1 682 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Home link eller likande i befintlig installation
Hej!
Det är så att jag har köpt ett hus och håller på med diverse renoverigar och skulle vilja byta till ex Lexhome eller liknade smart ellösning. Är det någon här som gjort detta i ett befintligt system?
Vilka problem kan jag tänkas stöta på?
(Man kan ju inte få den rördragning man skulle önska kanske)
Tycker ni som testa detta att det funka bra och är värt pengarna?
Det är så att jag har köpt ett hus och håller på med diverse renoverigar och skulle vilja byta till ex Lexhome eller liknade smart ellösning. Är det någon här som gjort detta i ett befintligt system?
Vilka problem kan jag tänkas stöta på?
(Man kan ju inte få den rördragning man skulle önska kanske)
Tycker ni som testa detta att det funka bra och är värt pengarna?
Vi håller på att komplettera elsystemet med IHC. Elektrikern byter ut befintlig OVIR mot FK och får in fyra eller fem ledningar i varje rör. Det gör att vi kan styra några uttag i på olika ställen i huset. Vi slipper klockströmbrytare vid alla fönster för där styrs eluttagen via IHC.
Svårt att svara på då vi inte vet hur förutsättningarna ser ut. Men ingenting är omöjligt.
Om huset ska renoveras i övrigt är det inga problem att fälla in rör i väggarna. Annars får man gå på vind eller i källare och sedan gå med kanal den sista biten fram till uttagen.
Och passa på att förbereda för allt du kan tänkas ha i framtiden. Det är betydligt värre att komplettera när huset är färdigställt.
Och lexcom/homelink är ett "multimedia-nätverk" och inte ett smart-hus lösning. För det verkar som att skier missförstått frågan
Om huset ska renoveras i övrigt är det inga problem att fälla in rör i väggarna. Annars får man gå på vind eller i källare och sedan gå med kanal den sista biten fram till uttagen.
Och passa på att förbereda för allt du kan tänkas ha i framtiden. Det är betydligt värre att komplettera när huset är färdigställt.
Och lexcom/homelink är ett "multimedia-nätverk" och inte ett smart-hus lösning. För det verkar som att skier missförstått frågan
Frågan är inte missförstådd, utan bara otydligt formulerad från mig ser jag nu. Det jag söker är både EL och Media lösnngar som jag kan få in i det befintliga. Vill inte ha syliga saker.
Det jag verkligen söker är synpunkter från de som har gjort det ena eller det andra kanske både och. Vill veta lite vad det är jag kommer ge mig in på.
Det jag verkligen söker är synpunkter från de som har gjort det ena eller det andra kanske både och. Vill veta lite vad det är jag kommer ge mig in på.
Vad gäller nätverk så är det ganska enkelt att köra datasignaler över befintliga elnätet. Det finns olika varianter av "Homeplugs" som skickar datatrafiken överlagrat på dina vanliga elkablar. Ett bra komplement till trådlöst där man vill ha lite mer bandbredd tex om man vill strömma film eller musik från en server.
Om jag inte minns fel så har bl a D-Link detta i sitt sortiment.
Hur man kan få ut även Tele och TV på liknande sätt vete tusan - det kan man ju göra med Lexcom Home.
När det gäller "Smarta hem" -lösningar hade jag tittat på radioteknik. Både Moeller, Elko och Schneider har vettiga varianter.
Själv har jag valt Schneiders Connect-lösning i min renoveringsobjekt.
Det fina i kråksången är att du inte behöver dra ny kabel för att få till styrda funktioner. Byt ut den eller de befintliga strömställarna/dimmers/jalusistyrningen som du vill ska delta mot en dito med radiomottagare. Komplettera med tryckknappar/fjärrkontroll/Centralenhet för att styra desamma.
En av anledningarna till att det blev Schneider för min del är att de har många olika designvarianter - Eljo Trend och Trend Solid samt Mertens System M och System Design. Detta innebär att jag utan att mixtra alltför mycket kan få den nya tekniken att se likadan ut som den gamla befintliga.
Programmeringen kan man ganska enkelt göra själv med ett datorprogramm samt en USB-grunka. Dvs elektrikern behöver inte tillkallas få fort man vill ändra någonting i styrningen.
Kolla här för lite mer info:
www.schneider-electric.se/connect
Hur man kan få ut även Tele och TV på liknande sätt vete tusan - det kan man ju göra med Lexcom Home.
När det gäller "Smarta hem" -lösningar hade jag tittat på radioteknik. Både Moeller, Elko och Schneider har vettiga varianter.
