12 639 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Flera faser i samma kopplingsdosa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sista inlägget bringade ingen större klarhet om dessa två kablar för med sig ström från 2 eller 6 säkringar.
Protte
Protte
En 10A-säkring per EKK.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nu börjar till och med jag på att hänga med, två st EKK från elcentralen till EN dosa vidare till olika takdosor.
Den där skarvningen bör nog ske i var sin dosa.
Går EKK bara genom dosan utan att vara skarvad så kan det vara OK, det skulle vara som om de är klamrade bredvid varandra på väggen
Protte
Den där skarvningen bör nog ske i var sin dosa.
Går EKK bara genom dosan utan att vara skarvad så kan det vara OK, det skulle vara som om de är klamrade bredvid varandra på väggen
Protte
Korrekt uppfattat. Dock har jag gått vidare med att skarva i en kopplingsdosa nu. Har också märkt kablarna efter säkringsnummer så ingen förväxling kan ske.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad har du märkt kablarna med?
Partex och buntband?
Varmprägling?
Graverad skylt?
Därför att märka med tuschpenna är inte så åldringsbeständigt att det är godkännt av elsäkerhetsverket (jag har fått bakläxa)
Prototypen, och jag fattar fortfarande inte om kablarna är skarvade i den gemensamma dosan eller bara går igenom oskalade.
Partex och buntband?
Varmprägling?
Graverad skylt?
Därför att märka med tuschpenna är inte så åldringsbeständigt att det är godkännt av elsäkerhetsverket (jag har fått bakläxa)
Prototypen, och jag fattar fortfarande inte om kablarna är skarvade i den gemensamma dosan eller bara går igenom oskalade.
Hmm, tror vi ska skilja på "fas" och "grupp" som begrepp också...
Två EKK går från centralen, från varsin 10A-säkring, klamrad i källartaket till en kopplingsdosa, där de skarvas till FK med ubåtar. Flexslangar går in i dosan och sen 20-30cm längs taket innan de går upp i varsitt hål genom taket upp till två takdosor, en i vardagsrummet och en i tvättstugan. Kablarna i kopplingsdosan är märkta med märkningsklämmor med säkringsnumren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Så mycket tjaffs för att spara in en kopplingsdosa, jag hoppas gnistjagarn läser detta.
Protte
Protte
Vad för tjafs? Har dåligt med utrymme då kablarna dras vid murstock och panna där det är trångt, och jag vill inte sätta för nära endera av dem.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte skala EKK kabeln och dra in trådarna och lite av manteln i flexslangen upp till takdosan. Är väl gjort mer än en gång.
Protte
Protte
OM du läser mitt första inlägg så skriver jag att detta är inget jag rekommenderar, men det är godkännt enligt föreskrifterna. Så varför ska jag gå in med pekpinne när det är fullt godkännt?? Jag förklarar bara vad man får och inte får, sedan om skillnaden blir en liten sketen kopplingsdosa må väl då vara hänt.prototypen skrev:
Läser du ursprungsfrågan så ser du att den är besvarad av mig efter två inlägg, att det sedan blir tjafs, tycker jag att du får ta på dig skulden för. Jag förstod frågan från första början ;D
Jag är mer intresserad av vad som är tillåtet, inte vad som gjorts. Har använt kopplingsdosor överallt hittills så då fortsätter jag nog med det, även om det skulle vara tillåtet att göra så som du säger.prototypen skrev:
Klicka här för att svara