Rrrrr
Rrrrr: Jo dom där har man blivit räddad av några gånger då man ska sätta dimmer i gamla lägenheter :)
3 svar · 3,2k läst
F
Floppman: Bytt uttaget till ett med 2 kontakter (eller sätt en "lampkontaktsförgrening" om du inte vill/kan byta uttaget), sätt 1 stickpropp på varje lampsladd. Sedan finns självhäftande plastlister som du fäster i taket och lägger sladdarna i. Man får egentligen inte dölja de nsortens kabel men tippar på att 80% av rikets hushåll döljer lampsladd i såna kanaler...
1 svar · 3,7k läst
E
el_richard: Koppla in blå på blå, gröngul på gröngul. sedan svart på brun. Då kommer det garanterat att funka. Om du är osäker, ta en bild på dosa och strömbrytarens kablar.
11 svar · 8,9k läst
V
Vange80: Tack för bra förklaring. Lite koll har jag på 3-fas, några elteknikkurser var obligatoriska på KTH :) Dock var de mest av teoretisk karaktär, så jag skulle nog inte ge mig på att hempula med 3-fas. Nånstans går gränsen :)
2 svar · 7,5k läst
Peter2400
Peter2400: På Cylindas hemsida finns det bruksanvisningar där står det att "omkopplingsanvisning finns på plåten under topplocket".
5 svar · 2,6k läst
·
E
Elinstallatören: Jag tycker att då du inte verkar veta mkt så låt en behörig göra det. Kan bara befara vilken strul det verkar bli= tar tid att `besiktiga´ Att han sen besiktigar tar inte över nått ansvar alls.
18 svar · 6,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Dra i VP-rör. EKK ligth. Ej tillåtet att klamra kabel i vägg. //Patrik
1 svar · 1,1k läst
jbr
jbr: Här är en bra liten skrift: http://www.hemljus.com/pdf/Lagvolt.PDF /jbr
11 svar · 2,8k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] håller med om det första, att det skulle finnas fler enfärgade kablar, men flerfärgade ska vi inte ha i installationer, blir lite bilel/klenspännings-varning på det hela, samt att det är bra att den enda "heliga" ledaren är 2färgad. men violett, rosa (mellantrådar), turkos (som bruten nolla t.ex.), begie, mörk vinröd (som 2:a eller 3:e tändtråd)
25 svar · 8,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Drar du långa sträckor 12V så kan de nog vara bra att gå upp någon area! Även om de ej är speciellt stora effekter.
8 svar · 5,4k läst
N
nonifo: Eon har till stor del i sitt nät idag mätare från Landis+Gyr. E120LiME & E120Lt : Använder sig av elnätskommunikation och kommuniserar på 400volten fram till en mottagare (kollektor/multipunkt (EMPC100i)) som i de flesta fall sitter i transformatorkiosken alt, i kabelskåp nära kiosken. Protokollet som används för denna överföring är Echelon LonTalk® protocol. Dessa mätare
16 svar · 8,8k läst
GK100
GK100: [citat] Ja, det duger gott.
8 svar · 3,1k läst
N
norrbottenstorpet: Att TV uttaget är utan dosa spelar nog mindre roll ur brandsynpunkt. Så du kan lungt köra utan dosa. Men du lär få svårt att fästa ditt uttag snyggt då de nästan altid ska skruvas i apparatdosans skruvar. Därför är det nog ändå best med en rot-dosa (senildosa). Dvs en plastdosa som man kan sätta efter man satt dit skivorna. Den dagen blixten slår ner kan förvisso TV-antennen leda
6 svar · 1,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Okej, tack! Då vet jag. :) //Patrik
9 svar · 1,2k läst
clain
clain: [citat] Du har inga bilder på den installationen? Är lite nyfiken på hur det går att få till det... Har bara ett annat alternativ,, att köpa riktig svart textilkabel för ca: 90kr/m..
