Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag har en vattenberedare som klarar både 220V och 400V och har en par frågor.
1. Vad är bäst att använda dvs är det någon skillnad rent driftsekonomiskt mellan 400 och 220V?
2. På 220V står det att man ska mata den med 4x1,5mm2. Innebär det 2 st faser och en noll + jord?
Beredaren är av modellen Hadju.
Tacksam för svar.
1. Vad är bäst att använda dvs är det någon skillnad rent driftsekonomiskt mellan 400 och 220V?
2. På 220V står det att man ska mata den med 4x1,5mm2. Innebär det 2 st faser och en noll + jord?
Tacksam för svar.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Kan tillägga att beredaren är på 150 liter.
Du betalar ju för nyttjad effekt, oberoende av om du nyttjar den med 400 eller 230 v spänning!
Att koppla in den på 400 V håller nere driftströmmen, det är bra för dimensioneringen av övrig elanläggning. Beredaren är tillräckligt stor, 150 L så att du borde koppla den 400V, det hade då jag gjort!
Att koppla in den på 400 V håller nere driftströmmen, det är bra för dimensioneringen av övrig elanläggning. Beredaren är tillräckligt stor, 150 L så att du borde koppla den 400V, det hade då jag gjort!
400v är klart att föredra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ofta är det så att det är samma slinga för 230 som för 400 V. Med 400 V så blir effekten 3 ggr så stor som vid 230 V, står det så på märkplåten?
Använder man mycket varmvatten så behöver man snabb uppvärmnin (400V) men det sliter på värmeelementet.
Räcker det med att ta ut 150 liter och sedan finns det tid att låta vattnet värmas långsamt så kopplar man för 230 V.
Vid 2 fas (400V) så blir fasströmmen 1,73 ggr större jämfört med enfas (230 V).
Elkostnaden är direkt i propotion till hur mycket varmvatten soim spolas ut oavsett 230/400
Protte
Använder man mycket varmvatten så behöver man snabb uppvärmnin (400V) men det sliter på värmeelementet.
Räcker det med att ta ut 150 liter och sedan finns det tid att låta vattnet värmas långsamt så kopplar man för 230 V.
Vid 2 fas (400V) så blir fasströmmen 1,73 ggr större jämfört med enfas (230 V).
Elkostnaden är direkt i propotion till hur mycket varmvatten soim spolas ut oavsett 230/400
Protte
ett tips!Fritidsbyggaren skrev:Jag har en vattenberedare som klarar både 220V och 400V och har en par frågor.
Tacksam för svar.
sälj skiten och köp en beredare som håller längre än 5 år, efter den tiden rostar det hål i dykröret och den börjar läka!
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag är inne på att koppla in beredaren med 230V, dels för att spara på elementen och dels för att 150 liter sannolikt kommer räcka för de flesta tillfällena.
Verkar ju finnas två vägar att gå om man ser kopplingsschemat där det ena är enfas 230V och det andra är trefas 230V (är det nå´t nytt, har koll på trefas 400V men när det gäller 230V).
Har bifogat tre bilder och vore tacksam för om någon som vet kan hjälpa mig tyda kopplingsschemat för de olika alternativen.
Verkar ju finnas två vägar att gå om man ser kopplingsschemat där det ena är enfas 230V och det andra är trefas 230V (är det nå´t nytt, har koll på trefas 400V men när det gäller 230V).
Har bifogat tre bilder och vore tacksam för om någon som vet kan hjälpa mig tyda kopplingsschemat för de olika alternativen.
Trefas 230V D-Koppling är avsett för tex vissa delar av Norge där man har denna typ av nät. Den kan du inte använda här.
Du får använda enfaskopplingen 230V där alla slingor ligger parallellt, (eller trefas 400V Y-koppling).
Det är alltså den övre högra bilden som gäller i ditt fall.
Edit: Du sparar inte slingorna i ditt fall, de har 230V över sig både vid 1- och 3-fas kopplingen. Effekten blir densamma i båda fallen så har du tillgång till 3-fas blir ju belastningen på ditt nät jämnare.
Hur stor är effekten enligt märkskylten? Kanske kräver 16A 1-fas, kan vara onödigt.
