Jag vet vad jag behöver men inte vad det heter eller var jag skaffar det...

Jag ska dra kabel till utanpåliggande VU på utomhusvägg. Placeringen är på en farstukvist under tak. Kabeln ska komma fram uppe vid taket och löpa lodrätt ner mellan två lockbrädor fram till VU som kommer sitta ca 170-180 cm över golv. Panelen är järngrå så jag föreställer mig att det blir bra med en sån galvad plåtprofil som man sätter som skydd över kabeln. Fattar ni? Vad kallas såna? Var hittar man dem?

VPflex är draget från central. Är det godkänt med FK 3G1,5 kvmm eller är det EKK/EKLK som gäller?

Vill helst ha ett VU som inte lyser vitt mot den grå panelen. Tips på BRA kapslat uttag som är gråfärgat?

Det heter just så, kabelskydd. U-format?

Kan du inte klamra kabeln och bara måla över den? Kabelskydden är ju ganska stora..

Rikard Ågren skrev:
Det heter just så, kabelskydd. U-format?

Kan du inte klamra kabeln och bara måla över den? Kabelskydden är ju ganska stora..
Nja, det finns ju kabelskydd som inte är såååå enorma. Övermålade kablar ger mig rysningar!
Googlade på kabelskydd: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5820 Dessa finns ju ner till 16 mm vilket känns okej. Däremot hade jag tänkt slippa de där klamrarna. Visst finns det kabelskydd med en utvikt fals på varje sida med skruvhål (omegaformat, typ)?

Varför inte lossa på lockbrädan och lägga flexröret bakom locket?

Protte

Tycker Protte slog huvudet på spiken där :-)

Redigerat:
prototypen skrev:
Varför inte lossa på lockbrädan och lägga flexröret bakom locket?

Protte
Låter lockande! :D Hade dock tänkt placera uttaget mellan två lock dvs på bottenbrädan. Förklara gärna mer!

Är det någon som har en ide om var man som privatperson kan köpa kabelskydd över disk?
Jag har iofs möjlighet att handla på Malmbergs eller Ahlsells, men har inte hittat nåt i katalogen .

Kabelskydd/ "gnagskydd" av U-plåtprofil har jag iallfall köpt på Jula. Vet ej om det finns i alla deras butiker... (39:-)

Finns även på tex Nima maskinteknik (postorder) www.nimaab.se (16 & 22mm).(50:-)

Marcus J skrev:
Låter lockande! :D Hade dock tänkt placera uttaget mellan två lock dvs på bottenbrädan. Förklara gärna mer!
Vad finns att förklara?

Flex bakom locket,
hål i locket,
hål i uttagets botten i de nedre delarna så om det kommer vatten så ligger det bara i botten,
flex genom bräda och uttag,
skruva fast uttaget,
skruva gärna locket,
låt elektrikern ansluta.

Protte

PST skrev:
Kabelskydd/ "gnagskydd" av U-plåtprofil har jag iallfall köpt på Jula. Vet ej om det finns i alla deras butiker... (39:-)

Finns även på tex Nima maskinteknik (postorder) www.nimaab.se (16 & 22mm).(50:-)
Tackar! Hittade kabelskydd (402257) och klammer (402252) på jula.se. Finns olika dimensioner. Jag kanske minns fel, men finns det inte kabelskydd där varje långsida har en utvikt kant med skruvhål, istället för lösa klammer som man sätter över? Tror att jag har sett det nånstans, och tycker det ser bra ut.

Jag har bara sett sådana i fyrkantigt utförande. Alltså med utvikta profiler med förstansade hål för skruvmontering.

tomtebloss skrev:
Jag har bara sett sådana i fyrkantigt utförande. Alltså med utvikta profiler med förstansade hål för skruvmontering.
Vet du var man som privatperson kan hitta sådana?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.