5 180 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Billig, enkel källa till DC 12V 8A?
Sida 1 av 4
Har behov av att tömma hydroforen, men även fylla på luft mellan varven. Toppluggen sitter som tusan sedan åratal tillbaka och kan inte (med normalt våld) rubbas. Men i pluggen sitter en vanlig bilventil, så det borde inte göra så mycket. Men det tar en evighet att tömma med bara ventilen öppen och gravitationens hjälp, så lite tryckluft skulle sitta fint!
Hittade en billig kompressor på Classe O som bara kostar 99kr och ska kunna ge 17 Bar i 10 minuter (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57475157). Enda problemet är att den bara kan anslutas till cigarettuttag!
Det finns transformatorer som man sätter i vägguttag och som har inbyggt cigarettändaruttag, men de jag sett som är tänkta för mobilladdare ger max 1A och kompressorn vill alltså ha 8A.
Någon som har en bra idé?
/Pontus
Hittade en billig kompressor på Classe O som bara kostar 99kr och ska kunna ge 17 Bar i 10 minuter (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57475157). Enda problemet är att den bara kan anslutas till cigarettuttag!
Det finns transformatorer som man sätter i vägguttag och som har inbyggt cigarettändaruttag, men de jag sett som är tänkta för mobilladdare ger max 1A och kompressorn vill alltså ha 8A.
Någon som har en bra idé?
/Pontus
Ett 12V nätagg. på 8A är inte helt gratis. Funkar det inte med 230V-kompressor? Finns ju annars för en billig peng lite varstans.
Både Jula och Biltema har 230V-kompressorer för strax under tusenlappen, och det är där du hamnar ändå om du ska köpa ett nätagg.
Alternativet är att backa till med bilen eller 12V skarvkabel, som då måste vara grov om den är längre än nån meter, eller ett löst batteri.
Alternativet är att backa till med bilen eller 12V skarvkabel, som då måste vara grov om den är längre än nån meter, eller ett löst batteri.
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5210&n=60100
Eller en sån här, den lär väl orka pumpa ut vattnet innan batteriet tröttnar då det inte är något direkt tryck den behöver bygga upp.
Fast egentligen tycker jag du skall köpa en mindre 2hk kompressor me 24L tank för under 1000kr, den kan du använda till så mycket mer.
Eller en sån här, den lär väl orka pumpa ut vattnet innan batteriet tröttnar då det inte är något direkt tryck den behöver bygga upp.
Fast egentligen tycker jag du skall köpa en mindre 2hk kompressor me 24L tank för under 1000kr, den kan du använda till så mycket mer.
Jag tycker nog också att du satsar på en liten men riktig kompressor.
Dels ger kanske den där biltemasaken dåligt med flöde.
Sen kan du nog inte räkna med någon kvalla, den kanske pajar rätt snabbt.
Vill du ha 12V flera A billigt så är kanske ett överblivet datanätagg grejen.
Däremot kan det vara lite pyssel att sparka igång dom, vissa kräver last på +5V för att gå igång/fungera som dom ska. En del behöver signal på en viss tråd för att gå igång.
Dels ger kanske den där biltemasaken dåligt med flöde.
Sen kan du nog inte räkna med någon kvalla, den kanske pajar rätt snabbt.
Vill du ha 12V flera A billigt så är kanske ett överblivet datanätagg grejen.
Däremot kan det vara lite pyssel att sparka igång dom, vissa kräver last på +5V för att gå igång/fungera som dom ska. En del behöver signal på en viss tråd för att gå igång.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag har provat fylla luft i svärfars hydrofor med "leksakskompressorer" och de måste få svalna några gånger för att plasten inte ska smälta.
Hosta upp 1400 spänn och köp en Oljefri kompressor Cotech 6/1850 från samma firma så har du grejor som håller flera år och inte driver dig till vansinne.
Datornätagg är tveksamt om det gillar startströmmen från "kompressorn"
Start är att koppla ihop grön med svart och +5V måste oftast belastas lite.
Protte
Hosta upp 1400 spänn och köp en Oljefri kompressor Cotech 6/1850 från samma firma så har du grejor som håller flera år och inte driver dig till vansinne.
Datornätagg är tveksamt om det gillar startströmmen från "kompressorn"
Start är att koppla ihop grön med svart och +5V måste oftast belastas lite.
Protte
Ungefär en sådan här:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/defa...etails.jsp&denied=yes&@where.ItemID@EQ=200049
med oljefri kompressor osv, köpte jag för en massa år sedan, då jag fortfarande bodde i en liten lägenhet.
Pappa hade en hydrofor som behövde fyllas ganska frekvent, och det var ganska jobbigt med handjagaren, så jag tyckte han kunde "låna" min kompressor på obestämd framtid, så slapp jag förvara den i mitt fullastade förråd.
Plötsligt vart hans hus sålt, och kompressorn verkade tillhöra den fasta egendomen eller nåt sånt, för jag fick iaf inte tillbaka den.
Men jag antar att den fortfarande gör god nytta hos den nya ägaren, så här 15 år senare.
Innan du har fipplat ihop alla saker med strömmatning och så har det säkert kostat dig bortåt samma pengar, iaf om du har något pris på din egen tid.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/defa...etails.jsp&denied=yes&@where.ItemID@EQ=200049
med oljefri kompressor osv, köpte jag för en massa år sedan, då jag fortfarande bodde i en liten lägenhet.
Pappa hade en hydrofor som behövde fyllas ganska frekvent, och det var ganska jobbigt med handjagaren, så jag tyckte han kunde "låna" min kompressor på obestämd framtid, så slapp jag förvara den i mitt fullastade förråd.
Plötsligt vart hans hus sålt, och kompressorn verkade tillhöra den fasta egendomen eller nåt sånt, för jag fick iaf inte tillbaka den.
Men jag antar att den fortfarande gör god nytta hos den nya ägaren, så här 15 år senare.
Innan du har fipplat ihop alla saker med strömmatning och så har det säkert kostat dig bortåt samma pengar, iaf om du har något pris på din egen tid.
Harald Nyborgs kompressor av märke "Selecta" verkar ha något högre flöde än Biltema, Jula etc för under 1000kr. (http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=3718&n=10)
Sen blir det väl en hundring till för nippeln? Eller brukar sånt medfölja?
Sen blir det väl en hundring till för nippeln? Eller brukar sånt medfölja?