4 383 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Säkring av Värmepump?
hej
Funderar lite över detta med allpolig säkring, och säkerhetsbrytare...
1. elektrikern skulle sätta in 3 säkerhetsbrytare för VP, (kompressor och elpatron 3-fas, samt en 1-fas för styrningen) det var rekommendationen från leverantören. MEN, när jag kom hem ser jag att för 1-fasen har han satt en ELJO STARK 2-polig brytare, ser inte ut att vara en säkerhetsbrytare, de ska man väl kunna sätta ett lås i? det kommer en 3-fas som delas upp till dessa tre brytare.
2. det är ju i allra högsta grad delad last, då kompressorn är 3-fas, men styrning och cirk-pumpar går på 1-fas, borde det inte då vara en byglad säkring? Han satte bara 3 "vanliga"...
någon som har några kommentarer?
Funderar lite över detta med allpolig säkring, och säkerhetsbrytare...
1. elektrikern skulle sätta in 3 säkerhetsbrytare för VP, (kompressor och elpatron 3-fas, samt en 1-fas för styrningen) det var rekommendationen från leverantören. MEN, när jag kom hem ser jag att för 1-fasen har han satt en ELJO STARK 2-polig brytare, ser inte ut att vara en säkerhetsbrytare, de ska man väl kunna sätta ett lås i? det kommer en 3-fas som delas upp till dessa tre brytare.
2. det är ju i allra högsta grad delad last, då kompressorn är 3-fas, men styrning och cirk-pumpar går på 1-fas, borde det inte då vara en byglad säkring? Han satte bara 3 "vanliga"...
någon som har några kommentarer?
1. Du behöver bara kunna låsa ifall brytaren sitter så att man inte ser den om man står bredvid maskinen som den bryter. Alltså brytaren är till för att man skall kunna säkerställa att strömmen är bruten till maskinen/apparaten då man skall serva denna! Står man 1m från brytaren så kan man ju vara ganska säker på att man märker om någon obehörig kommer och slår på den medans man skruvar.
Jag skulle också ha satt säkerhetsbrytare BAS till trefas-lasterna och 2pol vrid till enfas.
2. Lite luddiga regler kring detta. Senaste personen jag frågade (en elkonsult) sa att det var ok ifall matningen föregås av en jordfelsbrytare!
Jag skulle också ha satt säkerhetsbrytare BAS till trefas-lasterna och 2pol vrid till enfas.
2. Lite luddiga regler kring detta. Senaste personen jag frågade (en elkonsult) sa att det var ok ifall matningen föregås av en jordfelsbrytare!
En kommentar utanför det egenliga ämnet...
En del VP kräver 300 mA's brandskydsautomat istället för 30 mA's jfb, det där missas ibland men om det krävs står isåfall i den tekniska dokumentationen.
/Kent
En del VP kräver 300 mA's brandskydsautomat istället för 30 mA's jfb, det där missas ibland men om det krävs står isåfall i den tekniska dokumentationen.
/Kent
hej, ok, ja det var det aldrig tal om och stog inte något om det heller. den funkar bra så jag antar att allt är ok... 
bra med klarhet i brytaren, den sitter ju precis vid pumpen!
har diskuterat allpolig brytare vid delad last med uttag så därför kom jag att tänka på VP.
nu sitter ju dock en fas-kännare eller vad man ska säga i pumpen, som övervakar och stänger av ifall det blir knas med tex en av de faser som bara är till kompressorn, så jag antar den tar hand om det i så fall.
behöver jag sätta några mer 16A framöver kanske jag ber honom sätta en byglad på VP istället, kanske lika bra.
bra med klarhet i brytaren, den sitter ju precis vid pumpen!
har diskuterat allpolig brytare vid delad last med uttag så därför kom jag att tänka på VP.
nu sitter ju dock en fas-kännare eller vad man ska säga i pumpen, som övervakar och stänger av ifall det blir knas med tex en av de faser som bara är till kompressorn, så jag antar den tar hand om det i så fall.
behöver jag sätta några mer 16A framöver kanske jag ber honom sätta en byglad på VP istället, kanske lika bra.
Jag har varit med om en frånluftsvärmepump som absolut inte ville vara via JFB. Den löste ut då och då. Husägaren ringde till fabrikanten och sa att de var jordfel i värmepumpen. Dom sa att "de är så här, den måste kopplas utanför jordfelsbrytare".snickarboden skrev:
Jag säger, köp inte en värmepump som har så mycket jordFEL att den inte kan sitta på en 30mA JFB. LÄMNA TILLBAKA SKITEN!
Rätta mig om jag har fel men ligger inte problemet lite i frekvensomformarna dvs varvtalsstyrningen av kompressorn? Har för mig vid start så det är troligen inte konstanta jordfel.
Oavsett vilket så skulle jag föredra att en tekniker från berörda tillverkare fick svara på detta.
De som jag sett rekommenderar brandskyddsautomat på 300 mA istället för 30 mA jfb.
Lär även vara "rätt" svårt att lämna tillbaka en installerad pump eftersom detta rör sig om frånluftspumpar, jordvärmepumpar etc och om det dessutom utryckligen står i den tekniska dokumentationen om 300 mA brandskyddsautomat.
/Kent
Oavsett vilket så skulle jag föredra att en tekniker från berörda tillverkare fick svara på detta.
De som jag sett rekommenderar brandskyddsautomat på 300 mA istället för 30 mA jfb.
Lär även vara "rätt" svårt att lämna tillbaka en installerad pump eftersom detta rör sig om frånluftspumpar, jordvärmepumpar etc och om det dessutom utryckligen står i den tekniska dokumentationen om 300 mA brandskyddsautomat.
/Kent
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
I manualen till de Nibepumpar jag anslutit har det bara stått att om det finns en JFB för hela anläggning så är det önskvärt att värmepumpen läggs på en egen JFB.
Klicka här för att svara