8 621 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Värmekabel ingjuten i grund - trasig!
kanske du skulle starta en ny tråd i underforumet "Grund & markarbeten"?
ingen aning om man behöver isolera, leca lder ju inte värme lika bra som kompakt betong. ja ungefär då tror jag är lämpligt att sluta gräva, sen kan man ju om det behövs och för att få fall på dräneringsslangen "slänta/luta" botten på "diket" lite ut från grunden...
ingen aning om man behöver isolera, leca lder ju inte värme lika bra som kompakt betong. ja ungefär då tror jag är lämpligt att sluta gräva, sen kan man ju om det behövs och för att få fall på dräneringsslangen "slänta/luta" botten på "diket" lite ut från grunden...
Tror det var ett billigt (då, på 70talet) sätt att förhindra kall-drag vid ytterväggarna.. eller nåt sånt. Vet inte exakt varför man gjorde detta.. de var före min tid!stefan m skrev:
Koppla bort den en vinter och känn efter om det blir kallt.
Den är som sagt ur funktion och jag kan inte jämföra med förra vintern då vi inte bodde i huset då. Men jag tycker inte det är kallt i huset.Rrrrr skrev:
Rrrrr, du som kopplat bort sådant här förut, hur är det med ökad fuktrisk? Liten eller överhängande?
/Stefan M
Värmekabeln ( som motsvarade det värmeledningsrör som fanns i samma position i hus med vattenburen värme) kom till för att för hindra att det blev tjällyftning av plattan. Speciellt hörn är känsliga för detta.
Numera använder man ofta isolering i marken utanför plattan i stället.
Ger samma funktion.
Numera använder man ofta isolering i marken utanför plattan i stället.
Ger samma funktion.
Klicka här för att svara