M
MejaCopah: [citat] Sitter nog 120 upp på vägg i alla fall.
2 svar · 877 läst
Bjurran
Bjurran: Då TS skriver att "bytt" säkring antar jag att det är hederliga porslinssäkringar vi talar om. tinajade, precis som de flesta skriver låter det som att du saknar en fas. när du skriver att du bytt säkring skriver du det i singularis. Kan du bekräfta för oss ifall det endast är en enda säkring i din elcentral som går för ugn och spis? Är det 3-fas har du 3 säkringar också och då
15 svar · 2,2k läst
T
tanaris: CC-22 har jag använt, den är trevlig. Men hur är DCC-6A? Större? Mindre? Fulare? Svårt att avgöra på bild...
10 svar · 2,8k läst
S
SkaneErik: [citat] Bäst att Electrocuted m.fl. aktar sig då ;) Men visst håller jag med om att det finns jordpotential i alla våra rum hemma i praktiken, och det är rätt töntigt att man tillåter ojordade uttag och vattenrör/radiatorer etc i samma rum, men inte blandat jordat och ojordat. Men så är det med den saken, och ojordat är rätt ute så det spelar väl ingen större roll (förutom för
23 svar · 4,6k läst
F
Floppman: Det är upp till installatören att bestämma om servisen ska kopplas TNS eller TNC. Det anges på för/färdiganmälan. Det är heller ingen stor grej att bygla till TNC i mätarskåpet om man råkar hitta en 4-ledare som man vill använda. Bara man kontaktar närägaren.
13 svar · 12,0k läst
E
Elis65: Tack för hjälpen ! :)
10 svar · 4,7k läst
E
el_richard: Uttag till båthammnar och liknande, vilka säljer det förutom Garo? D.v.s uttag stolpar mm med 16A 1-fas CEE
0 svar · 1,1k läst
T
Thewayofstyle: jag är nämligen inne på samma problem, men jag ska lägga rören sj och jag hade tänkt mig 3 grupper till köket och är det helt okej med att dra dit en 5Gx1.5 och sedan dela upp en fas som går till L1 kyl/frys L2 Micro, något vu och L3 bänkbelysning, lampor och vu.. detta ska inte vara några konstigheter bara man märker det noga, istället för att dra 3 st nya kablar genom vinden och
4 svar · 1,6k läst
E
el_richard: [citat] ????? Låt din elektriker berätta för dig vad du ska köpa.. :p Vore inte det enklare ? Eller är han också på semester...
26 svar · 60,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Att använda en 3-polig innebär något bättre säkerhet, det blir ju spänningslöst oavsett. Med 1-poliga kan man ju få för sig att det är spänningslöst även om bara en dvärg är från, men normalt sett är inte svensson och rotar i sånt här och en yrkesman brukar (ska) ha bättre koll på hur detta funkar och att kontrollera om det är spänningslöst, så detta är mest en
1 svar · 2,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Iofs skriver TS att han tänker använda dimbara sådana.
11 svar · 8,4k läst
ybu
ybu: Sätt ett kabelskydd där du går upp med kabeln på väggen också.
12 svar · 11,1k läst
M
mrfrenzy: Frico-länken funkar inte. Dimmern var verkligen dyr... För halva priset kan man få en pi-controller med tillbehör: 184892. Eller ännu billigare dimmer (inbyggnadslåda och kylkropp behövs).
