1 981 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
"toalett el"
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du menar för belysning i skåpet så brukar det räcka med ett rörutlopp
205 cm brukar alltid fungera.
Tänk på jordfelsbrytaren och avstånd till badkar/dusch
Tänk på jordfelsbrytaren och avstånd till badkar/dusch
Vad ska jag tänka på för avstånd till dusch?
Jag har kommer likt trådskaparen ha ett rörutlopp bakom spegeln, ca 80 cm från dusch. Beror avstånd enbart på vad transformator + spottar i spegeln har eller finns det någon generell regel kring detta?
Jag har kommer likt trådskaparen ha ett rörutlopp bakom spegeln, ca 80 cm från dusch. Beror avstånd enbart på vad transformator + spottar i spegeln har eller finns det någon generell regel kring detta?
www.elko.se hämta hem deras produktbok, där står det lite mått.
http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elbokenwebbpdf_08.pdf
http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elbokenwebbpdf_08.pdf
Hur gör man enklast om man vill ha el både till spegelbelysning och eventuellt kunna sätta upp en extra lampa på väggen ovanför spegeln om det skulle bli för lite ljus från spegelbelysningen?
Måste man dra två separata rör eller kan man dra ett rör och förgrena i en utanpåliggande kopplingsdosa? Det är ju inte så snyggt att ha ett rör som sticker ut genom väggen om det visar sig att det inte behövs någon extra lampa.
Måste man dra två separata rör eller kan man dra ett rör och förgrena i en utanpåliggande kopplingsdosa? Det är ju inte så snyggt att ha ett rör som sticker ut genom väggen om det visar sig att det inte behövs någon extra lampa.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Med det avståndet så får du en del begränsningar, överhuvudtaget inget uttag och IP24 på belysningen. Under vissa förutsättningar (se den inlänkade skriften från ELKO tidigare i tråden) så kan en lampa ha lägre IP klass.dang skrev:
Har kontrollerat och spottarna (12V) som är infällda i en hylla ovanför spegeln har IP44. Sen sitter transformatorn bak på spegeln. Antar att det är OK då.hempularen skrev:
Klicka här för att svara