Initialt vill jag bara säga hur trött jag är på alla som skickar tråkiga svar på forumfrågor, tex
Anlita elektriker!!!!, Pilla inte själv!!
Detta är ett forum, för alla - INTE ENBART Elektriker med BB-behörigheter. Alla VET att fasta installationer ska göras av behörig elektriker så sluta med moralpredikningarna gång på gång. Vet du svaret på någons fråga, svara då om du vill, vill du inte eller inte kan tillföra någon konstruktivt - skit i det.

Så... :) nu till min fråga. Utanför mitt hus går en elstolpe med 4 trådar i luften, jag förmodar att dessa är tre faser samt en nolla, sen löper dessa in i min fastighet in till propskåpet.
Men hur fungerar jorden? Jag menar... borde det inte vara 5 trådar dvs, 3 faser, 1 nolla och en Jord?

För någon jordningspunkt i backen har jag inte sett till vad jag kan se.

Sök på fyrledarsystem eller PEN så hittar du svar på din fråga, jag hade samma fundering en gång.

kontakta en elektriker och fråga honom...:D
vid fyrledarsystem så är jord och nolla samma ledare, och vid femledarsystem så har jord och nolla varsin ledare. jordtag brukar man normalt inte ha vid villor, dom sitter väl vid trafon?

Aha... Är Nollan och Jorden samma ledning.. Det förklarar ju..
Satt och grunnade länge på saken, och kunde inte fatta varthän jorden togs ifrån..

sierra skrev:
Satt och grunnade länge på saken, och kunde inte fatta varthän jorden togs ifrån..
Detta är dock endast fram till din central där pen delas upp till nolla och skyddsjord, och får därefter aldrig samankopplas igen. Så ska man vidare med en undercentral så blir det alltså 5 ledare till denna.

sierra skrev:
Om du vill grunna mer så kan du läsa om jordning på http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system där olika jordningsställen på jorden (obs dålig ordvits) beskrivs. I Sverige har vi TN-C-S, i Norge på landsbygden IT (hittas även på svenska sjukhus) osv.

lars_stefan_axelsson skrev:
Om du vill grunna mer så kan du läsa om jordning på [länk] där olika jordningsställen på jorden (obs dålig ordvits) beskrivs. I Sverige har vi TN-C-S, i Norge på landsbygden IT (hittas även på svenska sjukhus) osv.
osv... industrier, elinriktningen Automation på Polhemsskolans elprogram i Gävle osv..

//Patrik

Fnularn skrev:
Detta är dock endast fram till din central där pen delas upp till nolla och skyddsjord, och får därefter aldrig samankopplas igen. Så ska man vidare med en undercentral så blir det alltså 5 ledare till denna.
Jodå, man kan fortsätta med TN-C (4-ledarsystem) från en central som matas med TN-C, men aldrig från TN-S (5-ledarsystem) till TN-C.

Patrik_Hed skrev:
osv... industrier, elinriktningen Automation på Polhemsskolans elprogram i Gävle osv..

//Patrik
Ja som kuriosa så kan man nämna att när jag gick på Chalmers så var labsalarna försedda med central skyddstransformator, alltså motsv IT-jordade. Man rev dock ut vid en ombyggnad på 90-talet (transformatorerna stog i korridoren och studenterna tenderade att stoppa skräp, inkl blyertsstift osv, i ventilationsgallren, när de väntade på nästa labbtillfälle, eftersom de stog bra till för det...). Man bytte till jfb istället.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja som kuriosa så kan man nämna att när jag gick på Chalmers så var labsalarna försedda med central skyddstransformator, alltså motsv IT-jordade. Man rev dock ut vid en ombyggnad på 90-talet (transformatorerna stog i korridoren och studenterna tenderade att stoppa skräp, inkl blyertsstift osv, i ventilationsgallren, när de väntade på nästa labbtillfälle, eftersom de stog bra till för det...). Man bytte till jfb istället.
Det lät som ett bra byte! :D

//Patrik

lär ju kunna bli ett redigt fyrverkeri om tillräckligt många blyertsstift hamnar på fel ställe och fixar en fin 3fasig ljusbåge

electrocuted skrev:
lär ju kunna bli ett redigt fyrverkeri om tillräckligt många blyertsstift hamnar på fel ställe och fixar en fin 3fasig ljusbåge
Ja, det gick aldrig så långt, men det luktade rejält med "överström" vid mer än ett tillfälle. :)

snaggletooth skrev:
Jodå, man kan fortsätta med TN-C (4-ledarsystem) från en central som matas med TN-C, men aldrig från TN-S (5-ledarsystem) till TN-C.
Självklart ska det va så snaggeltoth, fel av mig..tröttmössa:confused: Pen ska då vara minst 10mm2. Men att nolla ej ska användas som fuljord för att dom kommer från samma ledning kan vi va eniga om:)

Redigerat:
sen brukar det även vara så att nollan är tråden längst ner om det handlar om blankledning.

electrocuted skrev:
sen brukar det även vara så att nollan är tråden längst ner om det handlar om blankledning.
Tvärsom, längst upp!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.