Du får använda enfaskopplingen 230V där alla slingor ligger parallellt, (eller trefas 400V Y-koppling).
Det är alltså den övre högra bilden som gäller i ditt fall.
Edit: Du sparar inte slingorna i ditt fall, de har 230V över sig både vid 1- och 3-fas kopplingen. Effekten blir densamma i båda fallen så har du tillgång till 3-fas blir ju belastningen på ditt nät jämnare.
Hur stor är effekten enligt märkskylten? Kanske kräver 16A 1-fas, kan vara onödigt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Nu har jag inte beredaren framför mig men kan inte komma ihåg att jag sett någon märkplåt på den. På monteringsanvisningen står det 8,5A för 230V och 3A för 400V.
Där står det också att elanslutningen ska vara 4x1,5mm2. Hur menar dom då?
Tycker ju att 230V där man har fas, nolla, jord blir ju bara tre stycken och 400V trefas så är det ju 5 ledare eller skippar man nollan då?
400V brukar ju ofta vara förknippat med 2,5mm2 tråd också.
Där står det också att elanslutningen ska vara 4x1,5mm2. Hur menar dom då?
Tycker ju att 230V där man har fas, nolla, jord blir ju bara tre stycken och 400V trefas så är det ju 5 ledare eller skippar man nollan då?
400V brukar ju ofta vara förknippat med 2,5mm2 tråd också.
Ja då ligger ju strömmen under 10A vid 1-fas, och effekten är som du sett 1800W oberoende av inkoppling så elementen "slits" lika vilket som.
4G1.5mm² blir det därför att du inte behöver nolla vid 400V fallet utan bara 3-faser och jord. Arean 2.5mm² behövs om belastningen ligger i häradet 16-20A och här har du ju bara 3A alternativt 9A vid 1-fas och då passar 1.5mm² utmärkt.
Koppla du fas, nolla, jord enligt vad du visat på övre högra bilden så blir det bra.
Edit: Du använder då alltså 3G1.5mm² för anslutning vid 1-fas.
4G1.5mm² blir det därför att du inte behöver nolla vid 400V fallet utan bara 3-faser och jord. Arean 2.5mm² behövs om belastningen ligger i häradet 16-20A och här har du ju bara 3A alternativt 9A vid 1-fas och då passar 1.5mm² utmärkt.
Koppla du fas, nolla, jord enligt vad du visat på övre högra bilden så blir det bra.
Edit: Du använder då alltså 3G1.5mm² för anslutning vid 1-fas.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Ok då kör jag på enfas 230V. Eftersom jag inte dragit några trådar ännu så undrar jag hur det ser ut rent generellt med beredare.
Är det oftast 230V eller finns det anledning att förbereda med att dra fler trådar för framtiden, dvs om man byter beredare framöver någon gång eller kan man så långt man vet idag känna sig trygg med 3x1,5mm2.
Är det oftast 230V eller finns det anledning att förbereda med att dra fler trådar för framtiden, dvs om man byter beredare framöver någon gång eller kan man så långt man vet idag känna sig trygg med 3x1,5mm2.
dra fram 2 faser och nolla, så har du löst de mesta varmvattenberedargåtorna i framtiden.. allra hellst 3 fas+nolla. enfas är en kompromiss när det handlar om "effektförbrukare"
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Ska jag då dra 2,5mm2 tråd eller och är det okej rent lagligt att dra sådan tråd i 16mm vp rör till en 70 dosa eller måste det vara 20mm rör och är det 80mm dosa.
Har nämligen redan monterat 70mm dosa i kaklet.
Har nämligen redan monterat 70mm dosa i kaklet.
Ja har du inte någon befintlig matning så gör som electrocuted föreslår.
Många beredare är avsedda för 2-faser + nolla med en effektväljare så det duger bra, men drar du ändå nytt kan du ju lägga 5G1.5mm² kabel även om du skulle koppla 1-fas.
Många beredare är avsedda för 2-faser + nolla med en effektväljare så det duger bra, men drar du ändå nytt kan du ju lägga 5G1.5mm² kabel även om du skulle koppla 1-fas.