Hjälp!

Vi har i vår villa från 1980 en värmekabel som är ingjuten i plattan. Huset är 1,5-plan med betongplatta på mark. Köptes i våras.

I en yttervägg 15 cm från golvet finns en metalldosa (skyddsjordad med metall-lock) som innehåller två hål som går ner i grunden (ca 15 mm i diameter).

Anslutningar: Någon slags specialkabel med en-ledare och strumpa som går ner i ena hålet och kommer upp genom andra. Fas ansluten till ena, nolla till andra. Skyddsjord inkopplad till båda ändarnas strumpor.

Separat strömbrytare.

Grannen har likadant, tydligen skall detta vara bra för att värma upp/hålla borta fukt.
Mer än så visste han inte. Föregående ägare har haft den påslagen under vintrarna.

Till problemet: När jag slår till strömbrytaren så löser jordfelsbrytaren ut. Inte direkt, men efter några sekunder. Antagligen är kabeln dålig, men jag har inte mätt ännu.

Frågor:
1. Hur dåligt är det att inte ha detta inkopplat i fukthänseende? Är åtgärd bråttom?
(problemet noterades i december då jag tyckte det var dags att slå på den)

2. Hur långa brukar sådana kablar vara? Och hur vet man hur lång just vår kabel är?

3. Hur byter man dem? Köper ny, fäster i den gamla och drar tills den nya kommer fram?

4. Vad är det för typ av kabel? Var köper man sådan kabel?

Alla ledtrådar (haha) tas emot med tacksamhet!

/Stefan M

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att felet finns i kabeln.

Om du har jordfel i form av överledning från nolla till jord någonstans i anläggningen, så löser sådana fel ofta ut när någonting helt annat slås på.

Ta dit en elektriker som kan isolationstesta kabeln.

Koppla bort skiten och isolera grunden istället. Sånna här installationer gjorde man på de glada 70talet då strömmen var billig! Det är en slinga som går längst efter ytterkanten på plattan. Detta drar rätt mycke ström i onödan.

I princip all utrustning har krypströmmar till jord och krypströmmen ökar med åldern. Det kan hända att din kabel nu när den börjar bli gammal har fått så hög krypström så att den tillsammans med husets andra krypströmmar (som även de säkert har ökat) löser ut jfb.

Bättre än att byta kabel vore att prova med att lägga din värmekabel på en separat jordfelsbrytare, koppla den förbi den nuvarande jordfelsbrytaren och installera en separat för detta ändamål. Eventuellt kan du då öka till 300 mA utlösningsström, det räcker inte för personskydd men räcker för att få enbart brandskydd. Jag vet inte riktigt vad reglerna säger dock...

Redigerat:
aspa-hasse skrev:
Eventuellt kan du då öka till 300 mA utlösningsström, det räcker inte för personskydd men räcker för att få enbart brandskydd. Jag vet inte riktigt vad reglerna säger dock...
Ett alternativt sätt att få personskydd (och brandskydd) skulle kunna vara att använda en isolationstransformator (som då kan vara ansluten via husets vanliga JFB). Jag har dock ingen aning om vad det finns för regler om isolationstransformatorer. TV-reparatörer använde dem förr i tiden för att riskfritt kunna komma åt saker som var spänningsförande.

/Hasse

Vid närmare eftertanke så tror jag inte att en isolationstransformator är så bra i det här fallet. När kabeln blivit så dålig att det finns kontakt med omgivningen på mer än ett ställe blir skyddet dåligt.

/Hasse

Det behöver inte nödvändigtvis föreligga ett fel bara för att jordfelsbrytaren löser. En viss läckström kan vara normalt.

Så här på senvintern är det nog som blötast ute. Det kan vara så att det fungerar om du slår på värmen tidigare på säsongen, och att värmen sedan håller fukten borta.

Som jag sa tidigare.. strunta i alla försök att få till funktionen på den kabeln. Den är totalt meningslös och kostar bara massa pengar att driva.

Den kabeln är förmodligen effektbegränsad av sin längd (nånstans ikring 300-1000W) och var förmodligen installerad innan jfb blev allmänt vedertagna. kabeln kan ha skadats även om den ligger i ett rör, det bildas kalk i gamla stålrör som ligger i betong, tillsammans med is och smuts i röret slits kabeln sakta ut med ökande jordfel som följd.. En sådan kabel går sällan att rädda, sällan heller att få ut tr röret. Möjligen ge den ett par år till med en egen jfb eller att chansa & koppla förbi den jfb som sitter, något som jag EJ rekomenderar då ev armering i plattan kan komma att bli spänningsförande vid allvarligare jordfel!

Vi kopplade bort en sån där i ett hus engång.. den var på ca 1800w (som gick konstant på vintern, och värmde säkert 80% utåt och 20% inåt)

man slipper iallafall snö ända in mot husväggen...

Äh, vi är ju på väg mot elöverskott sägs det..

Rrrrr skrev:
Vi kopplade bort en sån där i ett hus engång.. den var på ca 1800w (som gick konstant på vintern, och värmde säkert 80% utåt och 20% inåt)
En massa bra synpunkter!

mycke_nu: felet noterades i nov/dec då jag försökte slå på den inför vintern. Har däremot inte adresserat problemet förrän nu.

mr.Ola: japp, den installerades långt innan jfb fanns i huset.

Rrrrr: Om den ligger som en slinga längs ytterkant, vad har den för funktion då?
Isolera grunden i efterhand när man har platta på mark, vad gör man då?

Det jag funderar på mest är om jag riskerar fuktproblem pga att grunden inte längre värms upp med hjälp av kabeln. Och om den är onödig behöver jag knappast fixa den.

/Stefan M

dränera runt grunden och isolera kantbalken utvändigt, gräv inte bara bort för mycket materiel så det blir sättningar under kantbalken.

pellefant skrev:
dränera runt grunden och isolera kantbalken utvändigt, gräv inte bara bort för mycket materiel så det blir sättningar under kantbalken.
Kanten på grunden består av leca-block (iaf så mycket man ser utan att gräva ut).
Behöver jag ändå isolera?
Och i så fall med vad?

För att undvika sättningar, stoppar man grävandet när man kommer ner till den vertikala ytans slut?

/Stefan M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.