Jag har två centralkapslingar, endast den ena med huvudbrytare. Alltså en central + tilläggskapsling med 12 rader som sitter bredvid varandra. Efter byte till JFB i centralen delas ju PEN upp och nolla och jord separeras. Jordskenorna förbinds ju fortfarande genom PEN-ledaren som ursprungligen gick mellan kapslingarna. Hur skall nollskenorna förbindas mellan centralen och extrakapslingen. Finns det några speciella krav? Är 6mm RK ett alternativ?

Vad matas centralen med idag? Samma kvadrat inne i centralen som matande ledning. Sen måste du skruva isär nollskruven som förbinder nollskena och jordskena med varandra.

Mikael_L
tomtebloss skrev:
Sen måste du skruva isär nollskruven som förbinder nollskena och jordskena med varandra.
Sen måste vi, eller iaf jag, förtydliga att innan man skruvas isär nollskruven eller tar bort någon förbindning mellan jord och noll i någon central måste man 100% koll på hur det fungerar och 100% koll på vad man gör.
Tänker man fel blir det tråkigt och dyrt, för då kan det komma 400Volt, istället de 230V det ska vara, i vägguttagen, dvs goodbye plasmaTV, dator, mobilladdare och vattenkokare (men vattenkokaren klarar sig antagligen då den drar så mycket ström :o, och förstod du inte vad jag menade med vattenkokaren och hög ström ska du definitivt inte ens tänka tanken på att röra en nollskruv :))

Var otydlig i min första post, självklart är nollskruven borttagen. Bra, då skall jag kolla hur grov matningen är.

Mikael_L
Och mitt svar var inte endast riktat mot dig :o
Bara att någon nämner "ta bort nollskruven" kan men ge sig dän på att någon måste prova. :rolleyes:

Men Mikael, handen på hjärtat, BNP kommer att öka då.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.