prototypen skrev:
Nope, arbetsbrytaren ska sitta innom bekvämt avstånd så den verkligen används vid service på ugnen, vissa mätningar måste göras med ström på och då ska servie mannen kunna slå av och på enkelt sätt. Dessutom ska serviceteknikern för sin säkerhet kunna övervaka brytaren (jodå det går att låsa en dvärgbrytare, men det är inte rekommendabelt)

Bara för att det fuskats i ditt gamla hus så kan du inte hänvisa till det.
Fel. Det är visst tillåtet att ha smältpatroner eller dvärgbrytare som frånskiljning. Vad du säger i detta fallet är helt uppåt väggarna. Frågeställaren har en fullt godkänd anläggning. Finns inget som beskriver vad "bekvämt avstånd" är i elinstallationsreglerna.
Däremot står det att: "Frånskiljning kan åstadkommas med stickproppar och uttag, smältpatroner, säkringar eller lastfrånskiljare".

Det är en stor skillnad på vad du tycker är rätt och vad som är tillåtet.

Jag tycker att det bästa vore att dra fram för ett fullt Perilex på båda ställena och sedan bara ansluta de som används i spis/ugn änden. På detta vis säkrar man för framtiden.

Frågan var uppe tidigare i denna tråd. Då lät det som att det inte är tillåtet att använda Perilex till enfas?

Som jag ser det så har jag förberett för framtiden i o m att jag gör som jag gör. Jag kommer istället dra ett 20mm VP-rör om jag av någon anledning behöver komplettera med 3-fas (5 trådar) någon gång i framtiden. I o m att jag har appartdosa så kan jag ju enkelt ansluta i princip vilken typ av uttag som helst vid behov. Dock är det billigast och enklast att i detta läge göra en fast installation. Tycker jag i alla fall...

pefo skrev:
Inte en vanlig stickkontakt hoppas jag utan ett 25A spisdon. Vanliga uttag är inte gjorda för spisar/ugnar.
På vår ugn sitter det en vanligt stickpropp, den kom med den färdig från fabrik. Skulle det inte vara tillåtet ??

Jo det kan vara tillåtet upp till 16A. Fast långt ifrån alla uttag är godkända att säkras för 16A.

gnistjagare skrev:
Fel. Det är visst tillåtet att ha smältpatroner eller dvärgbrytare som frånskiljning. Vad du säger i detta fallet är helt uppåt väggarna. Frågeställaren har en fullt godkänd anläggning. Finns inget som beskriver vad "bekvämt avstånd" är i elinstallationsreglerna.
Däremot står det att: "Frånskiljning kan åstadkommas med stickproppar och uttag, smältpatroner, säkringar eller lastfrånskiljare".

Det är en stor skillnad på vad du tycker är rätt och vad som är tillåtet.
Att det krävs på varenda apparatskåp jag sätter upp, på fast installerade motorer, bubbelbadkar, tvättmaskiner, torktummlare. Men inte på ugnar, de kanske är undantagna.
Men jag kanske svammlar i nattmössan.

Prototypen

Men visst är det tillåtet att ta ut enfas ur ett perilex? Att alla trådar ska vara inkopplade från centralen är en sak men att alla sedan ska användas av brukaren kan ju inte stämma då många spisar som inte använder nollan inte har det stiftet alla på proppen.

får nog tänka om lite... hade tänkt dra ett 20mm VP-rör, men jag kan inte hitta apparatdosor med 20mm anslutning som jag kan använda för infälld kopplingsdosa. Finns det sådana?

Använd en vanlig skarvmuff mellan 20-röret och stosen på apparatdosan. Den passar på utsidan av dosans anslutning. Alltså samma typ av muff som du skarvar rören med.

ok! tack för tipset.

Det finns visst dosor för 20 mm rör, men kanske inte på jula eller bauhaus.

Protte

har inte tittat på jula än, kollade på elbutik men jag letade inte tillräckligt då. får kolla igen.

Det finns speciella spisdosor för perilex som är lite större än vanliga apparatdosor, det använde jag
fanns på hornbach.

Men det är helt ok att göra som det skrevs ibörjan, använda VP16 och 2.5mm2 FK och använda "vanliga" 230V enfas jordade uttag så länge de är godkända för 16A. Min kombiugn levererades med en pågjuten 16A kontakt och min vanliga ugn skickade med en sådan kontakt, så det kändes som det bästa att att göra i detta läge.

Att dra fram trefas låter väldigt onödigt.

Kanon! Precis det svar hag ville ha. då tänkte jag alltså rätt från början. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.