Hej,

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt och fick i samband med inflyttningen ett brev från Eon om mätarbyte. De hade varit där tidigare (då jag inte ägde lägenheten) och försökt byta elmätaren. Dock hade den f.d. ägaren halv byggt in elcentralen när de byggde om i lägenheten.
Nu är jag tvungen att se till att mätarbytet går att genomföra. Dock är jag inte sugen på att ta kostnaden för ev elektriker och snickare så jag vill först kolla vad som gäller.
Är det tilåtet att montera elcentral och elmätare som bilden visar? Finns det någon lag/föreskrift som säger hur mätaren skall monteras?

Tacksam för svar!

• eon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:eek: Det där var väl inte så smart. Jag vill minnas att mätaren ska sitta lätt tillgänglig och vara enkel att avläsa.

Nej, det är ingen smart montering!
Jag anser att hennes upplysningsplikt väger över min undersökningsplikt eftersom hon fått 3 påminnelser av Eon att åtgärda detta!

Får jag lov att fråga var i skåne du bor? Jobbar åt eon med att just byta elmätare i skåne nämligen. Vad jag kan se på bilden så så länge där e ca 5 mm spel mellan karmen och mätaren skall det gå att byta den. Har sett och bytt betydligt värre placerade mätare.

Du kan skicka pm om du inte vill skriva var du bor här.

Jag säger som tpsoft att det går förmodlgen att byta den, men lösningen med inbyggd central är ju inte så bra. Jag skulle så snabbt som möjligt kolla vad du har för möjlighet att få föregående ägare att stå för kostnaden att rätta till felet.

Sedan är jag lite nyfiken på hur de gjorde flytt avläsning innan förra ägaren flyttade ut, det går väl inte att se räkneverket?

men jösses hur j-a korkade är folk egentligen:mad:
-Oj här var det visst ett elskåp, men äsch, jag ska inte in där och rota så vi bygger för det...:confused::rolleyes:

Var på ett ställe i dag där kunden hade satt tre stora garderober framför elcentralen, som tur var så gick det att flytta bort den första. :)

Om jag inte missminner mig, så ska det vara 1.2 m fritt utrymme framför elcentralen.

Rena: Går det att slå av dvärgbrytarna? Tycker nästan att det ser ut som att det skulle ta i, men så jäkla dum kan ju inte förra ägaren varit.

//Patrik

Redigerat:
Ibland kan man undra hur folk tänker... Om du lyckas hitta en välvillig mätarbytare så går det säkert byta mätaren, men vad händer den dagen som det behöver bytas några dvärgbrytare eller du får ett kabelbrott? Går det ens plocka av kåpan på centralen?
Kul att gå loss med tigersågen mitt på julafton.

De mätarna jag sätter upp hade inte varit några problem att få dit bara där e 5 mm framför mätaren så man kan haka av den från skruven på baksidan, den nya mätaren sitter så pass långt ner och täcker inkommande kablar att det ej skall vara några problem. Den nya mätaren är bara hälften så tjock som den gamla.

Har sett många dumma mätarinstallationer, bla där man knappt får in handen mellan knubbmejseln och garderobsväggen för att spänna skruvarna. Men än har jag aldrig misslyckats få dit en mätare pga platsbrist eller att där sitter något för.

Jag må ha fel men jag tror inte du rent juridiskt har rätt till ett öre från säljaren, oavsett hur olagligt eller felaktigt mätaren är placerad. Lägenheten är ju din.

Vad jag kan se på bilden så handlar det om en dörr av något slag, skulle det inte räcka med att försiktigt ta ner dörrfoder och dörrkarm. Och lika försiktigt sätta tillbaka alltihopa efter bytet. Dom nya mätarna brukar vara mindre och borde vara åtkomlig även med dörrkarmen tillbaka.

Sen är det bara att hålla tummarna för att du inte behöver göra några fler ingrepp där innan du flyttar.

För lugnet i tråden så får jag väl påpeka att även jag tycker konstruktionen är korkad. Men eftersom trådskaparen inte verkar vilja betala för att rätta till efter idioten som gjort det så föreslår jag något annat.

tpsoft skrev:
Får jag lov att fråga var i skåne du bor? Jobbar åt eon med att just byta elmätare i skåne nämligen. Vad jag kan se på bilden så så länge där e ca 5 mm spel mellan karmen och mätaren skall det gå att byta den. Har sett och bytt betydligt värre placerade mätare.

Du kan skicka pm om du inte vill skriva var du bor här.
Där är mycket mer än 5 mm.
Jag bor i Malmö city.

Kul med många svar och åsikter!

Säkringarna går att slå av och på, det är inga problem, men precis som ni säger. Den dagen det behövs göra något med centralen är det problem.

Om det är så att förra ägaren inte betalar får jag försöka plocka ner karmen så försiktigt det bara går.

Mätaravläsningen går bra, förra ägaren har "tänkt till". Dom har satt en liten inspektionslucka ovanför, så att man lätt kan läsa av mätarställningen.

Återkommer med vad mäklaren och juristen säger! Prel besked är att hon får stå för kostnaden eftersom hon kände till felet.

det va synd att du bodde i malmö, hade du bott utanför storstäderna och haft eon så hade antagligen jag eller någon kollega åkt på jobbet. Vet ej hur mätarna i Malmö ser ut men de kan inte vara helt olika de vi sätter upp. Jag kan iaf inte i mina ögon se några problem med att byta mätaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.