Svar till PST:s inlägg.
På transormatorerna finns en lindningsomkopplare som gör att man kan justera lågspänningen några procent upp och ned.
Problemet i äldre nät kan vara att hitta en bra balans så att de som bor nära transformatorn inte får för hög spänning om man justerar för att en förbrukare längst ut på linjen har för låg spänning.
Förut vet jag att det fanns en tumregel som sa att inom en radie av 300 m från en transformator i tättbebyggt samhälle skulle man klara kraven på spänningen.
Ledningsarea i distributionsnätet spelar en avgörande roll. I äldre områden var ju ofta inte förbrukningarna så höga så förlusterna i ledningarna vart inte så höga.

Jag hade ett liknande problem, fast åt andra hållet. Mätte upp en spänning på 208V. Ringde till E.on (vår distributör) och frågade vad som gällde. Jag har för mig att gränsvärdena ligger på 230V +- 10%. Jag låg alltså vid nedre gränsvärdet, vilket gjorde att de skulle ut och mäta upp. Problemet är också att vårt hus ligger i princip längst bort från transformatorstationen och att jag ringde under vintertid (husen i området har direktverkande el) så det tog ett tag innan någon ändring gjordes, men nu ligger spänningen på ca 220V.

/RS

Ah, gissade tydligen rätt utan att ha sett en sådan trafo "inuti".
Nästa lilla sidofråga i samma ämne, när man bytte från 220/380 till 230/400, var man då inne och justerade lindningsomkopplarna i alla 10/0,4 trafos eller gjorde man det högre upp i distributionsnätet ? Nån som vet ?

Högre upp i näten... men jag är bara 99% säker

Högre upp i näten!
Och det kallas inte lindningsomkopplare utan omsättnings(om-)kopplare.
Lindningskopplare sitter (oftast) i de större transformatorerna som står i ställverken.
Skillnaden? En lindningskopplare ändrar omsättningen under drift, oftast per automatik. Med en omsättningskopplare måste man göra spänningslöst och manuellt vrida om ett vred på transformatorns lock.

T
cheetah1 skrev:
Jag tror på felaktigt instrument först och främst. Hade det varit sådär hög spänning hade nog inte en pryl funkat som den borde...
Säg inte det, när jag fick våra jordfelsbrytare inkopplade var det något fel i en av dem som gjorde att det gick ut 290V till bl a flera lampor, en centraldammsugare, en platt-tv och en projektor. Allt höll och fungerade dessutom med den högre spänningen (fast det var väldigt ljust).

Felet var att din JFB inte släppte igenom nollan.

bax: Sitter inte omsättningskopplaren på nollpunktsreaktorer ? En vev på locket och en visare som ska ställas i proportion med en voltmeter man ansluter på en viss tåt ?? Det är så jag vill minnas iaf, men jag kan ju minnas helt fel också.

bax skrev:
Högre upp i näten!
Och det kallas inte lindningsomkopplare utan omsättnings(om-)kopplare.
Lindningskopplare sitter (oftast) i de större transformatorerna som står i ställverken.
Skillnaden? En lindningskopplare ändrar omsättningen under drift, oftast per automatik. Med en omsättningskopplare måste man göra spänningslöst och manuellt vrida om ett vred på transformatorns lock.
Tack för det! Trodde dagen skulle gå utan att jag lärde mig något! De har i alla fall samma funktion. Hur funkar det praktiskt, "byglas" några varv inne i lindningarna? Har inte funderat på det tidigare, bara skruva lagom så funkar det...

DjAlbert skrev:
bax: Sitter inte omsättningskopplaren på nollpunktsreaktorer ? En vev på locket och en visare som ska ställas i proportion med en voltmeter man ansluter på en viss tåt ?? Det är så jag vill minnas iaf, men jag kan ju minnas helt fel också.
En Petersenspole eller nollpunktsreaktor är även den ställbar precis som du säger men den har inte med spänningsreglering på nätet att skaffa. Den justeras för att kompensera nätets kapacitiva jordslutningsström och man strävar efter att ligga i princip i resonans.
Justeringen kan behöva göras beronde på större förändringar i driftläggningen av nätet och även denna kan styras av en automatisk regulator eller som du minns genom manuella ingrepp.
Ibland är de inbyggda i trafolådan och ibland monterade som en extern burk ansluten till nollpunkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.