2 691 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Stigarcentral
Sida 1 av 2
Få man ha automatsäkringar i en stigarcentral, eller måste man ha central med smältsäkringar?
Om man få ha automatsäkringar ska man då ha något skydd mot manövrering typ i form av nån dörr?
Om man få ha automatsäkringar ska man då ha något skydd mot manövrering typ i form av nån dörr?
De enda som kräver smältsäkringar är elverken för huvudsäkring i mätartavlorna. Detta pga. att smältsäkringar är mycket bättre på att strömbegränsa kortslutningsströmmen och att de klarar Ik3 på 50kA
Selektivitet vid kortslutning och dvärgbrytare är en svår ekvation. Men det finns heller inga krav på selektivitet av skydd.
Selektivitet vid kortslutning och dvärgbrytare är en svår ekvation. Men det finns heller inga krav på selektivitet av skydd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vanliga smältsäkringar är bäst som huvudsäkringar för att de tål mer. Och man kan väl gott och väl byta säkring om den går någon gång var 25 år.
Går någon huvudsäkring ofta, då är det nog läge att kolla över anläggningen om man inte kan ta och jämna ut belastningarna lite mer mellan faserna.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men på det sättet ser inte jag det. 
//Patrik
//Patrik
diazed är bra som huvudsäkring just av den anledning Patrik nämner, sålänge vi har det idiotiska systemet med avgift/ampere! då vill man ju såklart ha så sega säkringar som möjligt.
jag hade gärna velat ha 35-40A men det är inte kostnadsmässigt motiverat.
jag hade gärna velat ha 35-40A men det är inte kostnadsmässigt motiverat.
Man dimensionerar säkringar och kablage efter den last man tror kommer att bli aktuell. Man dimensionerar inte genom att kalkylera med att man ska behöva ligga på överlast och vara på och utanför marginalerna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, så är det ju, men vid huvudsäkringar som diskuterades nu så är det ju ofta dragit t.ex. 6 mm2 och avsäkrat 16 eller 20 A. Det kan ju omöjligt vara farligt med att ha säkringar som tål lite mer då? Kablaget klarar det ju.elmont skrev:
//Patrik
Huvudsäkringarna i mätartavlan är smältsäkringar, men sen går det en 5G2,5 upp till lägenheten.
Därför jag undrade om stigarcentral emellan mätartavlan och gruppcentralen i lägenheten.
Just nu är lägenhetens matning inkopplad på övriga fastighetens el på 3x16A.
Därför jag undrade om stigarcentral emellan mätartavlan och gruppcentralen i lägenheten.
Just nu är lägenhetens matning inkopplad på övriga fastighetens el på 3x16A.
Det jag påstod var att smältsäkringar var SÄMRE därför att dom "tillåter" att kablaget belastas mer än det är avsett att belastas. Och har många gånger lagat plintar/mk/brytare mm där belastningen pga. smältsäkringar, under längre tider varit för hög. Dom problemen har jag inte sett när man använder automater.