6mm2 för interna förbindningar hade varit tillräckligt även med 35A huvudsäkringar. Tror att det är vanligare att huvudbrytarens märkström begränsar än de inre förbindningarna.

Vilken regel säger förresten att neutralledaren ska vara ljusblå i hela sin längd? Jag har då aldrig hört talas om detta. Varför säljs det i så fall FKKJ där neutralledaren är svart? Det är nog snarare så att man i standard rekommenderar att blå inte ska användas till något annat än nolla, inte att nollan alltid måste vara blå.

Jo jag såg en lista över vad som är nytt i det nya regelverket (som väl inte har trätt ikraft tvingande ännu). Då stod något om att neutraledaren nu skall vara blå i hela sin längd. Men det jag såg var bara en sammanfattande lista med hänviningar till nyheter. Så det kan mycket väl finnas en mängd undantag om man har tillgång till hela texten.

Som sagt, reglerna är ju ganska nya ännu så t.ex. all kabel har väl inte hunnit blivit tillverkad enligt nya färgstandrad ännu. T.ex. som att vit ska vara grå i installationskabel.

//Patrik

Iskra skrev:
6mm2 för interna förbindningar hade varit tillräckligt även med 35A huvudsäkringar. Tror att det är vanligare att huvudbrytarens märkström begränsar än de inre förbindningarna.

Vilken regel säger förresten att neutralledaren ska vara ljusblå i hela sin längd? Jag har då aldrig hört talas om detta. Varför säljs det i så fall FKKJ där neutralledaren är svart? Det är nog snarare så att man i standard rekommenderar att blå inte ska användas till något annat än nolla, inte att nollan alltid måste vara blå.
Vad har huvudsäkringarna att göra med storleken på efterföljande kabel? Inget, det är passdelen som styr detta.
Och har du 35 A som huvudsäkring är det DIII vi pratar om och därmed lämpligt med minst 16 mm2.
Sen finns ju naturligtvis alltid undantag.

Det med att färgerna ska stämma hela längden är från kommande standard, har också läst något om det, men vi får se..

Vilken dimension som dom interna ledningarna i en central ska ha avgörs av den beräknade maxbelastningen för just den ledningen.
I stora centraler med stora huvudsäkringar går man ner till den lednings area som behövs för den del av centralen som just dom ledningarna betjänar. Centalen kan ju vara säkrad med flera hundra Ampere medan vissa delar kanske bara max kommer att belastas med 25 Ampere och då finns det ingen anledning att ha ledningar som klarar flera hundra Ampere till den delen. Man kan naturligtvis inte godtyckligt välja area utan måste ha kunskapen om hur centralen kommer att användas så det är knappast nått lämpligt hempularprojekt.

Det är klart det finns större säkringar än 63 men då pratar vi knivsäkringar, jag menar gängsäkringar DII och DIII som 99 % av alla privatpersoner har.
Då kan det vara lämpligt att under normala förutsättningar använda minst 6mm2 för DII och minst 16 mm2 för DIII.

Ja, det tycker även jag men det blev en liten utsvävning :)

håller med slugge, finns ju inget värre än om nån lagt in en 2.5mm2 vidarematning direkt på sina 16A H-säkr, ska man säkra upp där så måste man ju bygga om anläggningen.. men så verkar det vara vanligt att man gjorde förr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.