2 959 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Elstolpen med tre faser och en Nolla... men Jorden?
Sida 1 av 2
Initialt vill jag bara säga hur trött jag är på alla som skickar tråkiga svar på forumfrågor, tex
Anlita elektriker!!!!, Pilla inte själv!!
Detta är ett forum, för alla - INTE ENBART Elektriker med BB-behörigheter. Alla VET att fasta installationer ska göras av behörig elektriker så sluta med moralpredikningarna gång på gång. Vet du svaret på någons fråga, svara då om du vill, vill du inte eller inte kan tillföra någon konstruktivt - skit i det.
Så...
nu till min fråga. Utanför mitt hus går en elstolpe med 4 trådar i luften, jag förmodar att dessa är tre faser samt en nolla, sen löper dessa in i min fastighet in till propskåpet.
Men hur fungerar jorden? Jag menar... borde det inte vara 5 trådar dvs, 3 faser, 1 nolla och en Jord?
För någon jordningspunkt i backen har jag inte sett till vad jag kan se.
Anlita elektriker!!!!, Pilla inte själv!!
Detta är ett forum, för alla - INTE ENBART Elektriker med BB-behörigheter. Alla VET att fasta installationer ska göras av behörig elektriker så sluta med moralpredikningarna gång på gång. Vet du svaret på någons fråga, svara då om du vill, vill du inte eller inte kan tillföra någon konstruktivt - skit i det.
Så...
Men hur fungerar jorden? Jag menar... borde det inte vara 5 trådar dvs, 3 faser, 1 nolla och en Jord?
För någon jordningspunkt i backen har jag inte sett till vad jag kan se.
kontakta en elektriker och fråga honom...
vid fyrledarsystem så är jord och nolla samma ledare, och vid femledarsystem så har jord och nolla varsin ledare. jordtag brukar man normalt inte ha vid villor, dom sitter väl vid trafon?
vid fyrledarsystem så är jord och nolla samma ledare, och vid femledarsystem så har jord och nolla varsin ledare. jordtag brukar man normalt inte ha vid villor, dom sitter väl vid trafon?
Detta är dock endast fram till din central där pen delas upp till nolla och skyddsjord, och får därefter aldrig samankopplas igen. Så ska man vidare med en undercentral så blir det alltså 5 ledare till denna.sierra skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Om du vill grunna mer så kan du läsa om jordning på http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system där olika jordningsställen på jorden (obs dålig ordvits) beskrivs. I Sverige har vi TN-C-S, i Norge på landsbygden IT (hittas även på svenska sjukhus) osv.sierra skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
osv... industrier, elinriktningen Automation på Polhemsskolans elprogram i Gävle osv..lars_stefan_axelsson skrev:
//Patrik
Jodå, man kan fortsätta med TN-C (4-ledarsystem) från en central som matas med TN-C, men aldrig från TN-S (5-ledarsystem) till TN-C.Fnularn skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja som kuriosa så kan man nämna att när jag gick på Chalmers så var labsalarna försedda med central skyddstransformator, alltså motsv IT-jordade. Man rev dock ut vid en ombyggnad på 90-talet (transformatorerna stog i korridoren och studenterna tenderade att stoppa skräp, inkl blyertsstift osv, i ventilationsgallren, när de väntade på nästa labbtillfälle, eftersom de stog bra till för det...). Man bytte till jfb istället.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det lät som ett bra byte!lars_stefan_axelsson skrev:Ja som kuriosa så kan man nämna att när jag gick på Chalmers så var labsalarna försedda med central skyddstransformator, alltså motsv IT-jordade. Man rev dock ut vid en ombyggnad på 90-talet (transformatorerna stog i korridoren och studenterna tenderade att stoppa skräp, inkl blyertsstift osv, i ventilationsgallren, när de väntade på nästa labbtillfälle, eftersom de stog bra till för det...). Man bytte till jfb istället.
//Patrik
lär ju kunna bli ett redigt fyrverkeri om tillräckligt många blyertsstift hamnar på fel ställe och fixar en fin 3fasig ljusbåge
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Självklart ska det va så snaggeltoth, fel av mig..tröttmössasnaggletooth skrev:
Redigerat:
sen brukar det även vara så att nollan är tråden längst ner om det handlar om blankledning.