tbs skrev:
När jag installerade infravärme på altanen blev det:
5x2.5 EKLK från elcentral till altanen
På altanen en 3-fas timer
Från den 3 stycken 3x1.5 EKLK till respektive värmare
Allt enligt direktiv från elektrikern.

Bör alltså fara tillåtet med en 3-fas brytare och därifrån 1-fas kablar.

/B

A. När man konverterar ett gammalt 3-fas-uttag till 3 stycken 1-fasuttag måste man inte använda samma ledartjocklek som det är mellan central och det gamla 3-fas-uttaget? Dvs om det är 2,5 kvmm mellan central och 3-fas-uttaget så låter det logiskt att man måste fortsätta med 2,5 kvmm till de 3 respektive 1-fas-uttagen.

B. Hur är det rent generellt när det gäller förlängningar av installationer; visst måste man väl fortsätta med samma tjocklek på ledarna, eller?

C. Dock antar jag att man kan "förlänga" med tunnare ledare under förutsättning att man säkrar ner från tex 16A till 10A säkring, eller?

du får inte gå ner till en mindre ledararea om du inte har en säkring före.
så att gå från 2,5mm2 till 1,5mm2 får man inte göra.

OM, det inte är en anslutningskabel, men en anslutningskabel får man inte fästa, typ med klammer. sen får inte en anslutningskabel vara längre än 2M.

Eyeball skrev:
OM, det inte är en anslutningskabel, men en anslutningskabel får man inte fästa, typ med klammer. sen får inte en anslutningskabel vara längre än 2M.
Om man nu skulle vara petimetrig, damsugare brukar ju vara lite svåra att köra om anslutningssladden skulle vara 2m...

A. Nej du kan gå ner i area om du anpassar säkringen till den mindre arean.

B. Normalt fortsätter man med samma area. Se dock även svar på fråga A

C. Se ovan.

Anslutningskablar, förlägningssladdar, bör inte vara längre än två meter stod det i den gamla föreskriften, har jag för mig kommer inte ihåg om rekomendationen har följt med in i Elinstallationsreglerna.
Formlen antal uttag = L/4 som finns i standarden bygger på de två meterna har jag oxå för mig.
När det gäller maskiner typ damsugare är det upp till tillverkaren.

Det går att göra installationer där det är godkänt att gå ner i area på det sätt som beskrivs utan nedsäkring, men det är deffinitivt överkurs på ett forum som detta, knappt att det lärs ut i ledningsdimensioneringskursen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.