Köpte ett nybyggt hus 2006 och beställde lite extra "bra att ha" eljobb. Vill vara lite påläst när jag sen skall ta och låta en elektriker slutföra. (har inte fått tag på elektrikern som gjorde jobbet men jag har inte "jagat" klart)
- Vid altandörr: 15m kabel som ligger ut från grunden för framtida ljusbehov i trädgården. Kabelvindan ligger där och i altandörrkarm sitter ett doslock som jag förstått det som att vi skall kunna ersätta med en strömbrytare sen. Jag öppnade doslocket härom dagen för att se hur det ser ut. Under locket finns det två "trådar" som är blindade. En svart och en orange. Verkar det rätt och skall det vara en "vanlig strömbrytare...? Om jag skall få ihop hur det är kopplat så är detta en typ av "fjärrkablar" som har sitt ursprung i en dosa med kablarna ut till trädgårdskabeln och att man med en strömbrytare ”sluter slingan”... men jag blir osäker på min teori när jag ser de två hänga där och inte fler att koppla in :)
Följdfråga; om vi vill skippa strömbrytaren och sätta uttag där ute istället, vad gör vi då? (Vi och vi, jag menar vad vi skall be elektrikern göra).

På andra sidan huset har vi också förberett på samma sätt men i karmen sitter redan en strömbrytare till annan belysning i hallen och jag hade tolkat det som att vi skall koppla en den "yttre" kabeln där och då sätta en strömbrytare med två brytare. Jag tog loss strömbrytaren och kollade och där var en orange blindad kabel och "alla andra" var anslutna till strömbrytaren.

Någon som kan reda ut detta? Jag skall som sagt ta hit elektriker men för att stilla min nyfikenhet skulle jag vilja höra vad ni kunniga säger...

/mbn

• Gilla
jw89
  • Laddar…
C
Den orangea är väl tänkt som en tändtråd antar jag. Ska man ha konstant spänning kan man väl bara skala dom och sätta en torix på tex, men någonstans måste det ju vara draget nolla också, hur har dom löst det? Går det ingen blå inne i dosan? Dessutom ska det vara skyddsjord, så det måste finnas en gulgrön framdragen.

Kabel ute är en markkabel EKKJ, glömde skriva det.

Är väl indraget till en kopplingsdosa och inte direkt till brytardosan. Sitter det inte en kopplingsdosa på väggen uppe vid taket någonstans i närheten av den tänkta brytaren?

Antar att det är som ni skriver med tändtråd och att all annan kopploing ligger i någon av de takdosor vi har.
Så om man kopplar in till exempel en lampa där ute, är det en vanlig strömbrytare man sätter där inne? Varför har man då en orange och en svart kabel?

Skall nog "jaga tag på elektrikern" lite till hehehe

C
Svart är konstant fas, och orange är tändtråd, dvs den är bara spänningssatt när man slår till brytaren.

Den svarta lär vara fast fas och den orangea är tänkt som tändtråd till belysningen. Dessa två trådar lär mynna i samma dosa som EKKJ:n är dragen till ifall man tänkt använda den till belysning.

Vet inte men på något vis får jag för mig att dessa "kablar" är dragtråd till andra dosor då det verkar vara de enda trådar i dosorna.

snuttjulle skrev:
Vet inte men på något vis får jag för mig att dessa "kablar" är dragtråd till andra dosor då det verkar vara de enda trådar i dosorna.
Kan vara så, eftersom svart inte borde ha använts som fas då huset byggdes 2006, utan brun.

Gå den svarta och oranga i samma rör så är det inte dragtrådar, man lägger inte 2 dragtrådar = dubbelt så dyrt material.

Går trådarna åt olika håll kan de mycket väl vara dragtrådar.

Min röst ligger på att det är fas och tändtråd och den orange är skarvad till EKKJ:n i någon dosa någonstans.

Varför denna oro för en orange tråd, väldigt vanlig som tändtråd numera.
Och svart på fasen kan bero på åldern på elektrikern, brun är väl bara standard, ej lag

Protte

Som det verkar har Protte rätt. (Har kollat lite på andra ställen i huset och det är svart draget.)
Vilken typ av strömbrytare är det som skall användas i vårt fall ("altansladden")?

Den sitter inomhus (om jag fattat rätt). I så fall är det en helt vanlig strömbytare. Sådana finns numera i princip bara att köpa som trappströmställare. Dvs det finns en extra utgång som du inte skall använda.

Men om du mot förmodan överväger att göra ngt. själv här. Så duger inte de gissningar som finns här i tråden. Skall du faktiskt koppla in något på den här kabeln, så måste du VETA hur det är kopplat. Det betyder att man måste verifiera att kabeln är inkopplad till Skyddsjord, att den inkopplad till nolla och att den här orange tändtråden verkligen är kopplad till kabeln, du måste alltså veta vad som finns i andra änden på den här tråden. Annars kan du koppla in ström i en tråd som kan ligga precis var som helst i huset, med oväntade och farliga konsekvenser.

Du måste också verifiera att kabeln inkopplad på jordfelsbrytare.

Redigerat:
Helt rätt hempularen, forum-svar och gissningar räcker inte alltid!
Men min nyfikenhet har stillats lite i alla fall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.