Hej,
skall koppla in ny ugn och häll. Matning från säkringscentralen fram till dosan bakom köksskåpen är 3x4mm2, dvs jord, nolla och fas.
Hällen är valbar så den kopplas in med 3x4mm2 kabel mellan dosan och hällen. Nu till frågan, kan ugnskabeln kopplas in i hällen eller måste den kopplas in i dosan? Har för mig att båda lösningarna går att göra?
Inga inlägg om att jag ska skaffa elektriker tack, han kommer om två veckor och kontollerar.
Anledningen till att jag frågar är att uttagsplinten i dosan är trång (pga 4mm2-kardelerna), så ugnen kopplas helst in i hällen. Ugnen är 230V och har en färdig kabel, 3x1,5mm2.
Tack på förhand.

Det går ju göra så ,men det är inte rätt.
Dra nytt så du får 3 fas med nolla och jord, enklare ,smidigare,bättre

TS har säkert bara 1-fas i lgh.

Dra fram en separat 16A till UGN, din ide är inte godkänd...

tob_ekl skrev:
Hej,
skall koppla in ny ugn och häll. Matning från säkringscentralen fram till dosan bakom köksskåpen är 3x4mm2, dvs jord, nolla och fas.
Hällen är valbar så den kopplas in med 3x4mm2 kabel mellan dosan och hällen. Nu till frågan, kan ugnskabeln kopplas in i hällen eller måste den kopplas in i dosan? Har för mig att båda lösningarna går att göra?
Inga inlägg om att jag ska skaffa elektriker tack, han kommer om två veckor och kontollerar.
Anledningen till att jag frågar är att uttagsplinten i dosan är trång (pga 4mm2-kardelerna), så ugnen kopplas helst in i hällen. Ugnen är 230V och har en färdig kabel, 3x1,5mm2.
Tack på förhand.
Dra en gummikabel 3x4mm2 från den befintliga dosan till en ny dosa ex.(THORSMAN Ted 010) som du placerar i skåpet någonstans där den får plats. Sen kopplar du både hällen och ugnen i den. Funkar bra.. Glöm inte sätta en
dragavlastning i den nya dosan till gummi kablen alltså.

Redigerat:
Man får alltså inte koppla ugnskabeln i hällens plint? Om man kopplar ugnskabeln i dosan är det godkännt?

Baddi: Dra gummikabel till en fast installerad dosa? Det känns inte rätt.
Dra varsin kabel från häll och ugn direkt till den befintliga dosan och dragavlasta dom där.

Lite osäkert dock om man får ha 1.5mm2 anslutningskabel till 25A matning, vissa säger att man bara får gå ner ett steg på anslutningskabel, andra säger att det är lasten som avgör anslutningskabelns dimension inte säkringen.

mrfrenzy skrev:
Baddi: Dra gummikabel till en fast installerad dosa? Det känns inte rätt.
Dra varsin kabel från häll och ugn direkt till den befintliga dosan och dragavlasta dom där.

Lite osäkert dock om man får ha 1.5mm2 anslutningskabel till 25A matning, vissa säger att man bara får gå ner ett steg på anslutningskabel, andra säger att det är lasten som avgör anslutningskabelns dimension inte säkringen.
Om du kopplar hällen till dosan i väggen då drar du väl gummi kabel till en fast installerad dosa eller det är inte samma sak? Det är inte 25A utan 20A på gamla
spis uttag.

Han skriver ju att det är ont om plats i den befintliga dosan. Koppla in två gummi kablar där lycka till. Då kan man ju lösa det så som jag skrev innan. Eller dra en egen matning från centralen till ugnen om man tycker att det är enklaste lösningen.

