7 813 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Inkoppling av ugnar
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på att sätta upp nya väggar och drar elrör/apparatdosor.
Har en fråga ang inkoppling av två inbyggnadsugnar (ugn + kombiugn).
För kombiugnen står det inget om spänning, endast anslutningseffekt och säkring (3600W, 16A)
För ugnen står det 3300W och 220-240V.
Jag antar att jag klarar mig med följande anslutningar/kabel (en per ugn)
16A säkring, 2.5mm2 kabel (fas, nolla, jord), 16A vägguttag.
Ugnarna har ingen stickpropp på kabeln men jag antar även här att man kan montera en 16A stickpropp.
Mvh
/Anders
Håller på att sätta upp nya väggar och drar elrör/apparatdosor.
Har en fråga ang inkoppling av två inbyggnadsugnar (ugn + kombiugn).
För kombiugnen står det inget om spänning, endast anslutningseffekt och säkring (3600W, 16A)
För ugnen står det 3300W och 220-240V.
Jag antar att jag klarar mig med följande anslutningar/kabel (en per ugn)
16A säkring, 2.5mm2 kabel (fas, nolla, jord), 16A vägguttag.
Ugnarna har ingen stickpropp på kabeln men jag antar även här att man kan montera en 16A stickpropp.
Mvh
/Anders
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Äntligen en som gör en rak enkel bra lösning och jag hoppas att du med en 16 A stickpropp menar en blå CEE3x16.
Prototypen
Prototypen
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Men här var det tydligen lite otydligt om huruvida den ena ugnen ville ha 400V eller 230V. Det måste man nog få klart för sig innan man börjar dra rör eller kabel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Räkna baklänges på strömmen och effekten så blir det ca 230 V.
CEE don 3x16 blå är väl inte att ta i, Perilex är 5x16 och vad jag förstått i andra trådar så är det inte OK med endast enfas i ett Perilex. CEE3x16 är ett enfasdon och blå betyder 230V (röd betyder 400V) Det är inte större än ett lite äldre motorvärmaruttag (det som sitter på bilen) vissa kombinationer går tom ihop.
Prototypen
CEE don 3x16 blå är väl inte att ta i, Perilex är 5x16 och vad jag förstått i andra trådar så är det inte OK med endast enfas i ett Perilex. CEE3x16 är ett enfasdon och blå betyder 230V (röd betyder 400V) Det är inte större än ett lite äldre motorvärmaruttag (det som sitter på bilen) vissa kombinationer går tom ihop.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
OK Ytterligare en elpryl man inte sett.
Protte
Protte
Hej,
Jag vill ju givetvis installera något som bygger så lite som möjligt. Ett CEE-don är ju ganska skrymmande i ett skåp (jag behöver dra upp uttaget ovanför ugnen i ett skåp). Det kanske trots allt är smidigast att göra en fast installation istället, via kopplingsdosa? Ett CEE-don är väl närmare 10 cm långt?
Jag vill ju givetvis installera något som bygger så lite som möjligt. Ett CEE-don är ju ganska skrymmande i ett skåp (jag behöver dra upp uttaget ovanför ugnen i ett skåp). Det kanske trots allt är smidigast att göra en fast installation istället, via kopplingsdosa? Ett CEE-don är väl närmare 10 cm långt?
Typ en sådan här per ugn:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=65757&search_page=
Då kan jag ju fälla in kopplöingsdosan i apparatdosan i väggen. Snyggt och prydligt och rätt. Det tar inte så stor plats heller.
Alltså, varje ugn får en egen 16A säkring, ett eget VP-rör, egna 2.5mm2 FK-kablar, en egen apparatdosa med ovan nämda kopplingsdosa.
Synpunkter?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=65757&search_page=
Då kan jag ju fälla in kopplöingsdosan i apparatdosan i väggen. Snyggt och prydligt och rätt. Det tar inte så stor plats heller.
Alltså, varje ugn får en egen 16A säkring, ett eget VP-rör, egna 2.5mm2 FK-kablar, en egen apparatdosa med ovan nämda kopplingsdosa.
Synpunkter?
Varför inte en sådan här:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=126399&category_id=722&search_page=
Rätt grejer och lättare att koppla in och ur.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=126399&category_id=722&search_page=
Rätt grejer och lättare att koppla in och ur.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med fast installation så MÅSTE du ha arbetsbrytare.
Protte
Protte
Hmm, hur menar du? Om jag tittar på min ugn hemma (i huset jag flyttar ifrån, byggt 2003) så är det fast installation, men jag hittar ingen brytare. Var skall man ha en sådan? Räcker det inte med att man har en dvärgbrytare i normcentralen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nope, arbetsbrytaren ska sitta innom bekvämt avstånd så den verkligen används vid service på ugnen, vissa mätningar måste göras med ström på och då ska servie mannen kunna slå av och på enkelt sätt. Dessutom ska serviceteknikern för sin säkerhet kunna övervaka brytaren (jodå det går att låsa en dvärgbrytare, men det är inte rekommendabelt)
Bara för att det fuskats i ditt gamla hus så kan du inte hänvisa till det.
Bara för att det fuskats i ditt gamla hus så kan du inte hänvisa till det.
nåja, så gammalt är det inte... byggt 2003, men det hindrar kanske inte elektrikerna från att fuska i och för sig...
Är detta en rekomendation eller en lag (eller vad man nu skall kalla det). Hur skulle en sådan brytare se ut i såfall. kan du tipsa?
Är detta en rekomendation eller en lag (eller vad man nu skall kalla det). Hur skulle en sådan brytare se ut i såfall. kan du tipsa?