Kom åt spisens baksida samtidigt som jag höll i diskbänken och kände hur det stack till lite i fingrarna. När jag tar fram multimetern visar den ca 100V när jag mäter mellan diskbänken och chassit på spisen. Spisen är ny och inkopplad med perilex. Inget på själva spisen är alltså rört sedan den kom från fabrik. Nya ledningar framdragna och nytt perilexuttag monterat i vägg. Jord och noll sitter där de ska och faserna på sina platser.

1) Hur kommer detta sig?
2) Hur kommer man tillrätta med det här?
3) Farligt?

Det verkar som att diskbänken blir jordad via varmvattenberedaren. Mäter jag mellan de två skyddsjorderna visar det drygt 100V. Provade ett annat uttag och där är skillnaden mellan jorden 0V.

Alltså har jag minst ett uttag där skyddsjorden i mitt tycke verkar mysko. Isolationsfel? Det aktuella uttaget tillhör de som ska dras om. Tror vi att detta löser problemet eller kan det vara något mer allvarligt?

Har du jordfelsbrytare på alla grupper i centralen?
Om inte. Tycker jag att du ska tillkalla någon som kan isolationsprova el-anläggningen.

Visar det sig att inget är fel. Så är det nog på plats med potentialutjämning, PUS.
6kvmm jord från elcentralen och jorda inkommande vattenledningar.
Gör du detta så ska alla objekt ligga på samma jordplan. Dvs. 0V i potentialskillnad.

Det är en anläggning från mitten av 60-talet. I samband med att resten av ledningarna dras om kommer en ny central med jordfelsbrytare att installeras. Är detta något jag bör skynda på? Kommer att stänga stugan för vintern om några veckor och då bryter vi all ström (ingen vintervärme).

Kan du koppla ur vattenberedaren för att se om det är den som är boven i dramat? Borde ju inte vara något annat som kan ge upphov till en spänning i diskbänken. Ev kan ju en brödrost eller kaffebryggare helt i metall som är boven i dramat.

Jag mätte direkt från jordblecket på uttaget som VVB var kopplad till (VVB urkopplad) och det visade då ca 100V. Mätte sedan på ett jordbleck för en annan grupp och fick 0V. Flyttade VVB dit och skillnaden mellan spis och diskbänk är nu 0V.

Nu när jag felsökt lite borde rubriken snarare vara - "Potentailskillad mellan skyddsjord för olika grupper - 100V"

Låter som avbrott i skyddsledaren till det gamla VVB-uttaget plus halft ihopsmälta ledare i kabeln. Koppla bort kabeln i centralen!

Du menar att den aktuella skyddsjordsledaren för det felande uttaget ska kopplas bort? Eller räcker det med att koppla bort fasen? Att lokalisera jord eller nolla är svårt på egen hand då inget är uppmärkt i centralen. Fasen är ju lite lättare i och med att åtminstone säkringarna är uppmärkta.

Assumption is the mother of all fuckups. Bröt strömmen och plockade bort huven på centralen för att se om det går att lokalisera skyddsjorden för uttaget. Blir konfunderad när jag följer fasen tillbaka och hittar rörmynningen, men det kommer bara svart och blå ledare. Funderar på var fasen dom gjort av jorden (ja, jag är från Göteborg ;) ) och bestämmer mig för att öppna uttaget och se om det är röd eller gulgrön ledare.

Det jordade uttaget visar sig inte ha någon skyddsjord framdragen...

När jag mätte drygt 100V mellan diskbänk och spisjorden var alltså inte diskbänken jordad som jag först trodde. De tre olika mätscenariorna är då fölljande:

1) VVB kopplat till jordat uttag men utan framdragen skyddsjord. Spänning mellan diskbänk och fungerande skyddsjord (spis) drygt 100V.

2) VVB urkopplad elmässigt, stickproppen borta från uttag. Spänning mellan fungerande skyddsjord (spis) och diskbänk är 2,9V.

3) VVB inkopplad i uttag med bekräftad skyddsjord. Spänning mellan fungerande skyddsjord (spis) och diskbänk) är 0,0V.

Kan någon, innan jag ger mig på fredagswhiskyn, förklara vad det är som händer i fall nummer ett? Kan även nämna att VVB har en sådan där enkel, lös JFB kopplad till sig och den har inte löst ut under dessa övningar förutom när jag brutit strömmen helt då den har nollspänningsutlösare.

Din varvattenberedare börjar bli sliten, då får dom ofta en läckström till jord. Strömmen är tillräckligt hög för att kittlas men inte tillräcklig för att lösa jordfelsbrytaren.
Kan också vara så att jordfelbrytaren är trasig, livsfarligt isf. Se till att skyddsjorda beredaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.