Redigerat:
Men en 1,5mm2 till en 25 A säkring är knappast rekommenderbart eller rätt

Baddi: en kabel mellan två dosor är ingen anslutningskabel utan en del av den fasta installationen och skall således vara dimensionerad efter säkringen och vara av lämplig typ tex EKLK,EKRK eller liknande.

elmont: att det inte är rekommenderbart kan vi vara överens om, men jag är fundersam på om det inte kan vara lagligt. Hade denna tråd i minnet.

pefo skrev:
Anslutningskabeln väljs med utgångspunkt från den anslutna apparatens strömförbrukning. Anslutningskablar är korta och ej fast installerade och därför gäller andra krav. Många spisar och ugnar som sitter säkrade på 16A har anslutningskablar på 1,5mm2. Hur det ser ut inne i dessa apparater ska vi inte gå in på om du är orolig för ledningsdimensionen.

Räkna på vilken kortslutningsström du får i en 0,75-kabel på 1,5m så kanske du inser att det inte är något problem med att få säkringen att gå.
Det hänvisas till SS-EN 60799, någon som har tillgång till den kanske kan kontrollera?

Redigerat:
Mrfrenzy
Bandi: en kabel mellan två dosor är ingen anslutningskabel utan en del av den fasta installationen och skall således vara dimensionerad efter säkringen och vara av lämplig typ tex EKLK,EKRK eller liknande.

Jag förstår exaxt vad du menar.
Men kan du förklara skillnaden till mig.
Dra en gummi kabel från hällen till befintliga dosan i väggen 3*4 mm2.
Och dra en gummi kabel från befintliga dosan till en annan dosa för att skapa mer utrymme och sen koppla allt där.

En kabel mellan två i fastigheten fastskruvade dosor tillhör den fasta installationen. Gummikabel får inte användas för fast installation enligt lagen.
Egentligen behöver man inte veta mer än så.

Om du är väldigt fundersam på varför reglerna är som dom är kanske du ska fråga elsäkerhetsverket, men en av anledningarna kan vara att gummikabel och installationskabel har helt andra egenskaper. Installationskabeln är gjord för att vara åldersbeständig och sitta fast under lång tid. Gummikabeln är lättböjlig för att hålla när material flyttas runt men gummit har en begränsad livslängd och den förväntas monteras så den kan inspekteras. Sen kan det säkert skilja en del i värmebeständighet.

Baddi skrev:
Mrfrenzy
Bandi: en kabel mellan två dosor är ingen anslutningskabel utan en del av den fasta installationen och skall således vara dimensionerad efter säkringen och vara av lämplig typ tex EKLK,EKRK eller liknande.

Jag förstår exaxt vad du menar.
Men kan du förklara skillnaden till mig.
Dra en gummi kabel från hällen till befintliga dosan i väggen 3*4 mm2.
Och dra en gummi kabel från befintliga dosan till en annan dosa för att skapa mer utrymme och sen koppla allt där.
Vad är det för "hempularlösning"...

//Patrik

mrfrenzy skrev:
En kabel mellan två i fastigheten fastskruvade dosor tillhör den fasta installationen. Gummikabel får inte användas för fast installation enligt lagen.
Egentligen behöver man inte veta mer än så.

Om du är väldigt fundersam på varför reglerna är som dom är kanske du ska fråga elsäkerhetsverket, men en av anledningarna kan vara att gummikabel och installationskabel har helt andra egenskaper. Installationskabeln är gjord för att vara åldersbeständig och sitta fast under lång tid. Gummikabeln är lättböjlig för att hålla när material flyttas runt men gummit har en begränsad livslängd och den förväntas monteras så den kan inspekteras. Sen kan det säkert skilja en del i värmebeständighet.
Jag vet mycket väl att gummi kabel får ej användas för fast installation. Men det ända du gör är att du skapar mer utrymme i en annan dosa som du placerar antigen vid den befintliga eller i skåpet eller över den gamla om den täcker allt och tar en liten bit kabel och drar imellan, Det är allt. Ja! man ska använda ekk eller eklk . Jag vet det. Allt sitter i samma skåp det är inte så att man ska spika 30 m gummikabel på väggen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.