20 040 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
Spis - 240 eller 400 volt?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Du hade fått ett pris på 5000 för dragningen. När elektrikern gav det priset visste han då hur din lägenhet såg ut?
Hela grejen som styr priset är hur långt och svårt det är att få fram en kabel från centralen till bakom spisen. Sedan så beror det ju lite på hur din central ser ut också, men om de verkligen har förberett för spis så borde det finnas plats i centralen för de nya säkringarna.
Hela grejen som styr priset är hur långt och svårt det är att få fram en kabel från centralen till bakom spisen. Sedan så beror det ju lite på hur din central ser ut också, men om de verkligen har förberett för spis så borde det finnas plats i centralen för de nya säkringarna.
Han har varit i huset och fixat 1-fas till 3-fas, förberett för elspisar. Men han vet inte exakt vilken lägenhet som är min. Så priset borde vara lägre om det inte är så krångligt. Jag bor ju i centrala Sthlm så det finns ju många elektriker att välja bland... Kanske dumt att hoppa på första bästa? Det här var en större firma också.hempularen skrev:Du hade fått ett pris på 5000 för dragningen. När elektrikern gav det priset visste han då hur din lägenhet såg ut?
Redigerat:
Vill du ha spisen fast ansluten eller med uttag? Ska du ha uttag så är jordfelsbrytare ett krav.
Oavsett uttag eller inte så vore det dumsnålt att inte passa på att installera jordfelsbrytare när centralen ändå ska byggas ut. Runt fem tusen känns ganska rimligt då.
Oavsett uttag eller inte så vore det dumsnålt att inte passa på att installera jordfelsbrytare när centralen ändå ska byggas ut. Runt fem tusen känns ganska rimligt då.
Kan jag få det mycket billigare utan och det inte är en massa extrajobb om man skulle byta spisen osv i framtiden så kan jag tänka mig utan uttag och bara köra fast ansluten. Om en firma levererar hem en ny spis vill de säkert att jag har uttag kan jag tänka mig, om de skall koppla in den... Fast får man den inkopplad för samma pris då... är ju fast ansluten att föredra i mitt fall!mrfrenzy skrev:
Redigerat:
Jordfelsbrytare är inget krav på uttag för maskiner bara uttag för allmänt bruk.mrfrenzy skrev:
Rekommenderar verkligen uttag. Klipper man stickproppen på spisen och kopplar fast så tar man över CE-märkningsansvaret från tillverkaren. Eventuellt kan det bli problem med garantin då.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag avråder bestämt från att du skall göra det själv. Ta inte illa upp, men av dina inlägg har jag förstått att du inte är jättekunning på el. Att hempula med ett enstaka extra uttag kan de flesta klara med bra instruktioner, även om det är olagligt. Men 3 fas till en spis innebär dels en del falluckor som jag tror att vi som ev. kunde råda dig här har svårt att förutse, plus att det faktum att det är 3 fas OCH stora strömmar (risk för brand i dåliga kopplingar) gör att risken för att ställa till farliga fel är mycket större än vid enfas installationer.Andreas129 skrev:
Håller med hempularen, en spismatning med utökning i central är inget lämpligt nybörjarhempularjobb, mycket som kan gå fel.
Nej, jag skall absolut inte göra det här själv. Det var ju mycket mer omfattande än vad jag trodde från början. =) Jag håller på och letar efter en elektriker nu i Stockholm.hempularen skrev:Jag avråder bestämt från att du skall göra det själv. Ta inte illa upp, men av dina inlägg har jag förstått att du inte är jättekunning på el. Att hempula med ett enstaka extra uttag kan de flesta klara med bra instruktioner, även om det är olagligt. Men 3 fas till en spis innebär dels en del falluckor som jag tror att vi som ev. kunde råda dig här har svårt att förutse, plus att det faktum att det är 3 fas OCH stora strömmar (risk för brand i dåliga kopplingar) gör att risken för att ställa till farliga fel är mycket större än vid enfas installationer.
Fick jobbet gjort för 3200 kr inkl moms. Blev riktigt bra! 
Klicka här för att svara