Hej,jag undrar om man ska använda apparatdosa eller kopplingsdosa till överskåp vid tvättstället samt på vilken höjd man sätter dosan,logiskt sett borde man väl ha det så högt som möjligt inne i skåpet.

Om du menar för belysning i skåpet så brukar det räcka med ett rörutlopp

Ja, jag menar belysning i skåpet men det brukar väl finnas 220v uttag i skåpen men det kanske räcker rör i allafall, hur många trådar behövs om det blir ett med uttag, 4 va?

Ja, 4 tråd. Kolla på spegel och belysning för att se vilken höjd röret ska gå ut, det brukar ska komma ut ur väggen rakt bakom och mitt på "armaturen"

205 cm brukar alltid fungera.

Tänk på jordfelsbrytaren och avstånd till badkar/dusch

Vad ska jag tänka på för avstånd till dusch?

Jag har kommer likt trådskaparen ha ett rörutlopp bakom spegeln, ca 80 cm från dusch. Beror avstånd enbart på vad transformator + spottar i spegeln har eller finns det någon generell regel kring detta?

Räcker det med rörutlopp även till en handukstork?

Om du har en handdukstork som har dold fast anslutning så ska du ha rörutlopp (på exakt rätt ställe :) )

Tack för det, vad ska vara på exakt rätt ställe, torken eller utloppet :D Ps! Har inte köpt torken än för jag har bara rivit ännu....

Hur gör man enklast om man vill ha el både till spegelbelysning och eventuellt kunna sätta upp en extra lampa på väggen ovanför spegeln om det skulle bli för lite ljus från spegelbelysningen?

Måste man dra två separata rör eller kan man dra ett rör och förgrena i en utanpåliggande kopplingsdosa? Det är ju inte så snyggt att ha ett rör som sticker ut genom väggen om det visar sig att det inte behövs någon extra lampa.

Sätt en infälld apparatdosa som du sätter lock på om du inte ska ha nån lampa

dang skrev:
Vad ska jag tänka på för avstånd till dusch?

Jag har kommer likt trådskaparen ha ett rörutlopp bakom spegeln, ca 80 cm från dusch. Beror avstånd enbart på vad transformator + spottar i spegeln har eller finns det någon generell regel kring detta?
Med det avståndet så får du en del begränsningar, överhuvudtaget inget uttag och IP24 på belysningen. Under vissa förutsättningar (se den inlänkade skriften från ELKO tidigare i tråden) så kan en lampa ha lägre IP klass.

hempularen skrev:
Med det avståndet så får du en del begränsningar, överhuvudtaget inget uttag och IP24 på belysningen. Under vissa förutsättningar (se den inlänkade skriften från ELKO tidigare i tråden) så kan en lampa ha lägre IP klass.
Har kontrollerat och spottarna (12V) som är infällda i en hylla ovanför spegeln har IP44. Sen sitter transformatorn bak på spegeln. Antar att det är OK då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.