elmont skrev:
Det jag påstod var att smältsäkringar var SÄMRE därför att dom "tillåter" att kablaget belastas mer än det är avsett att belastas. Och har många gånger lagat plintar/mk/brytare mm där belastningen pga. smältsäkringar, under längre tider varit för hög. Dom problemen har jag inte sett när man använder automater.
Ja, men det gäller väl mer vid själva installationen där man t.ex. avsäkrar 1.5mm2 med 10A. I det fallet kan jag hålla med dig. Men huvudsäkringar som jag snackade om kan det ju inte göra något att man överbelastar lite. Inkommande matning brukar ju ofta ha lite "spelrum", så att säga.
Möjligtvis om man har 6mm2 och 25A huvudsäkring då kanske, men... du förstår hur jag tänker.

//Patrik

Jag förstår vad du tänker och jag hoppas att du förstår varför jag inte gillar smältsäkringar som överlastskydd, däremot är dom perfekt som kortslutningsskydd.

Menar du att en 10A diazed i praktiken är för mycket för 1.5mm2? Om vi pratar FK i rör (med 14A strömvärde) så är det ju faktiskt sant då en diazed tål 1.45 x In medan en dvärg tål 1.15 x In. Samtidigt säger SS 414 14 24 att minsta strömvärde på ledare är 13A för 10A diazed. Diazeden ligger helt klart på gränsen. Men hur många befintliga installationer idag skulle då inte vara farliga?

En sammanfattning på svaret på ursprungsfrågan är ja, men det kan bli svårt att få selektivitet vid kortslutning om du inte installerar en speciell typ som är avsedd just att ge selektivitet. Tillverkarens datablad behöver studeras. Samtidigt är väl detta inte så viktigt då man får anta att kortslutning inte är så vanligt :rolleyes:

NEJ jag menar inte att 10 A diazed är för mycket för fk 1,5 men jag menar att som överlastskydd är automater bättre. Jag har sett allt för många "brända" anläggningar med diazed där man har belastat till max, för att tycka att det är bra. Jag har aldrig sett motsvarande skador med automater.
Behöver man 20 A till huvudsäkring för att säkringen inte ska bli glödhet och förstöra både anslutningsledningar och plintar (värmen från säkringen sprider sig till omgivningen), är min bestämda uppfattning att man inte (för att få lägre avgift) ska "pressa" en 16 A till max.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.