1 283 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Osannolik kyss
Min hustru fick sig en lätt kyss av vår mikrovågsugn idag.
Ugnen står någon meter från diskbänken, så risken att komma i kontakt med jord är normalt inte så stor, men idag stod hon och mätte avståndet med ett stålmåttband när det brände till lite..
Fram med Fluken, och den visade ca 100 V mellan mikron och kranen. Läckström genom något EMI-filter troligen, men ganska mysko eftersom ugnen är skyddsjordad.
Vidare inspektion visade att det gamla vägguttaget var HELT SLUT. Jordblecken gjorde inte kontakt med stickproppen.
Ytterligare en anledning att ha jordfelsbrytare.
Ugnen står någon meter från diskbänken, så risken att komma i kontakt med jord är normalt inte så stor, men idag stod hon och mätte avståndet med ett stålmåttband när det brände till lite..
Fram med Fluken, och den visade ca 100 V mellan mikron och kranen. Läckström genom något EMI-filter troligen, men ganska mysko eftersom ugnen är skyddsjordad.
Vidare inspektion visade att det gamla vägguttaget var HELT SLUT. Jordblecken gjorde inte kontakt med stickproppen.
För ett otal år sedan så skulle min dåvarande sambo (min nuvarande fru) sätta på spisen i vår BRF-lägenhet, varvid en snygg liten ljuspunkt uppenbarade sig bredvid en kokplatta och på ett gudomligt sätt bildade en ljusbåge till diskbänken. Det luktade lite bränt och sedan bestämde vi oss för att köpa en ny spis.
När saker går sönder slänger man dem och köper nya. Installera nya uttag.
När saker går sönder slänger man dem och köper nya. Installera nya uttag.
Tillåter du att hon kysser micron?mycke_nu skrev:Min hustru fick sig en lätt kyss av vår mikrovågsugn idag.
nä tur att de inte vart värre! Blir det jfb nu eller?
Det är helt omöjligt för den strömmen att lösa JFB, eftersom den då skulle lösa direkt när mikron sitter i ett korrekt vägguttag.mycke_nu skrev:
Detta gäller alltså när det inte är något fel på mikron. Av EMC-skäl är det vanligt med kondensatorer till skyddsjord från fas och nolla. De är valda så att läckströmmen inte blir för hög.
Läckströmmen som JFB ser blir alltså lägre när den går genom din fru, än när mikron sitter i ett fungerande vägguttag.
/Hasse
Redigerat:
Påminner om en gammal Facit hålremsläsare vi hade på jobbet för länge länge sedan. Aset läste upp till 1000 tecken per sekund! Den var inte skyddsjordad av någon anledning och var man oförsiktig och höll i nånting jordat samtidigt som man la i en hålremsa så kunde man få sig en jäkel. Till slut tröttnade någon och skruvade i en lös jordledning... 
Klicka här för att svara