3 390 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Ett par elfrågor för badrum
Har just kastat ut tvättmaskin och torktumlare ur badrummet. De har haft fast monterad eldragning och stått brevid duschen, dock med en kaklad vägg emellan (d v s inget större avstånd men helt avskiljt från duschen). Nu ska ett högskåp för förvaring på plats istället. Hade dock tänkt att nyttja apparatdoserna till dels en ny handdukstork, dels en extra taklampa, båda med strömbrytare. Vad gäller? Vad får man göra (jag får ju i princip inte göra något antar jag men ni förstår frågan):
1. IP-klass? Måste/bör jag köra IP44 på exempelvis strömbrytare?
2. Får jag dra utpåliggande ledning från dosan till taklampan? Duger i så fall kulo eller vad ska jag använda? Förutom att det kanske inte ser klokt ut undrar jag hur/om man klamrar kabeln på kakelväggen...
3. Annat att tänka på? 1-poliga brytare?
1. IP-klass? Måste/bör jag köra IP44 på exempelvis strömbrytare?
2. Får jag dra utpåliggande ledning från dosan till taklampan? Duger i så fall kulo eller vad ska jag använda? Förutom att det kanske inte ser klokt ut undrar jag hur/om man klamrar kabeln på kakelväggen...
3. Annat att tänka på? 1-poliga brytare?
Det känns som att svaret på frågan ju påverkas en del av väggen som finns mellan dusch och nuvarande tvättmaskinsplacering. Hur stor är den? Ända upp till taket?
Hur är det med jordfelsbrytare?
I ett våtrum, som ju detta ändå är, så är det ju alltid en fördel med bra/högt IP-klassat material.
Hur är det med jordfelsbrytare?
I ett våtrum, som ju detta ändå är, så är det ju alltid en fördel med bra/högt IP-klassat material.
Sant - lika bra att köra med IP44 då. Jordfelsbrytare finns centralt för hela huset (30 mA för kyl och frys och 15 mA för resten om jag minns rätt). Väggen avskiljer duschen helt, från golv till tak.
Någon som vet vilken ledning man kan använda och hur sjutton man fäster den? Typ av brytare?
Någon som vet vilken ledning man kan använda och hur sjutton man fäster den? Typ av brytare?
OK, efter lite letande: EKLK är tydligen vad man ska använda i badrum och inget annat? Återstår frågan om brytartyp och klamring av kabel i kakel då... Finns det inga självhäftande klamrar eller något liknande?
Edit: Fast EKLK var ju inte så fint... EKK / EKK light då?
Edit: Fast EKLK var ju inte så fint... EKK / EKK light då?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
EKLK är väl att föredra mo du skall klamra. Med EKK blir det tätt mellan clipsen...Kasch skrev:
För övrigt går det utmärkt att klamra kabeln. Får borra hål på kaklet med ett kakelborr (de som ser ut som
en pilspets gillar jag bäst). Se till att fylla hålet med silikon eller nåt...
Alternativt självhäftande kanaler;
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=253795&search_page=
Själv gillar jag utseendet när det är klamrat med APK och sedan en ränna som snäpps över både kabel och klammer.
OK som jag skrev har jag två centrala jordfelsbrytare. Men IP67?? Det är ju vad vi kör med i stallet för att minimera risken för dammexplosioner. Varför ska jag ha IP67 i ett utrymme som inte riskerar att få annat än fuktpåslag när IP44 är skölj/striltäta komponenter?nd01sln skrev:
Självhäftande kanaler var ju förresten en enkel och snygg lösning. Synd bara att det endast finns 20 m när jag behöver kanske 2 meter...
Klicka här för att svara