2 svar · 2,2k läst
spinout
spinout: "Ett flertal typer av triac- respektive tyristordimmers är väl lämpade att dimra 230 V halogenlampor. Trots att teorin säger att 230 V halogenlampor låter sig dimras av såväl bakkants- som framkantsdimmers eftersom högspänningshalogen är en resistiv last har man i flera fall upplevt problem vid dimring av 230 V halogenlampor med transistordimmers. Vissa lamptillverkare tillbakavisar att
9 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Det är helt klart en relevant fråga. Oftast så sätter man fast armaturen i gipstak, då är det inget problem. De flesta seriösa armaturtillverkare specificerar ett säkerhetsavstånd i sidled, ofta 50mm. Frågan har varit uppe här tidigare vid några tillfällen. Någon har kontaktat tillverkaren för att fråga, och för just den armaturen (vilken kommer jag inte ihåg) så meddelade
1 svar · 1,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Hej Jag tror det finns någon bild i den här tråden. http://www.byggahus.se/forum/el/99745-bra-led-armatur.html 9w fanns när jag köpte mina oxå men jag valde 5w för dom hade ett mindre inbyggnads djup..
21 svar · 3,2k läst
pellefant
pellefant: [citat] det var byggahusforumet i båda fallen....
31 svar · 2,7k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] OK, det var ungefär vad jag kände på mig, men ville få det verifierat, tack!
13 svar · 21,5k läst
·
H
hempularen: Jag har tagit bort ett otrevligt inlägg, med ett par följdkomentarer. Det otrevliga inlägget påpekade dock helt korrekt att trådskaparen frågar om en installation i badrum. Där får man inte använda EKRK.
12 svar · 8,1k läst
G
Gabbe1: Har elbutik slutat sälja dem eller är det länkarna som inte funkar längre? Vilket art.nr. har CG4 omkopplaren hos elbutik ?
5 svar · 8,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: Ja, lacken som isolerar tråden tål inte hur höga temperaturer som helst.
3 svar · 2,0k läst
E
elmont: Man byter inte plats på ledningarna i ett Perelexuttag för att köra på 400 Volt 2-fas. Då blir uttaget felkopplat och man måste även koppla stickproppen fel för att kunna använda den. Det vet alla elektriker om, så jag tycker att det låter som nån utan "nödig kännedom" har varet och pillat.
34 svar · 5,2k läst
·
S
Skier12345: Skriv en anteckning att dosan finns där så om du säljer slipper nästa ägare leta sig fördärvad efter dosan den dagen det behövs.
4 svar · 2,2k läst
·
nimhed
nimhed: Det börjar bli dags att köpa in el-material till utbyggnaden. Finns det något man ska tänka på i inköpet av dimmer? Vanliga glödlampor är ju på väg att försvinna. Den jag funderar på är följande http://www.elbutik.se/product.html?product_id=76157&category_id=286
0 svar · 1,3k läst
B
BobbyEwing: [citat] Men det kan bli ruskigt många mellantrådar. Jag ville vara smart och ha nexa-dimmrar (de som man även kan manövrera med brytare) med trapptändning från två olika ställen på övervåningen, totalt fyra dimmrar.. många meter mellantråd blev det..
10 svar · 4,9k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, monterad och klar (tänk dig den bredvid, under etc. en diazedcentral) t ex som: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=224818&category_id=1816 Variationer på detta tema förekommer förstås, men de ser ut ungefär såhär. Som en större (dvs bredare, 2-3 platser eller så) dvärgbrytare ungefär. Om man har en normcentral så sitter den naturligtvis i denna istället.
41 svar · 37,0k läst
Totte_S
Totte_S: [citat] He, he, ja varför gå över ån efter vatten... tacksi!
5 svar · 8,1k läst
electrocuted
electrocuted: luftledning går aldelles utmärkt och är ett perfekt alternativ för den som inte vill gräva, som jag, jag hänger linor i luften till allting. jordkabel är ju så bökigt, gräva till rätt djup, fylla sand, markeringsband, återfylla, platta till osv.. men häng den inte i träden, då dessa är levande så kan dom "käka upp" kabeln om du kanske har sett ett staket nära ett träd som
2 svar · 4,4k läst
Gimner
Gimner: testa denna. http://www.elbutik.se/product.html?product_id=107425&search_page=
2 svar · 1,8k läst
A
almanakis: självklart kommer jorden från den "inkommande" kabeln, inte trafon.
14 svar · 13,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.