Planerar badrummet och har en fråga; kan man ställa en tvätt och torktummlarstapel så här nära en dusch med fast vägg. Har för mig att det ska vara någon radie utanför öppningen men är osäker på hur stor och om den "går runt hörnet" så att säga.
Elanslutningarna kan ju sitta till vänster om maskinerna och kommer då minst 60cm från duschväggen det borde väl vara ok? Duschen blir ca 1x1 meter invändigt och det blir väl antagligen en glasdörr men det har kanske ingen betydelse i sammanhanget.

• Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggarn skrev:
Planerar badrummet och har en fråga; kan man ställa en tvätt och torktummlarstapel så här nära en dusch med fast vägg. Har för mig att det ska vara någon radie utanför öppningen men är osäker på hur stor och om den "går runt hörnet" så att säga.
Elanslutningarna kan ju sitta till vänster om maskinerna och kommer då minst 60cm från duschväggen det borde väl vara ok? Duschen blir ca 1x1 meter invändigt och det blir väl antagligen en glasdörr men det har kanske ingen betydelse i sammanhanget.
Enligt SEK är 1,2 m från duschuvudet att betrakta som område 2 och övrig installation utanför är ”oklassat område”. I alla områden måste man använda sig utav sk. skyddsseparation i SELV eller PELV-utförande. Enligt standarden är det inte tillåtet att montera torktumlare och/eller tvättmaskin i ett badrum. Uttagen duger alltså bara till en rakapparat.

var har du fått det ifrån? Att man inte får ha tvättmaskin i badrum?

I trådskaparens fall verkar det tveksamt. Uttaget kanske hamnar på mer än 120cm från duschen, men uppenbarligne hamnar inte själva maskinen så långt ifrån. Det gör mig osäker, vet inte vad som gäller i det aktuella fallet.

När du räknar avståndet till uttaget så kan du räkna "runt" duschväggen OM den går ända till tak (och ner till golvet). Men som sagt här hamnar ju apparaterna sedan nära duschen vilket känns som ett brott mot syftet med regeln.

Det bör väl inte vara ett värre brott än att installera ett bubbelbad?
Klart man får ha TM & TT i ett badrum. ;-)

Marcus.s skrev:
Enligt SEK är 1,2 m från duschuvudet att betrakta som område 2 och övrig installation utanför är ”oklassat område”. I alla områden måste man använda sig utav sk. skyddsseparation i SELV eller PELV-utförande. Enligt standarden är det inte tillåtet att montera torktumlare och/eller tvättmaskin i ett badrum. Uttagen duger alltså bara till en rakapparat.
Eh.. va?

Du får nog ta och läsa på lite tror jag...

Marcus.s skrev:
Jag får rätta mig lite: Enligt SEK är 1,2 m från duschuvudet att betrakta som område 1 och övrig installation utanför är zon 2 och sedan ”oklassat område”. I zon 1 och 2 måste man använda sig utav sk. skyddsseparation i SELV eller PELV-utförande. Enligt standarden är det inte tillåtet att montera torktumlare och/eller tvättmaskin i zon 1 och 2.

Va.. Utanför 1,2m från duschhuvudet är det ju zon 3 (eller med kommande standarden ingen zon alls).

hempularen skrev:
Va.. Utanför 1,2m från duschhuvudet är det ju zon 3 (eller med kommande standarden ingen zon alls).
Inte kommande, den har gällt sedan maj ;)

hempularen skrev:
I trådskaparens fall verkar det tveksamt. Uttaget kanske hamnar på mer än 120cm från duschen, men uppenbarligne hamnar inte själva maskinen så långt ifrån. Det gör mig osäker, vet inte vad som gäller i det aktuella fallet.

När du räknar avståndet till uttaget så kan du räkna "runt" duschväggen OM den går ända till tak (och ner till golvet). Men som sagt här hamnar ju apparaterna sedan nära duschen vilket känns som ett brott mot syftet med regeln.

Med en fast vägg som trådskaparen har behövs inget ytterligare avstånd, bakom väggen är "oklassat". Det går endast en liten 'gradskiva' runt hörnet, kanske 15 centimeter ut och runt hörnet (vet inte hur man ska förklara det tydligt). Finns säkert nån bild som illustrerar det.

I vilket fall, om du ställer maskinen 2 dm från duschväggen så tror jag att det är regelrätt.

Ok Tack för svaren, det är alltså troligen Ok men kanske lite olämpligt.
Ska försöka hitta en annan lösning, tyckte först att 14m² skulle räcka till gott och väl men det blir snabbt fullt!

Nybyggarn skrev:
Ok Tack för svaren, det är alltså troligen Ok men kanske lite olämpligt.
Ska försöka hitta en annan lösning, tyckte först att 14m² skulle räcka till gott och väl men det blir snabbt fullt!

2 dm borde du väl ha till övers?

Marcus.s skrev:
Jag får rätta mig lite: Enligt SEK är 1,2 m från duschuvudet att betrakta som område 1 och övrig installation utanför är zon 2 och sedan ”oklassat område”. I zon 1 och 2 måste man använda sig utav sk. skyddsseparation i SELV eller PELV-utförande. Enligt standarden är det inte tillåtet att montera torktumlare och/eller tvättmaskin i zon 1 och 2.
Nu har jag inga böcker framför mig. Men läser du möjligen någon standard från 80talet? Ingen använder sig av skyddstransformator som skydd nuförtiden. Nu är det vanliga uttag via JFB som gäller.

Det är helt lugnt att ha både belysning, uttag, tvättmaskin och torktummlare då du passerat 1,2m från duschhuvudet.

Samtliga grupper i badrum ska väl numera skyddas av jordfelsbrytare?

Jo 2 dm kan jag ju flytta stapeln, måste ju ända ha plats för en spilltratt till avloppet vid sidan om maskinerna. Såg att zon 1 numera bara går upp till 225cm så i teorin behöver väl inte väggen gå hela vägen upp till taket heller? Allt skyddas naturligtvis av jordfelsbrytare, och installeras av behörig. Såg också att TM och TT har ip klass X4.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.