1 020 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vad bör jag tänka på då jag planerar för en undercentral?
Hej!
Har en el-central i mitt bostadshus.
Från denna hoppas jag kunna mata en undercentral i ett garage.
Har nu hört att då jag planerar jämn fördelning i undercentarlen mellan vilka grupper som ska ligga på vilken fas, så bör jag även ta med i beräkningen hur grupperna är fördelade i huvudcentralen.
Första frågan är om detta stämmer?
Andra frågan är hur "kinkigt" det är, dvs hur pass jämnfördelning måste det vara mellan faserna?
Tredje frågan är om det är något mer jag bör tänka på?
Stort tack på förhand
Fredrik
Har en el-central i mitt bostadshus.
Från denna hoppas jag kunna mata en undercentral i ett garage.
Har nu hört att då jag planerar jämn fördelning i undercentarlen mellan vilka grupper som ska ligga på vilken fas, så bör jag även ta med i beräkningen hur grupperna är fördelade i huvudcentralen.
Första frågan är om detta stämmer?
Andra frågan är hur "kinkigt" det är, dvs hur pass jämnfördelning måste det vara mellan faserna?
Tredje frågan är om det är något mer jag bör tänka på?
Stort tack på förhand
Fredrik
Ähh, jämn fördelning är bara skitsnack.
Lägg på saker där de passar och det finns plats över, sen säkrar du upp tills det räcker.
Ibland måste man byta mätarskåp till gänga III, då gänga II har max 25A.
Fördela !!?, det är bara för fattiglappar som inte har råd att betala 10-20' extra varje år i fast avgift för sina uppsäkrade abbonemnag.

Nä, skämt åsido, jag ska följa de svar du får noga, själv hoppas jag kunna klara hela huset på 3x16A, för det blir nästan 2000:- till, per år, för 3x20A
Lägg på saker där de passar och det finns plats över, sen säkrar du upp tills det räcker.
Ibland måste man byta mätarskåp till gänga III, då gänga II har max 25A.
Fördela !!?, det är bara för fattiglappar som inte har råd att betala 10-20' extra varje år i fast avgift för sina uppsäkrade abbonemnag.
Nä, skämt åsido, jag ska följa de svar du får noga, själv hoppas jag kunna klara hela huset på 3x16A, för det blir nästan 2000:- till, per år, för 3x20A
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Lastfördelning kan vara en så enkel sak som att har man 2 bilar som ska ha motorvärmare samtidigt så drar man ut 2 uttag från var sin fas och sätter värmen i garaget på den 3:e fasen.
Uttag i garaget bör inte sitta på värmens fas osv.
Protte
Uttag i garaget bör inte sitta på värmens fas osv.
Protte
Klicka här för att svara