8 244 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Dra el från central till altan
Ska dra el ut till min altan och undrar vad det rekomenderas/krävs för standard på kabel? Antar att EKK Light inte funkar i och med att den ska dras ut? Altanen är under tak men ändock utomhus. Ska dra ut två slingor, en för infravärme (16A?) samt en för övrig el (eltändare till grill, radio, några lampor).
Kabeln ska börja i min elcentral och sen gå genom en källarvägg ut till altanen. Där ska det sen sättas upp uttag i taket för infravärme på den ena slingan, samt vägguttag på väggen till den andra. Hur högt över mark är brukligt att sätta utomhusuttag?
Kabeln ska börja i min elcentral och sen gå genom en källarvägg ut till altanen. Där ska det sen sättas upp uttag i taket för infravärme på den ena slingan, samt vägguttag på väggen till den andra. Hur högt över mark är brukligt att sätta utomhusuttag?
Undrar om jag har hittat korrekt svar på min egen fråga:
Kabeltyopen borde vara EKLK.
Monteringshöjden spelar ingen roll så länge som uttaget är petskyddat.
Funktionen avancerad sökning var ju riktigt användbar! Om någon tycker att dessa uppgifter ser helt uppåt väggarna ut så skulle jag uppskatta om ni sa till!
Kabeltyopen borde vara EKLK.
Monteringshöjden spelar ingen roll så länge som uttaget är petskyddat.
Funktionen avancerad sökning var ju riktigt användbar! Om någon tycker att dessa uppgifter ser helt uppåt väggarna ut så skulle jag uppskatta om ni sa till!
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Tror det stämmer, om det finns risk snödrivor som kommer in eller risk för översvämmning så sätt uttaget tillräckligt högt för att undvika det.
Tänk också på att du MÅSTE ha jordfelsbrytare.
Tänk också på att du MÅSTE ha jordfelsbrytare.
Du kan använda EKK också (kan dock finnas typer som inte gillar UV-ljus), men EKLK är ju lättare att lägga rakt och göra snygga krökar med. Uttag utomhus finns ingen speciell höjd angiven, men under 0,5 så gäller minst IPX4 och över 0,5m gäller minst IPX3 och är uttaget helt skyddad mot regn så gäller minst IPX1.
Ja, det är ingen dum idé, det är fler än en som har fått en chock när elräkningen kommer efter att man av misstag har satt på (eller har glömt att stänga av) infravärmen och sen står den på under hela vintern då man inte är där ute.
EKLK är ett utmärkt val.
EKK och EKK light klarar UV-ljus ibland, kolla tillverkarens anvisningar.
Det är tillåtet att sätta ej UV-stabil EKK utomhus om den aldrig blir solbelyst.
Men som sagt, EKLK blir kalas, den ger även lite extra mekaniskt skydd.
Timer är en bra grej, särskilt för de med barn.
EKK och EKK light klarar UV-ljus ibland, kolla tillverkarens anvisningar.
Det är tillåtet att sätta ej UV-stabil EKK utomhus om den aldrig blir solbelyst.
Men som sagt, EKLK blir kalas, den ger även lite extra mekaniskt skydd.
Timer är en bra grej, särskilt för de med barn.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Eller om man har en central jfb (som jag har) en allpolig brytare inne i huset så att man kan bryta nollan också och åtminstone få ström i resten av huset. Sedan kan man i lugn och ro ta tag i eventuella jordfel utomhus till våren...Rrrrr skrev:
Klicka här för att svara