Jag är ännu novis så därför dum fråga: När sätts egentligen spottarna i taket? Vi ska ha helentrepenad och tänkte inte vara inne särskilt mycket i huset medan det byggs. Vi har dock en elektriker som vi känner och nu slog mig tanken att han kanske skulle kunna komma och sätta bara just spottarna??? Alltså om den vanliga elektrikern drar sladdar o sånt i väggar så kunde kanske vår elektriker sätta spottarna svart + att vi får köpa dem genom honom?? Funkar detta??? Vilken ordning görs allt i??

Se till så att man sätter "burkar" för spottarna samt drar rören (och ev. kablarna) till alla ställen där ni vill ha spottar innan taket sätts igen. Se också till så att de mäter ut noga var burkarna sitter så ni hittar dem senare.

Sedan kan man efteråt borra hål för spottarna, ev. dra kablar och göra själva inkopplingen.

Var bara lite uppmärksam på att om man tar in en "egen" hantverkare under byggtiden som utför tex. en del elinstallationer på samma gång som den "ordinarie" kan det bli lite besvärligt i ev. garanti ärenden.

Det som frmaförallt kostar med spottar är ju allt som föregår själva monteringen av spoten. Att sätta skyddsburkar, lite mer omfattande rördragning, lyckas få hålet för spotten på rätt ställe så att den inte missar burken som monterats tidigare etc. Själva jobbet att montera dit armaturen tar max 5 minuter per spot.

Ok så då är det lika bra att låta elektrikern göra allt jobb med en gång??? Det kostar väl nästan 1000 kr/spott har jag hört så för oss skulle det då bli 26000...tänkte dte kunde varit något att spara in på...

Själva "spotsättningen" tycker jag inte du ska betala 1000:- för, det är nog med allt förberedande arbete...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.