Det fina i kråksången är att du inte behöver dra ny kabel för att få till styrda funktioner. Byt ut den eller de befintliga strömställarna/dimmers/jalusistyrningen som du vill ska delta mot en dito med radiomottagare. Komplettera med tryckknappar/fjärrkontroll/Centralenhet för att styra desamma.
En av anledningarna till att det blev Schneider för min del är att de har många olika designvarianter - Eljo Trend och Trend Solid samt Mertens System M och System Design. Detta innebär att jag utan att mixtra alltför mycket kan få den nya tekniken att se likadan ut som den gamla befintliga.
Programmeringen kan man ganska enkelt göra själv med ett datorprogramm samt en USB-grunka. Dvs elektrikern behöver inte tillkallas få fort man vill ändra någonting i styrningen.
Jag föredrar signalkablar eller signal överlagrad på elkabeln och undviker radiolösningar både på elstyrning och nätverk. En signalkabel är alltid bättre i en fast installation än en radiolösning, efter att installationen är utförd. Undvik framför allt enheter som är beroende av batterier för drift för dessa måste bytas och är inet alltid billiga.
Jag håller med fullständigt, en kabel är en kabel är en kabel...
I mitt fall så är det lite för krångligt dock, huset är från början av 1800-talet...
Hade jag byggt nytt så hade jag definitivt valt en trådad lösning typ IHC eller KNX.
Batterierna till Connectsystemet är inte så fasligt dyra tycker jag, 50:- ungefär.
Hur ofta dessa måste bytas vet jag av förklarliga själ inte ännu...
I mitt fall så är det lite för krångligt dock, huset är från början av 1800-talet...
Hade jag byggt nytt så hade jag definitivt valt en trådad lösning typ IHC eller KNX.
Batterierna till Connectsystemet är inte så fasligt dyra tycker jag, 50:- ungefär.
Hur ofta dessa måste bytas vet jag av förklarliga själ inte ännu...
Detta verkar intresant, är det så att man fortfrande har kvar funktionen i knappen dvs att jag kan tända och släcka som vanligt, men även med en fjärrkontroll?jekyll skrev:Vad gäller nätverk så är det ganska enkelt att köra datasignaler över befintliga elnätet. Det finns olika varianter av "Homeplugs" som skickar datatrafiken överlagrat på dina vanliga elkablar. Ett bra komplement till trådlöst där man vill ha lite mer bandbredd tex om man vill strömma film eller musik från en server.
jekyll skrev:
Okej så om jag vill bygga om tex sovrummet vad är det då jag behöver för prylar, tycler deras hemsida är rörig att hitta på. Vill styra min taklampa via fjärr och väggknapp.
Börja med att byta ut den befintliga strömbrytaren mot en radioanpassad dito, antingen dimmer eller vanlig. Ex denna:
http://www.elbutik.se/product.html/connect-tryckdimmer-70-420va-p--vit-2?category_id=15051
Nu kan du fortfarande reglera lampan som vanligt.
Vill du kunna styra med fjärrkontroll lägger du till denna:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=350071&category_id=15053
Vill du även kunna tända och släcka från sängen (och det vill man...) klistar eller skruvar du upp denna sändaren på väggen:
http://www.elbutik.se/product.html/connect-tryckknapp-1-vippa-trend?category_id=15052
Det kostar lite extra, inte tu tal om saken. Men börja med att byta ut befintliga brytare efter hand och komplettera med sändare/fjärrkontroll.
Elbutiks hemsida är ganska enkelt uppbyggd, men jag tycker att den här PDF:en ger en ganska sjysst bild oxå:
http://download.schneider-electric.nu/snb/download.aspx?so=2&file=SNBDB_31503
http://www.elbutik.se/product.html/connect-tryckdimmer-70-420va-p--vit-2?category_id=15051
Nu kan du fortfarande reglera lampan som vanligt.
Vill du kunna styra med fjärrkontroll lägger du till denna:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=350071&category_id=15053
Vill du även kunna tända och släcka från sängen (och det vill man...) klistar eller skruvar du upp denna sändaren på väggen:
http://www.elbutik.se/product.html/connect-tryckknapp-1-vippa-trend?category_id=15052
Det kostar lite extra, inte tu tal om saken. Men börja med att byta ut befintliga brytare efter hand och komplettera med sändare/fjärrkontroll.
Elbutiks hemsida är ganska enkelt uppbyggd, men jag tycker att den här PDF:en ger en ganska sjysst bild oxå:
http://download.schneider-electric.nu/snb/download.aspx?so=2&file=SNBDB_31503
Klicka här för att svara