2 457 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
frekvensare
Jag har funderat länge, frågat den ena elektrikern efter den andra men ingen vet. Så vänder jag mig det allvetande forumet 
Varför måste/bör/ska man ha skärmad kabel när man ansluter en motor till en frekvensomvandlare? Vi pratar ju inte om något högfrekvent här? max 50hz (ja vet ibland mer men normalfallet pratar vi om här)
Någon som kan upplysa min vardag med den kunskapen?`
Varför måste/bör/ska man ha skärmad kabel när man ansluter en motor till en frekvensomvandlare? Vi pratar ju inte om något högfrekvent här? max 50hz (ja vet ibland mer men normalfallet pratar vi om här)
Någon som kan upplysa min vardag med den kunskapen?`
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
En frekvensomriktare likriktar först nätspänningen och hackar sedan upp likspänningen i olika långa bitar för att återskapa en (trefas)växelspänning.
För att minska förlusterna i omvandlaren måstespänningen slås på snabbt och ett snabbt förlopp innebär början till en hög frekvens (storleksordningen MHz)
Skärmen stoppar det högfrekventa fältet från att störa annan utrustning.
Det finns omriktare som klarar sig utan skärmad kabel (NFO) och då sitter det filter som stoppar det mesta av högfrekvensen.
Även motorn mår dåligt av en hackad ström och det kan orsaka isolationsfel.
Protte
För att minska förlusterna i omvandlaren måstespänningen slås på snabbt och ett snabbt förlopp innebär början till en hög frekvens (storleksordningen MHz)
Skärmen stoppar det högfrekventa fältet från att störa annan utrustning.
Det finns omriktare som klarar sig utan skärmad kabel (NFO) och då sitter det filter som stoppar det mesta av högfrekvensen.
Även motorn mår dåligt av en hackad ström och det kan orsaka isolationsfel.
Protte
Om du hör en frekvensstyrd motor under drift så kommer du att förstå att det är lite mer än lågfrekvens som skickas ut i motorn.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Var glad för det, troligen en bättre frekvensstyrning.
Problemet är välbekant så till ventilation så kostar man troligen på en bättre för att få det att vara tystare.
En del omriktare hoppar i frekvens för att undvika en konstant ton.
Protte
Problemet är välbekant så till ventilation så kostar man troligen på en bättre för att få det att vara tystare.
En del omriktare hoppar i frekvens för att undvika en konstant ton.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden