El
makkan99: Hej Jag har en mur som dragning av 220V kommer bli kostsamt att göra pga avstånd. Har då tittat på att använda 12V från bilbatteri som laddas av Solceller. Min plan är att kunna köpa standard armatur (3 st) men byta ut lampan mot LED 2-3W. Koppla in i Bilbatteri och solcell på sikt. Pga av det låga effektuttaget skulle ett uppladdat bilbatteri räcka länge!?. Någon som har
Kopparkullen: Googlade lite och hittade Siemens..... Scrolla ner lite i pdf-filen så hittar du infällda. http://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/produkter/industry/automation/Documents/Installation_Nyhet_Webbversion_Simbox_LC.pdf Sorry, såg nu att du ville ha 8 moduler....... Nu är det dax att sova....
GK100: [citat] Den märkningen hittar du nog även i de uttag som nämns här som godkända för vidarekoppling av 3-fasgrupper. Vad jag vet och sett är de inte annorlunda i utförande, det enda som skiljer är att själva uttaget förutom anslutning för L-N-PE har två blindklämmor som kan användas för skarvning av de övriga två faserna. Det är alltså som redan nämnts endast sammanhanget de
prototypen: Blir många säkringar då. Gör en karta och märk ut uttagen vilken säkring de hör till. Fortfarande efter 30 år är inte min gruppförteckning helt rätt och komplett. Protte
ybu: Tec Con's EKK-Light tror jag inte är UV-beständig, och den är väl inte direkt billig. Som jag förstått det så var ingen EKK-Light (Draka/Reka w/e) UV-beständig för inte allt för länge sedan. Och även idag är Drakas "UV-skyddad för nordiskt klimat", alltså inte fullt UV-beständig som 'riktiga' utomhuskablar.
emigrating: Nej, de hade röd Fas - i fasta installationer, de flesta apparater kom dock med IEC standarden (vilket numera också används i nyinstallationer, men endast sedan några få år tillbaka). De körde Svart nolla, Röd fas, og Gul/Grön jord innan (och för att försvåra litegrann, Blå / Gul som L2 / L3). Njae, det är faktiskt väldigt ovanligt med trefas till bostäder, det finns men som
rgba: Finns det någon larmcentral i närheten. Dessa kan orsaka störningar på de flesta radiofrekvenser i sin närhet. De brukar dessutom vara batterimatade så att de funkar även utan yttre spänningsmatning. Eller finns det någon annan styrning som skulle kunna ha backup (värmestyrning, fjärrvärmecentral). Stängde du av strömmen före eller efter elmätaren Dessa kan i bland orsaka konstiga
Patrik_Hed: Jag ringde nu och kollade om något hänt och Fortum hade varit ut till dem och kollat och de hade upptäckt just det att någon kabel hade brunnit av eller dyl. Då hade det väl förmodligen varit glapp i någon skruvanslutning, antar jag. //Patrik
jakobnm: [citat] En halvperiod 50Hz är 10ms. 20ms = 2 halvperioder är en hel period 50ms = 5 halvperioder 200ms = 20 halvperioder
larssaman: Skulle det fungera med en trådlös dimmeraktor som placeras i takdosan vid armaturen som skall tändas och sen två eller fler trådlösa potentialfria strömbrytare? Kolla på www.gycom.se, de har ett fabrikat som heter Moeller som är bra grejer.
spinout: Du kan ju lägga kabeln över en jordfelsbrytare så behöver du inte oroa dig över utlösninsvillkoret. Jordfelsbrytaren fungerar då som kortslutningsskydd (30 eller 300mA kortslutningsström lär där kunna bli längst ute iaf.) Säkringarna fungerar som överlastskydd i vanlig ordning.
