B
Hej!

När min elektriker satte in ett 3-fas-uttag med en "schuko" i, ett vanligt som går på 1 fas så sattes det i den delen av centralen som har automatsäkringar och han satte en byglad 3-fas säkring och sa att det måste man ha vid ett sånt uttag.

nu till frågan,

vad hade gällt om

1. Jag bara hade haft en central med gamla smältsäkringar? (som jag har på hälften)

2. man hade satt det som två separata, ett vanligt 3-fas och ett vanligt 1-fas? hade det gått bra med separata automatsäkringar då?

3. om man önskar, skulle det gå att använda en befintligt 3-fas grupp som blivit över för att sätta in detta? (som har smältsäkringar), är det då att föredra med ett kombi-uttag, eller uppdelat?

Detta gäller bara 16A, vissa maskiner kräver ju det...

Att det ska märkas klart och tydligt ser jag som självklart.

Några erfarenheter?

mvh
A

Finns en del trådar här om det tidigare. Men kravet på 3 polig säkring kommer när du har blandad last. Dvs både 3 fas apparater anslutna OCH enfas anslutningar på samma 3 fas grupp.

Det finns ett undantag som säger något i stil med att om dte är avårt att anordan 3 polig brytning (ex. gamla gängsäkringar) så behöver man inte göra det under förutsättning att gruppen är skyddad av en jordfelsbrytare.

Om du har en 3 fasgreupp som delas upp till 3 enfasuttag (och inga 3 eller 2 fas prylar) så behövs inte dne 3 poliga brytningen.

Skälet till den 3 poliga säkringen är att om du har en 3 fasapparat ansluten så kan det gå ström bakvägen genom den till en enfas apparat som sitter på en bruten enfas säkring, enfas apparaten kan alltså vara spänningssatt trots bruten säkring.

B
hej!

Detta hände när en av huvudsäkringarna gick en gång, halva huset blinkade... var väldigt skumt!

så uttaget i sig spelar mindre roll, det är hur lasteran kan bli som styr.

MEN, om man använder en "gammal" 3-fas grupp och gör om till uttag, med ett 1-fas, är det tillåtet? är ju mycket enklare än att behöva koppla om i centralen och försöka få in en byglad säkring. JFB finns.

finns JFB som innefattar den "gamla" 3fasgruppen så kan du haka på med 1-fasuttag, självklart förutsätts det att 3-fasgruppen innehåller nolla, och att kablage väljs efter säkringsstorlek, dvs 2.5kvmm till en 16A 3fasgrupp.

B
japp, JFB och 2.5 mm2, förutom 3 meter från centralen till kopplingsdosa för jord... men detta har diskuterats och vid de kabellängder som kan vara aktuella ska det ändå klara utlösningsvillkoret.

klart man önskar fina dvärgbrytare, men det är ju trots allt väldigt sällan säkringarna går...

men bra att ha i åtanke, den dagen 3-fas är inkopplad samt 1-fas på samma gång. nu är detta 3-fas ett rent "nöduttag" som inte kommer användas förutom i väldigt speciella tillfällen (typ ombyggnation etc), hade det varit risk för större användning hade det nog varit lämpligt att få till det med en byglad säkring.

tackar för svar!

hempularen skrev:
Finns en del trådar här om det tidigare. Men kravet på 3 polig säkring kommer när du har blandad last. Dvs både 3 fas apparater anslutna OCH enfas anslutningar på samma 3 fas grupp.

Det finns ett undantag som säger något i stil med att om dte är avårt att anordan 3 polig brytning (ex. gamla gängsäkringar) så behöver man inte göra det under förutsättning att gruppen är skyddad av en jordfelsbrytare.
.
ren nyfikenhet. Vad stödjer du detta uttalande på? Har hela tiden trott att det var allpolig brytning som gällde vid kombiuttag.

B
ok.. åsikterna går isär här alltså.. :(

vad jag förstått så behöver det inte vara "byglade" säkringar eftersom uttaget SKALL föregås av jordfelsbrytare

Jodå, samtidig allpolig brytning gäller, men om det är en JFB (vid diazed) eller dvärg som sköter det är skit samma.

B
så om man bara har "gamla" säkringar (gäng), så får man vackert montera in ett nytt skåp och sätta in en allpolig?

Bra också om du har ett tydligt schema vid centralen på gruppindelningen så ingen tvekan råder vilka säkringar som går till vilka grupper..
Sen till din fråga, så "hänger" man väl inte gärna på 1-faslaster på en 3-fasgrupp, iaf inte i bostäder, det är annat om det är en hel hop lysrörsarmaturer exempelvis i en industri.

Redigerat:
B
ja, uppmärkning, det har jag gjort extremt tydligt... gillar inte att hålla på att leta. tanken är att vem som hellst ska kunna fatta vilken säkring som går var... osv osv..

frågan är.. är det helkört att ha "delad last" om man har smältsäkringar? :(

Nej, det är inte kört, som sagt, komplettera med JFB så är det ok.

Tycker inte att det är helkört, men inget man normalt sett gör.
Men byter du din gamla spis mot en häll+ugn kan ingen begära att du ska dra in en ny gruppledning ifall det funkar med den gamla.
Däremot det jag misstänker du syftar på, "hänga på" 1-fas belastningar på 3-fasgrupper, det ska man helst inte. Ofta är en 3-fasgrupp avsäkrad 16 A, men även om den nu skulle vara 10 så är den gruppen oftast dedikerad till en specifik last. Men beskriv exemplet du har så kan nog någon lättare hjälpa dig..

B
Jo, före detta spisuttag som konverteras till ett CEE-don 16A i tvättstuga för "nödfall", sen ut med en fas på andra sidan väggen för att kunna köra 1-fas 16A (kompostkvarn). hela anläggningen är skyddad av JFB. Gruppen sitter på smältsäkring. Tydligt uppmärkt på uttag och i central.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.