Jag vet att reglerna säger att biledaren ska vara inkopplad i minst en ände, men hur ska man få detta att funka när man drar en kabel med flera eluttag på? Jag har köpt biltemas jordade eluttag för utanpåliggande montering (LIZ tror jag de hette). Dessa har snabbfäste för kablarna, alltså ingen skruv.
Då jag ska koppla vidare från första eluttaget till nästa så anv'änder jag ju båda anslutningarna för jorden, hur ska jag då göra med biledaren för att kunna dra den vidare? Ska den skarvas i uttaget med klämma/lödning?

När jag tänker efter - hur ska man kunna koppla in biledaren i bägge ändar i ett sådant uttag egentligen även om man bara drar kabeln till ett uttag, att tråckla ner biledaren i den lediga jordanslutningen är ju lögn i helvete att det går iaf...

Det går ju att skala kabeln en bit där man ska ha uttaget och behålla biledaren intakt hela vägen, men hur gör man om man har en kabelstump mellan varje uttag och inte en lång kabel?

Kulo är det jag pratar om kan tilläggas...

Kan bara referera till ELJO:s uttag, de har 4 anslutningar för skyddsjord och det går att öppna snabbklämmorna med skruvmejsel.

Protte

Jo, det är ju bra... Om man har köpt sådana, det har inte jag. Men eftersom den modellen jag köpt finns på marknaden måste det ju finnas nåt sätt att koppla rätt. :)

Man kan ju alltid hoppas men det är inte alltid så.

Köper man billigt så får man hålla på och rappla i stället.

Protte

Skicka tillbaka uttagen till Biltema.

• Gilla
Anonymiserad 215236
  • Laddar…
Ja, jag köper nog inte såna igen iaf... Två av tio gick sönder när jag skulle montera dom, dom fem jag monterade tog ungefär en timme styck att få dit, inklusive kabeldragningen... Kan dock försvara mig med att det är en tillfällig installation tills rummet dom sitter i ska renoveras, då blir det infällt montage istället.

Skulle dragit EKK istället, och sluppit krångel med biledaren...

Det räcker ju med att du kopplar ihop biledarna med varandra och sedan minst en punkt till skyddsjord, de behöver ju inte kopplas ihop med skyddsjord överallt.

Ja, det räcker, men det finns inte plats i uttaget för att skarva ihop dom, om man inte löder förstås.
Enklast hade ju varit att anlsluta biledaren i dosan, gå fram till uttaget och inte ansluta biledaren, och därifrån gå vidare med biledaren kopplad till jord i nämnda uttag, och fortsätta så, men köper man skit blir ju resultatet därefter...

Precis! så gör dom flesta! Behöver väl knappast tillägga att det som egon84 gör faller under arbeten som kräver behörighet.. :(

mr.Ola skrev:
Behöver väl knappast tillägga att det som egon84 gör faller under arbeten som kräver behörighet.. :(
Den diskussionen finns det en dedicerad tråd för så håll dessa kommentarer borta från övriga trådar. Annars spårar informativa trådar snabbt ur och blir behörighetsdiskussioner.

Bara så du vet eftersom du än ny. :p

Egon84 skrev:
Ja, det räcker, men det finns inte plats i uttaget för att skarva ihop dom, om man inte löder förstås.
Enklast hade ju varit att anlsluta biledaren i dosan, gå fram till uttaget och inte ansluta biledaren, och därifrån gå vidare med biledaren kopplad till jord i nämnda uttag, och fortsätta så, men köper man skit blir ju resultatet därefter...
Är det så pass trångt? Brukar ju alltid gå att få plats med minst en toppklämma, men Biltemas uttag kanske är väldigt slimmade?

En "U-båt" eller eller en sektion av en "sockerbit" (Kopplingslist) borde väl få plats ?

Ja en u-båt måste ju gå att klämma dit.

Hehe jag var för långsam!

Presshylsor, om du har en tång att klämma dem med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.