Patrik_Hed skrev:
Även deras färger känns som våra kablar på 60-talet. :p Vit, svart, röd (oisolerad skyddsjord).

//Patrik
Färgerna må ju vara men vad som är fantastiskt är att det det är så standardiserat, Vit kopplade han bara ihop, inget snack det är nollan punkt. Vad har vi för färg i Europa Vit, svart, blå och säkert någon annan lokal färg för nollan.

Sedan var det en annan uppfinning som imponerade, jag har aldrig sett sträckolin användas tidigare, han klippte kabeln och sedan räckte den gott och väl in i dosan och ett redig bit utanför. Var får man tag på detta medel?

Protte

prototypen skrev:
Sedan var det en annan uppfinning som imponerade, jag har aldrig sett sträckolin användas tidigare, han klippte kabeln och sedan räckte den gott och väl in i dosan och ett redig bit utanför. Var får man tag på detta medel?

Protte
Ja, det var faktiskt jäkligt imponerande. Det medlet har man velat haft några gånger.

//Patrik

P
Klockrent! kolla reklam bannern till höger :)

• elektriker.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:eek: Otroligt välplacerad! :D

Jag tror faktiskt att det bara vore positivt med liknande instruktionsfilmer även i Sverige (gjorda för svenska förhllanden naturligtvis). Oavsett vad som är tillåtet eller inte skulle elsäkerheten främjas av att allmänheten får se hur man t.ex. skalar en kabel utan att skada den, hur man monterar toppklämmor av olika slag, osv. Sånt är rätt så väl förborgade yrkeshemligheter idag och hempularen får prova sig fram, inte alltid med bästa resultat.

Jänkarnas elmaterial och metoder känns omoderna. Till och med våra installationer från 60-talet är bättre utförda. Dock är dom noggranna med att jorda allt - vilket är bra.
Men samtidigt tycker väl jänkarna att våra installationer dåliga.

Såg även någon video där dom visade upp elektrikerverktyg. Vilket skämt. Göra hål för dosor med handslägga och skala kabel med en kabelsko-tång från rusta.

Bloink skrev:
Såg även någon video där dom visade upp elektrikerverktyg. Vilket skämt. Göra hål för dosor med handslägga och skala kabel med en kabelsko-tång från rusta.
Ja, jag har sett den också... Helt otroligt. Vilket skämt, indeed.

//Patrik

Själv använder jag en trädgårdssax för att klippa och skala kablar.

Redigerat:
spinout skrev:
Själv använder jag en trädgårdssax för att klippa och skala kablar.
Framtänderna kan duga också :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.