20 040 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
Spis - 240 eller 400 volt?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag skall skaffa en ny spis om några veckor, byter från gas till el och har lite frågor. Min lägenhet är förberedd för elspis och enligt bilden ser jag att det står 380 volt och jag undrar om jag kan ha en spis med 240 eller 400 volt?

Sedan måste jag antagligen ta hit en elektriker som drar ner ett uttag till spisen eller om man inte drar det hela vägen upp? Vad kostar det ungefär tror ni?
Några fler allmänna tips mottages gärna.
Jag skall skaffa en ny spis om några veckor, byter från gas till el och har lite frågor. Min lägenhet är förberedd för elspis och enligt bilden ser jag att det står 380 volt och jag undrar om jag kan ha en spis med 240 eller 400 volt?

Sedan måste jag antagligen ta hit en elektriker som drar ner ett uttag till spisen eller om man inte drar det hela vägen upp? Vad kostar det ungefär tror ni?
Några fler allmänna tips mottages gärna.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Den dosan du har fotograferat ser ut att innehålla en fas nolla och skyddsjord. Dvs 230V. Det är lite svårt att bedömma från bilden men trådarna ser ut att vara på max 2,5 kvmm, vilket tillåter 16Ampere matning. Det är väl klent för en enfas 230V spis. Fast det är som sagt svårt att bedömma från bilden.
Men dosan som du har fotigraferat, är den inblandad i köket på något sätt?
För att bedömma om du har enfas elelr trefas matning till lägenheten så vore det mer intressant med ett foto på din elcentral.
För att kunna använda en 400V spis så behöver du tillgång till minst 2 faser.
Men dosan som du har fotigraferat, är den inblandad i köket på något sätt?
För att bedömma om du har enfas elelr trefas matning till lägenheten så vore det mer intressant med ett foto på din elcentral.
För att kunna använda en 400V spis så behöver du tillgång till minst 2 faser.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Skall kanske påpeka att texten i dosan om 380V bara är en angivlse att dosan som sådan är godkänd att använda för 380V (numera 400V) kopplingar.
Det där är inget du kan driva en spis på, möjligen en liten kokplatta.
Som sagt, Ser ut att vara 230v det där, Dock så går det ju att dra en ny matning ifrån centralen med 400v. Annars funkar väl 230v spisar också.
Kolla på spisarnas effekt och vilken annan belastning som ligger på samma grupp. Antar att det sitter en 10A säkring där, Då kan du belasta gruppen ~ 2300W, Dock ser ju dosan och dess koppling relativt modern ut så det borde vara säkert att byta ut till en 13A säkring och då kan du belasta gruppen med ~ 2900W
Kolla på spisarnas effekt och vilken annan belastning som ligger på samma grupp. Antar att det sitter en 10A säkring där, Då kan du belasta gruppen ~ 2300W, Dock ser ju dosan och dess koppling relativt modern ut så det borde vara säkert att byta ut till en 13A säkring och då kan du belasta gruppen med ~ 2900W
Jag pratade med elektrikern som hade gjort det tidigare jobbet. Det är 3-faser och 400 volt spis som jag kan använda. Nu måste jag bara fixa ett uttag för spisen, den elektrikern skulle ha 5000-5500 kr för det, låter lite mycket?
Hur svårt är det att göra själv? Vad är det exakt som jag måste göra? Det kan väl inte ta så lång tid, antar också att jag kan få tag på allt jag behöver på Clas Ohlson?
Hur svårt är det att göra själv? Vad är det exakt som jag måste göra? Det kan väl inte ta så lång tid, antar också att jag kan få tag på allt jag behöver på Clas Ohlson?
Redigerat:
beror ju på jobbet med 5k, jordfelsbrytare ska ju sättas in tex.
Nej, allt jag vet är att lägenheten är förberedd för elspis och att vi har fått den dosan. Att de har bytt till 3-fas. När jag pratade med elektrikern så sa han att det beror på hur långt det är. Men jag förstår inte riktigt, jag trodde att de hade dragit allt till dosan? Jag mailade elektrikern nu så får vi se.. Hör av mig med mer information om han svarar.mrfrenzy skrev:
Redigerat:
Jag fick svar från elektrikern nu som har monterat in dosan:
"Det går tyvärr ej att använda den dosan då den bara har 1-fas 230v 10amp. Det som behövs är en 3-fas 400v 16amp. Man måste dra en ny kabel från centralen hela vägen ner bakom nya spisen samt utöka centralen med 3st nya 16 amp säkringar."
Så vad är mina alternativ nu? Finns det spisar som man kan köra på 1-fas 230v istället kanske? Jag skall köpa en spis nästa vecka.
"Det går tyvärr ej att använda den dosan då den bara har 1-fas 230v 10amp. Det som behövs är en 3-fas 400v 16amp. Man måste dra en ny kabel från centralen hela vägen ner bakom nya spisen samt utöka centralen med 3st nya 16 amp säkringar."
Så vad är mina alternativ nu? Finns det spisar som man kan köra på 1-fas 230v istället kanske? Jag skall köpa en spis nästa vecka.