3 918 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Parallella centraler?
Förutsättningar:
Har inkommande servis med mätarskåp i garagebyggnad. Avsäkrat med 3x16A.
Mätartavlan matar husets central. Från husets central tillbaka till garaget med en 1x10A.
Problem:
Flyttbara elradiatorer + 2 motorvärmare känns som en för stor belastning när vintern kommer. I övrigt minst sagt sparsamt med 230V uttag. Dessutom går allt på en JFB. Vill helst inte vakna av att det har blivit kallt i kåken för att JFBn har löst pga fel utomhus. Utbyggnad med separat central med egen JFB till garage ett klart behov.
Fråga:
Får man koppla på en ny central till garaget på plinten där husets central matas ifrån? Alltså i praktiken parallellkoppla 2 centraler från samma säkring?
Om inte? Lägga en av dem som undercentral till den andra? Hur går man då tillväga för att få rätt selektivitet mellan centralerna? Så att säkringarna har någon verkan? Från central 16A till en undercentral 16A känns helt meningslöst. Säkringen i matande central kommer lösa först.
Info:
Kopplingsplinten för husmatningen i mätarskåpet är inte plomberad dvs den går att komma åt.
Förslag / lösningar /synpunkter mottages tacksamt!
(Har jag inte varit tydlig nog, be gärna om specifikation)
Har inkommande servis med mätarskåp i garagebyggnad. Avsäkrat med 3x16A.
Mätartavlan matar husets central. Från husets central tillbaka till garaget med en 1x10A.
Problem:
Flyttbara elradiatorer + 2 motorvärmare känns som en för stor belastning när vintern kommer. I övrigt minst sagt sparsamt med 230V uttag. Dessutom går allt på en JFB. Vill helst inte vakna av att det har blivit kallt i kåken för att JFBn har löst pga fel utomhus. Utbyggnad med separat central med egen JFB till garage ett klart behov.
Fråga:
Får man koppla på en ny central till garaget på plinten där husets central matas ifrån? Alltså i praktiken parallellkoppla 2 centraler från samma säkring?
Om inte? Lägga en av dem som undercentral till den andra? Hur går man då tillväga för att få rätt selektivitet mellan centralerna? Så att säkringarna har någon verkan? Från central 16A till en undercentral 16A känns helt meningslöst. Säkringen i matande central kommer lösa först.
Info:
Kopplingsplinten för husmatningen i mätarskåpet är inte plomberad dvs den går att komma åt.
Förslag / lösningar /synpunkter mottages tacksamt!
(Har jag inte varit tydlig nog, be gärna om specifikation)
"Skydd av parallellkopplade ledare
Parallellkopplade ledare får skyddas av ett gemensamt överströmsskydd endast om ledarna har samma egenskaper (ledarmaterial, längd, area) samt är förlagda och anslutna på samma sätt"
Blå Boken 433.3
Gäller detta om förbrukarna inte är samma, dvs olika centraler?
Parallellkopplade ledare får skyddas av ett gemensamt överströmsskydd endast om ledarna har samma egenskaper (ledarmaterial, längd, area) samt är förlagda och anslutna på samma sätt"
Blå Boken 433.3
Gäller detta om förbrukarna inte är samma, dvs olika centraler?
Nja, det där gäller om ledarna / kablarna är förlagda parallellt. Dina ledningar / kablar är förlagda i serie.Kilten skrev:
Dvs. matningen till centralen och vidare till nästa.
Det där gäller om du har 2-3 parallella kablar som matar en central, eller parallella ledare i centraler, ställverk mm. . Då måste alla ledare vara lika långa för att strömmen ska "flyta" lika i bägge.
Det går alldeles utmärkt att lägga in en stigare till för en central i garaget. Tänk på att stigare ska vara minst 6 kvadratmillimeter i area och PEN 10.
Har du ett nytt mätarskåp brukar det finnas plats för säkringar i det. Då kan du sätta 1 säk /motorvärmare och element.
För som jag förstår dig har du dina förbrukare i samma byggnad som mätarskåpet. Känns lite onödigt att gå från centralen i huset när du har mätarskåpet närmre!
För som jag förstår dig har du dina förbrukare i samma byggnad som mätarskåpet. Känns lite onödigt att gå från centralen i huset när du har mätarskåpet närmre!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och var sätter man JFB i ett mätarskåp, det kanske finns plats i nya, men lite äldre?
Prototypen
Prototypen
Jag har hittat ett hus som är lika uppbyggt som mitt fast där garagecentral redan är satt. Där var det gjort som jag först tänkte göra, dvs parallellt över plinten till huset.
Har vaskat fram en kabelstump på 10¤. Den borde funka som ny stigare. Vi snackar max 3m från skåpet (Fast på insidan av väggen förstås)
Hade kanske gått att sätta JFB och säkringar i mätarskåpet men det hade krävts en hel del meck / patentlösningar. Smidigaste blir nog att sätta ny central. Ska ha timers osv med....
Tack för hjälpen. Gillar forumet och kommer garanterat att återvända...
Har vaskat fram en kabelstump på 10¤. Den borde funka som ny stigare. Vi snackar max 3m från skåpet (Fast på insidan av väggen förstås)
Hade kanske gått att sätta JFB och säkringar i mätarskåpet men det hade krävts en hel del meck / patentlösningar. Smidigaste blir nog att sätta ny central. Ska ha timers osv med....
Då tycker jag du sätter en ny central och kopplar in på utg. plint i mätarskåpet. Mycket bättre än att modifiera ett gammalt mätarskåp!Kilten skrev:Jag har hittat ett hus som är lika uppbyggt som mitt fast där garagecentral redan är satt. Där var det gjort som jag först tänkte göra, dvs parallellt över plinten till huset.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jordfelsbrytare, klockor mm mår bra att sitta i lite uppvärnda utrymmen.
Protte
Protte
Jag planerar en 300mA jordfelsbrytare och ett 80kA överspänning skydd i mätar centralen ute på stolpen där jord taget sitter. I gruppcentralen inne i huset blir det några 30mA jfb och ett 40kA överspänning skydd.prototypen skrev:
Borde jag sätta 300mA jfb och 80kA åskskyddet inomhus i gruppcentralen i stället?
Klicka här för att svara