larssaman: Det fungerar alldeles utmärkt att installera dimmer på 12V halogenbelysning. Inomhus vill jag påstå att i princip alla anläggningar är utförda på detta sätt då ekonomin och ljuset från 12V ljuskällor är bättre. Numer finns det dessutom trafos som är godkända för upp till 20 m ledningslängd på sekundärsidan (standard 2 m.) Den enda nackdelen med 12V installation som jag ser det
prototypen: Det vanligaste är en fulltrafo i svetsen och den ska ha minst 4000 V överslagsspänning mellan primär och sekundär. I en transformatorsvets (både med AC och DC ut) finns ingen anledning att ha några störskydd som löser JFB. Invertersvetsar är switchade också med en fulltrafo med minst 4000 V överslagsspänning. Inverter är inget märkvärdigt, samma teknik sitter i datorer, TV
larssaman: Du kan kolla in www.bellalite.se och läsa deras kataloger online. De har mycket olika armaturer att välja på och ligger helt rätt prismässigt. Samtliga etablerade grossister (Solar, Selga, Elektroskandia, Storel) säljer deras produkter på anskaffning, ej normal lagervara.
JohanKson: [citat] Finemang, då tror jag att jag har en modell att arbeta från. Tackar för alla svar! EDIT: Hur fäster man dosan mot kaklet? Man vill juh inte borra 4 hål till.
elmont: Jag skulle bygga ett litet skåp eller flytta ut den på utsidan väggen
TuXy: Såhär ser det ut, och det vill man ju lösa på ett godkänt och samtidigt snyggt sätt helt enkelt. Det vita är DMT-listen som jag har satt upp. Till höger ser man 3-faser + nolla + jord. Lite längre till vänster ser man 1-fas + nolla + jord. Hällen samt ugnen är under bild, och micron är i nederkant av bilden. Längst upp till höger är fläktröret, och där ska ju fläkten sitta,
xl15: Reglerbart motstånd, potentiometer, är inget alternativ tycker jag. En vindrutetorkarmotor drar nog några ampere och då krävs det en svindyr potentiometer. Dessutom blir motorn svagare om hastigheten sänks med ett motstånd. PWM motorstyrning är det som gäller. Då kan du reglera motorn från stillastående till max med bibehållet moment (typ...). 199:- kostar en lämplig.
egl: [citat] Jag förstår inte riktigt din förklaring till varför du väljer bort KNX. Att integrera audio/video/larm/belysning/ventilation/värme/display/övervakning/fjärrstyrning mm är ju fullt genomförbart med KNX. Du väljer bort ett decentraliserat system och väljer ett centraliserat, och du använder dig inte av bussledning. Hur kan ett sådant system ge fler möjligheter? Jag är beredd
Phiplex: Hej Fasting65, Håller precis på att bygger en mur i vilken jag också skall ha belysning och även en rörelsedeckare. Länkarna i ditt inlägg funkar inte längre och jag undrar därför om du har ett namn eller en ny länk till den du valt. Har deckaren fungerat bra? Kanske det även finns någon annan som har ett förslag på deckare för utomhusbruk. Det behöver inte nödvändigtvis vara
hempularen: Jga har handklat av elbutik. se ett antyal gånger med bra resultat. OM man behöver kontakta dem så är det bäst att ringa, och då gärna tidigt på morgonen. Har även använt Elot.se, som också har fördelen att det går att köpa mycket på E-nummer som inte finns i deras ordinarie sortiment, man får se priset direkt om man slår in e-numret. Elbutik var billigast på en del, Elot på en
elmont: Om LED är bra eller dåligt beror helt på vilka referensramar man har, men rent generellt är det sämre "kvalitet" på LED ljus än på tex halogen
ybu: EKK duger gott och väl för ändamålet. Som vanligt; om det inte behöver vara snyggt.
spinout: Ugnarna brukar väl ligga på strax över 13A. I så fall har du lite marginal till huvudsäkringen. Kolla: Effekten (W) / 230 = Strömförbrukning
mrfrenzy: Enligt det du säger själv så har du använt för grov ledning. Byt ut din 1,5 FK mot en sladdstump som är 0,75mm2.
mrfrenzy: Du kan också slå till brytaren på den urkopplade svetsen, och mäta med din multimeter mellan jordtråden och dom tre fasledarna i den urkopplade stickproppen, det ska vara oändlig resistans. Om du har jordfelsbrytare och det skulle vara felkopplat i svetsen kommer den helt enkelt lösa ut.leda