2 430 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
10 Ampers säkring
Hej !
Jag undrar hur tumregeln för hur många uttag och lampor som man kopplar till en säkring i en villa.. Det är ju datorer/tvapparater/etc som man sätter i uttagen.
Finns det någon regel eller tumregel ?
En anna fråga är angående dragning av el i rör bakom 1 gips + 1 OSB skiva.
Behöver man på en 10 ampers säkring öka arean från 1.5 kvadrats tråd till 2,5 kvadrat ?
Jag undrar hur tumregeln för hur många uttag och lampor som man kopplar till en säkring i en villa.. Det är ju datorer/tvapparater/etc som man sätter i uttagen.
Finns det någon regel eller tumregel ?
En anna fråga är angående dragning av el i rör bakom 1 gips + 1 OSB skiva.
Behöver man på en 10 ampers säkring öka arean från 1.5 kvadrats tråd till 2,5 kvadrat ?
Jo varför jag frågade om
"En anna fråga är angående dragning av el i rör bakom 1 gips + 1 OSB skiva.
Behöver man på en 10 ampers säkring öka arean från 1.5 kvadrats tråd till 2,5 kvadrat ?"
är om man behöver gå upp en nivå(1,5 ->2.4) i mm2 för att minska värmegivningen i kabeln.
Men så är inte fallet av det svar jag fått.
Behöver man på en 10 ampers säkring öka arean från 1.5 kvadrats tråd till 2,5 kvadrat ?"
är om man behöver gå upp en nivå(1,5 ->2.4) i mm2 för att minska värmegivningen i kabeln.
Men så är inte fallet av det svar jag fått.
Det är rätt så som du skriver att man kan behöva gå upp i dimensioneller ner i säkring ifall kabeln är förlagd på sådant sätt som påverkar värmeavgivningen, det finns tabeller för detta dessutom olika sorters säkringskarakteristik.o95-fmn skrev:Jo varför jag frågade om
Men så är inte fallet av det svar jag fått.![]()
Men som ditt fall är beskrivet kan du lugnt köra på med 1,5 mm2, det är så man normalt sett gör.
Sen att man egentligen inte får göra sådant utan behörighet är en annan femma men det visste du säkert reddan.
Klicka här för att svara