9 492 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Kabelskydd utomhus
Jag vet vad jag behöver men inte vad det heter eller var jag skaffar det...
Jag ska dra kabel till utanpåliggande VU på utomhusvägg. Placeringen är på en farstukvist under tak. Kabeln ska komma fram uppe vid taket och löpa lodrätt ner mellan två lockbrädor fram till VU som kommer sitta ca 170-180 cm över golv. Panelen är järngrå så jag föreställer mig att det blir bra med en sån galvad plåtprofil som man sätter som skydd över kabeln. Fattar ni? Vad kallas såna? Var hittar man dem?
VPflex är draget från central. Är det godkänt med FK 3G1,5 kvmm eller är det EKK/EKLK som gäller?
Vill helst ha ett VU som inte lyser vitt mot den grå panelen. Tips på BRA kapslat uttag som är gråfärgat?
Jag ska dra kabel till utanpåliggande VU på utomhusvägg. Placeringen är på en farstukvist under tak. Kabeln ska komma fram uppe vid taket och löpa lodrätt ner mellan två lockbrädor fram till VU som kommer sitta ca 170-180 cm över golv. Panelen är järngrå så jag föreställer mig att det blir bra med en sån galvad plåtprofil som man sätter som skydd över kabeln. Fattar ni? Vad kallas såna? Var hittar man dem?
VPflex är draget från central. Är det godkänt med FK 3G1,5 kvmm eller är det EKK/EKLK som gäller?
Vill helst ha ett VU som inte lyser vitt mot den grå panelen. Tips på BRA kapslat uttag som är gråfärgat?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det heter just så, kabelskydd. U-format?
Kan du inte klamra kabeln och bara måla över den? Kabelskydden är ju ganska stora..
Kan du inte klamra kabeln och bara måla över den? Kabelskydden är ju ganska stora..
Nja, det finns ju kabelskydd som inte är såååå enorma. Övermålade kablar ger mig rysningar!Rikard Ågren skrev:
Googlade på kabelskydd: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5820 Dessa finns ju ner till 16 mm vilket känns okej. Däremot hade jag tänkt slippa de där klamrarna. Visst finns det kabelskydd med en utvikt fals på varje sida med skruvhål (omegaformat, typ)?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varför inte lossa på lockbrädan och lägga flexröret bakom locket?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad finns att förklara?Marcus J skrev:
Flex bakom locket,
hål i locket,
hål i uttagets botten i de nedre delarna så om det kommer vatten så ligger det bara i botten,
flex genom bräda och uttag,
skruva fast uttaget,
skruva gärna locket,
låt elektrikern ansluta.
Protte
Tackar! Hittade kabelskydd (402257) och klammer (402252) på jula.se. Finns olika dimensioner. Jag kanske minns fel, men finns det inte kabelskydd där varje långsida har en utvikt kant med skruvhål, istället för lösa klammer som man sätter över? Tror att jag har sett det nånstans, och tycker det ser bra ut.PST skrev:
Jag har bara sett sådana i fyrkantigt utförande. Alltså med utvikta profiler med förstansade hål för skruvmontering.
Klicka här för att svara