Fotografen skrev:
Tvärsom, längst upp!!
intressant, kan detta skilja sig geografiskt? för här i området är alltid nollan längst ner, och på husvägen har nollan en vit isolator samt fasrna har bruna. numera är alla bruna hos mig då jag fick ett haveri och var tvungen att byta dom, och har bara bruna på lager...

har för mig att jag läst nånstans att nollan bör va längst ner för att förhindra olycksfall då den lägsta tråden oftast är den man lättast kommer i kontakt med om man går och viftar med en alu-stege i luften (vilket man ju bör undvika om man har ledningar ovanför huvet)

electrocuted skrev:
intressant, kan detta skilja sig geografiskt? för här i området är alltid nollan längst ner, och på husvägen har nollan en vit isolator samt fasrna har bruna. numera är alla bruna hos mig då jag fick ett haveri och var tvungen att byta dom, och har bara bruna på lager...

har för mig att jag läst nånstans att nollan bör va längst ner för att förhindra olycksfall då den lägsta tråden oftast är den man lättast kommer i kontakt med om man går och viftar med en alu-stege i luften (vilket man ju bör undvika om man har ledningar ovanför huvet)
Här är den alltid längst upp på LSP, längst ner på 10kV. Vet inte vilket som är säkrast. Uppe går den först av när träd går på, nere går den först av när bönderna inte fäller ner sina mopjänger efter traktorn.....

Borde väl då vara säkrast att ha nollan längst ned ty då människor kommer åt den är den mindre farlig än fasledarna. Ramlar däremot ett träd är det väl bara bra att PEN går av först efter alla fasledare?

Mikael_L
Ramlar ett träd så är det nog inte gott att veta vilka och i vilken ordning av ledarna som trädet tar med sig. Stammen behöver ju inte direkt lägga sig ovanpå den översta linan!

305 skrev:
Borde väl då vara säkrast att ha nollan längst ned ty då människor kommer åt den är den mindre farlig än fasledarna. Ramlar däremot ett träd är det väl bara bra att PEN går av först efter alla fasledare?
Jag hoppas då ursäktar detta inlägg med att det är skrivet 03:45
Det är INTE bra att PEN går av först.

Protte

Men allvarligt, hur mycket blanktråd för 230/400 har vi kvar i Sverige??

Protte

Finns väl någon här på forumet som fortfarande förespråkar blanktråd, knoppledning och andra museiföremål :D ? Inga namn nämnda ;)

Nån som börjar på electroc...

Protte

Lider nog av elchock av namnet att döma! :D ;)

Mikael_L
prototypen skrev:
Jag hoppas då ursäktar detta inlägg med att det är skrivet 03:45
Det är INTE bra att PEN går av först.

Protte
Det beror väl på hur man interpunkterar ...
"Ramlar däremot ett träd är det väl bara bra att PEN går av först efter alla fasledare?"

Så läste jag det, iaf ...

pefo skrev:
Lider nog av elchock av namnet att döma! :D ;)
d1d0423803bab645dd361e8ea06b62ea.gif

Mikael_L skrev:
Det beror väl på hur man interpunkterar ...
"Ramlar däremot ett träd är det väl bara bra att PEN går av först efter alla fasledare?"

Så läste jag det, iaf ...
Ja, det var just så jag menade. Så jag är nog väldigt överens med prototypen.

prototypen skrev:
Men allvarligt, hur mycket blanktråd för 230/400 har vi kvar i Sverige??

Protte
Mer än man tror....(vi har blanktråd på landet mellan ladan där mätaskåpet sitter och huset)....Men där sitter de i horisontalplanet, på matande sida sitter PEN-tråden högre men i huset på samma höjd som faserna)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.