Vet inte om det är en myt.

Om man belastar de olika faserna olika så blir det en snebelastning.

Om den snebelastningen blir för stor har jag för länge sedan hört eller läst (kommer inte riktigt ihåg) att det kan innebära högre energiförbrukning än om man har någorlunda jämna last mellan faserna.

Är det någon som vet om det finns någon sanning i det?

nej det är förbrukad enegi som det tas betalt för.
jämför med arbetskraft, om du anställer 3 snickare som utför ett jobb på 3 timmar så debiteras du 9 timmar.
anställer du bara en så tar det 3ggr längre tid och du debiteras fortfarande samma.

däremot är det kanske möjligt att de gamla snurr-skive mätarna gick fortare vid snedbelastning pga. konstruktion eller nåt, men skulle inte tro det.
däremot är dert mer troligt att de nya digitaliska mätarna kan hålla ett öga på dig och memorera snedbelastning, och fan vet om inte elbolagen börjar ta betalt för't i framtiden... för alla älskar ju dom nya mätarna så otroligt...

däremot kan jag nämna som en parentes att en gammakl mätare inte kunde mäta hur liten förbrukning som helst, de har nämligen nåt som kallas mekanisk tröghet, och en last på 7W orkade inte skapa så stort magnetfält i mätaren så att skivan skulle orka röra sig, har jag själv provat! så det lyste gratis i hallen en hel vecka vid utlandssemester.

Även de första elektroniska termostaterna för elradiatorer påstås ha ställt till problem för de gamla mätarna, elektroniken skickade på så korta pulser vid låg effekt att trögheten i massan i de rörliga delarna ej övervanns. Sanningshalten i detta vet jag dock inte, men nu är det ju för sent att prova, de nya mätarna är väl så snabba att det möjliga "kryphålet" har försvunnit.

Med grov snedbelastning får man ett fenomen, nämligen en högre ström i återledaren. Detta kan medföra varmgång i kabeln vilket försämrar kabelns ledningsförmåga. Så det finns en teoretisk möjlighet att det förbrukas mer ström vid snedbelastning.

Är det inte så att större förbrukare (industrier o dyl) betalar extra för reaktiv effekt, eftersom el-leverantören inte vill hålla på och justera spänning m.m. och överdimensionera ledningar/tranformatorer? Om någon vet hur stor kund man måste vara för att det skall vara aktuellt så vore det kul att veta.

Dock inte så att de jagar villaägare än vad jag vet... :) (Fast när jag mätte på ett grenuttag mod större med en massa vägvårtor i så blev det en ögonöppnare med cos fi = 0.1! Inte mycket aktiv effekt där inte. :) )

...men reaktiv effekt är något annat än tre faser med ojämn belastning.....!

Ja, det är det ju. Skall sluta posta på morgonen, dvs innan 17:00. :)

Men det väcker ju i så fall en ny fråga. Betalar större förbrukare för snedbelastning? (Jag antar utan att veta att riktigt stora förbrukare köper högspänd 3-fas direkt, utan nolla så då är det inte aktuellt?)

Redigerat:
Nollan har heller inget att göra med snedbelastning, man kan mycket väl ha en stor 2-fasig belastning och då blir det snett i elsystemet också.

Protte

Fortum börjar ta betalt för reaktiv effekt när man passerar 60kVA.
Minns dock inte taxan.
Allt enligt en fortumkille jag var på kurs tillsammans med i fjol.

Det är nog så att många skulle kunna sänka sina mätarsäkringar, alltså de man betalar årsavgift för, om de fördelade lasterna jämnare.
Men i det stora hela är det inget stort problem.
Sen så finns det mätare som håller reda på både aktiv och reaktiv effekt, större abonnemang har strömtrafo istället och därefter kommer abonnentstationer, dvs elverket ansvarar bara fram till första anslutningspunkt på HSP-kabeln. Priserna ändras nog hela tiden, men det är bara att kolla på nätbolagets sida.

Jag har aktivt försökt med lastfördelning men vad gör man då tvättmaskiner o.dyl bara finns enfas.

Protte

Lite olika det där med tillåtet uttag av reaktiv effekt, men på jobbet får vi ta ut max 50% relativt aktiv effekt vilket motsvarar en lägsta effektfaktor på 0,9.

Sen är ju frågan, kör du din tvättmaskin 1 gång i veckan eller den är konstant igång?
Smältsäkringar går ju att överbelasta rätt så bra under kortare perioder.
Om det senare är fallet får du nog börja tänka på att köpa in 2 andra likvärdiga förbrukare, kanske 2-fas hembränningsapparat?

lars_stefan_axelsson skrev:
Är det inte så att större förbrukare (industrier o dyl) betalar extra för reaktiv effekt, eftersom el-leverantören inte vill hålla på och justera spänning m.m. och överdimensionera ledningar/tranformatorer? Om någon vet hur stor kund man måste vara för att det skall vara aktuellt så vore det kul att veta.

Dock inte så att de jagar villaägare än vad jag vet... :) (Fast när jag mätte på ett grenuttag mod större med en massa vägvårtor i så blev det en ögonöppnare med cos fi = 0.1! Inte mycket aktiv effekt där inte. :) )
jag ger mig tusan på tt vi vanliga dödliga lär få betala för reaktiv effekt när alla hushåll vänder kappan efter vinden och byter
till LE-lampor överallt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.