Jag har köpt ett par radiomottagare för apparatdosa hos Jung FA10UP.
BART_FA10UP.jpg
Så väl allting bra.

...men vad skall jag köpa om jag vill dimmra?
(I första hand vanliga glödljus).

Jag kollade lite snabbt på Treothams hemsida (svenska generalagenten) och där finns sortiment i en PDF presenterat.

Jag hittade ingen dimmermottagare i puckformat men däremot finns en större trafoliknande dimmer samt insatser som kompletteras med vippa med radiomottagare.

Om du måste ha en dimmerpuck förslår jag att du tittar på Schneiders radiosortiment Connect. http://www.schneider-electric.se/connect

problemet är att jag redan kör Jung på allt annat som är trådbundet samt uttag.

Jung har snygga grejjor så jag förstår dig!

Är behovet just dimmerpuck eller kan du tänka dig en annan formfaktor på dimmern?

Det finns en "fuling" man kan göra om du fortfarande vill behålla Jung-desigen (och det vill man ju)

Använd en vanlig återfjädrande ströställare från Jung (en ljusknapp med fjäder alltså, liknande som man ibland öppnar dörrar med automatiskt lås med)
I den dosan dör strömställaren sitter stoppar du in en sändarpuck (E-nr 1700740)

Till detta använder du motsvarande dimmerpcuk (E-nr 1700742)

Vips har du samma design men ett annat fabrikat som sköter radiokommunikationen i bakgrunden.

Kanske en hyffsad lösning, me ndet är just pucken jag är ute efter. om jag skall börja kombinera flera olika grejer så innebär det att priset går upp...

Tycker att puckarna är en ganska smidig ide, då dessa kan monteras lite var stans och på så sätt slippa ha dosor för själva "lysknappen". Jag kan sätta mina 4kanals sändare lite var stans, med dubbelhäftande tejp, och programmera upp dem.

Föredelen med puckarna är ju att dessa kan installeras på ett ställe (i en dosa) som man kan inspektera lätt. skall man ha en avlång dimmermottagare så måste den byggas in i väggen och eventuellt försöka skapa något hål som gör att man även kan inspektera den.

Puckarna har sina klara fördelar!
Dessvärre har inte Jung dessa i sitt sortiment.
Dimmermottagaren som finns har en del övrigt att önska vad gäller flexibiliteten för montage.

Kan du gömma en förhöjningsram till en vanlig Jungdimmer någonstans? Ovanför kyl och frys? I ett köksskåp?
Då skulle du kunna använda denna istället till lampan som ska dimras och använda dina vanliga batteritryckknappar som vanligt.

Japp, den borde funka. Visste inte om att den fanns förrän nu.
Jung (Berker och Gira) med för den delen har varit ganska sena ut med puckdimrar. Det största problemet är värmen.
Tack vare att pucken är så liten och kaplsad så är det svårt att avleda förlustvärmen som uppstår vid dimring.
Detta bör du beakta vi placering av pucken. Ovanför den öppna spisen är inte bra.
Men det gäller förvisso alla dimrar.

Håll ett öga på hur mycket last du lägger på pucken. Denna var märkt 210W såg jag - dvs 4st 50W halogenlampor. Om du vill styra mer effekt än så med samma tryckknapp så föreslår jag att du delar upp lasten till flera puckar och programmerar tryckknappen till dessa parallellt.
Försök få ungefär samma last på alla grupper annars är det risk för att det blir olika ramptider (tid för dimringen alltså).

Hade ett snack med Treotham för ett par år sedan och de sa att det fanns en förstärkare om man ville lägga på mer watt. Antar att det är bättre istället för att trimma fler puckar att fungera exakt rätt tillsammans.

Är du säker på att förstärkaren funkar till dimmerpuckarna? Jag är tveksam...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.