2 959 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Elstolpen med tre faser och en Nolla... men Jorden?
intressant, kan detta skilja sig geografiskt? för här i området är alltid nollan längst ner, och på husvägen har nollan en vit isolator samt fasrna har bruna. numera är alla bruna hos mig då jag fick ett haveri och var tvungen att byta dom, och har bara bruna på lager...Fotografen skrev:
har för mig att jag läst nånstans att nollan bör va längst ner för att förhindra olycksfall då den lägsta tråden oftast är den man lättast kommer i kontakt med om man går och viftar med en alu-stege i luften (vilket man ju bör undvika om man har ledningar ovanför huvet)
Här är den alltid längst upp på LSP, längst ner på 10kV. Vet inte vilket som är säkrast. Uppe går den först av när träd går på, nere går den först av när bönderna inte fäller ner sina mopjänger efter traktorn.....electrocuted skrev:intressant, kan detta skilja sig geografiskt? för här i området är alltid nollan längst ner, och på husvägen har nollan en vit isolator samt fasrna har bruna. numera är alla bruna hos mig då jag fick ett haveri och var tvungen att byta dom, och har bara bruna på lager...
har för mig att jag läst nånstans att nollan bör va längst ner för att förhindra olycksfall då den lägsta tråden oftast är den man lättast kommer i kontakt med om man går och viftar med en alu-stege i luften (vilket man ju bör undvika om man har ledningar ovanför huvet)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag hoppas då ursäktar detta inlägg med att det är skrivet 03:45305 skrev:
Det är INTE bra att PEN går av först.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men allvarligt, hur mycket blanktråd för 230/400 har vi kvar i Sverige??
Protte
Protte
Finns väl någon här på forumet som fortfarande förespråkar blanktråd, knoppledning och andra museiföremål
? Inga namn nämnda 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nån som börjar på electroc...
Protte
Protte
Mer än man tror....(vi har blanktråd på landet mellan ladan där mätaskåpet sitter och huset)....Men där sitter de i horisontalplanet, på matande sida sitter PEN-tråden högre men i huset på samma höjd som faserna)prototypen skrev:
Klicka här för att svara