31 366 läst ·
9 svar
31k läst
9 svar
Seriekoppla vägguttag
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Det du menar är att parallellkoppla vägguttag.
Ja, det får du. Det är ett vanligt installationssätt.
//Patrik
Ja, det får du. Det är ett vanligt installationssätt.
//Patrik
Det hade ju varit en spännande lösning att seriekoppla. Lampan i uttag 2 lyser inte såvida inte lampan i uttag 1 är påslagen. Hade det fungerat så, eller?
Till din följdfråga, så är det nog inte antal uttag som sätter begränsningen utan hur mycket kräm du ska köra i dem. Det är med andra ord säkringen som sätter begränsningen.
Till din följdfråga, så är det nog inte antal uttag som sätter begränsningen utan hur mycket kräm du ska köra i dem. Det är med andra ord säkringen som sätter begränsningen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jag har för mig att man brukar säga max 10 st vägguttag på en och samma grupp, men det är självklart beroende på vad för belastningar man ska koppla in och om man även har belysning på samma grupp.
Edit: "Nimhed" hann före.
//Patrik
Edit: "Nimhed" hann före.
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Visst kan man ha 100 uttag på en grupp, med 15W i varje uttag är det en bra bit kvar vad säkringen håller för.
Att skriva seriekoppling är vanligt fel bland ama****r, mer korrekt kopplar man vidare till nästa apparat.
Julgransbelysningen är seriekopplad.
Protte
Att skriva seriekoppling är vanligt fel bland ama****r, mer korrekt kopplar man vidare till nästa apparat.
Julgransbelysningen är seriekopplad.
Protte
__OJ__ skrev:
Om du frågar om du som privat person utan el-behörighet kan göra det?
Då är svaret Nej.
Är tyvärr behörighets krävande.
Jag tolkar din fråga som att du frågade det.
/Richard
Vidarekoppla är väl en bra term för detta. 
Reglerna säger inget om antal VU per grupp.
Tumregeln säger (max) 10 uttag per grupp.
(Max) 10 armaturer (lamputtag) per strömbrytare.
I vanliga bostadsrum kan man gott lägga några uttag till, om det blir knöligt annars.
I köket, med alla effektkrävande apparater såsom vattenkokare brödrost osv, bör man kanske sikta på 1-4 VU per grupp.
Reglerna säger inget om antal VU per grupp.
Tumregeln säger (max) 10 uttag per grupp.
(Max) 10 armaturer (lamputtag) per strömbrytare.
I vanliga bostadsrum kan man gott lägga några uttag till, om det blir knöligt annars.
I köket, med alla effektkrävande apparater såsom vattenkokare brödrost osv, bör man kanske sikta på 1-4 VU per grupp.
Om frågan avser om en icke behörig person KAN göra detta, så är svaret: JA.el_richard skrev:
Om frågan avser om en icke behörig person FÅR göra detta, så är svaret: NEJ.
TS kanske har allmän behörighet. Och då är svaret på frågan om han FÅR göra detta: JA.
Sedan vet förvisso inte jag svaret på varför någon med allmän behörighet skulle fråga detta
Redigerat:
Klicka här för att svara