8 svar · 14,7k läst
H
hempularen: OK nu ser jag. Huruvida en passage genom en vägg verkligen räknas som dold förläggning vågar jag inte uttala mig om. Såvitt jag förstår så har en anslutningskabel en tunnare och mindre robust isolering än ex. EKK. Därför får ansutningskablar bara förläggas så att de lätt kan inspekteras, man skall helt enkelt direkt se om man råkar skada kabeln. Om det sedan innebär att den
31 svar · 11,8k läst
·
N
norrbottenstorpet: Ahh, du har ju helt rätt. Jag kollade själv inte på kopplingsschemat/skissen utan på reläbilden. Bra att det finns mer uppmärksamma personer än mig själv ;) Den vänstra torde alltså vara fas och den högra nolla. Tvärt om borde ge en schysst kortis!
17 svar · 5,9k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Elmateriel skall lägst ha IP5X där ansamlingar av damm förekommer. Och det gäller i stort sett överallt vid träbearbetning.
1 svar · 2,1k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] går det inte med 2st bredvid varandra?
12 svar · 6,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Sen är det ju skillnad på sockerbitar också. Men hittar man en trevlig S-märkt och CE-märkt som har skydd för kardelerna så är man väl hemma.
8 svar · 2,3k läst
T
Thewayofstyle: jag har köpt samma fläkt som du, jag är ett års montör och jag har dragit en 4x1.5 dit från dosan!! Men mitt problem är att jag har kopplat såhär: Svart - Till nollan, Orange - fasta fasen, Gul - knapp från strömbrytaren Jag kopplade in bruna,svarta och blåa nollan, med jorden tejpade eftersom inte nödvändigt. Mitt problem är att fläkten började snurra hela tiden, jag tryckte på
9 svar · 2,9k läst
F
Floppman: aha, missade att det var garage!
21 svar · 5,5k läst
I
Iskra: Spänningsfallet blir stort med 2,5mm2, cirka 35 volt. Mer än 9 volt spänningsfall från servisledning till förbrukare brukar betraktas som för mycket (jag vet inte om det finns någon regel om just detta, men den begränsningen brukar man utgå från). Med mitt förslag på 10mm2 så får du ungefär 8,5 v spänningsfall. Kortslutningsskyddet är säkringen eller dvärgbrytaren som du har i
5 svar · 1,6k läst
L
larino: Hej igen och tack för snabba svar. Jag tycker de färdiga skåpen verkar lite dyre, var mer inriktad på något liknande som denna: http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=37957 Nu är det en gammal annons och jag kan inte hitta liknande produkt någonstans, än. Jag ska fortsätta söka vidare och se vad jag kan hitta. Den jag hittade kanske är liknande som på expressels sida, fast med
4 svar · 5,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jo, men samtidigt ska man inte underskatta skolan... Som t.ex. motorinstallationer och allt vad det innebär , det har jag enbart lärt mig i skolan. Firman jag jobbar på håller typ inte med sånt, möjligtvis några av servicekillarna råkar på det ibland.. Men jobba på riktigt är ju såklart bra mycket bättre! //Patrik
56 svar · 5,1k läst
raveper
raveper: http://www.thomee.se/menu/MenuServlet
1 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hehe, jag hittade en PDF, det finns verkligen mycket fler flänsar än jag nånsin föreställt mig . http://www.elektro-linden.se/flmat.pdf
16 svar · 3,9k läst
I
Iskra: Där tar du fel, Hemmapularen. De två faserna tar ut varandra till viss del. Förutsatt att det är två lika stora jordfel så kommer hälften av strömmen att passera genom skyddsjorden och hälften kommer faserna att ta ut av varann. Med lika stort jordfel på alla tre faser så hade ingen ström passerat genom skyddsjorden. Jordfelsbrytaren hade förövrigt löst när man drog åt
7 svar · 4,6k läst
M
Mats: 1. Den är dyrare 2. Den är jobbigare att jobba med 3. Skärmjorden är en möjlig felkäla. Skärmningen är avsedd som störskydd men det är onödigt i en hemmiljö och nästan alltid onödigt ända upp i industrimiljö, där lägger man dessutom fiber vid tveksamhet.
21 svar · 7,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jag har en 3.5mm flatmejsel i byxorna som "allroundmejsel" Passar till näst intill alla skruvar :) Sen har jag 4storlekar flata + PH1, PH2 som mejslar i verktygsbältet.. Ska man skruva nåt annat använder jag maskin + bits
58 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.