Halogenlampor sjunger på sista versen och om något fåtal år kommer de knappast användas för nyinstallationer mer. Därför är det svårt med stora nyinstallationer nu. En LED-installation kommer bli billigare än halogen sett över en 10-20-årsperiod även om det är dyrt att installera. Å andra sidan går utvecklingen extremt fort och förmodligen kommer en LED-installation som görs nu kännas lite gammal om 2-3 år. Dessutom kommer LED säkerligen vara mycket billigare då.

Personligen skulle jag vänta något år innan jag gjorde något alls, och köra med någon billig nödlösning så länge typ lösa IKEA-spottar. Om inte det går, installera halogenlampor och byt ut dem mot LED-lampor om några år.

Tidigare har 12V halogen varit att rekommendera men nu är frågan om inte 230V är bättre. Installationen är enklare och när det är dags att byta till LED om några år måste man byta både trafo och dimmer om man har 12V. Med 230V kommer det räcka att man byter dimmer, om ens det.

Har kommit en LED lampa redan nu på 3W power LED som går att dimmra bara du har en elektronink dimmer men som sagt tidigare den är rätt ny så jag vet inte riktigt var man får tag på den i handeln men en elektriker som borde hjälpa till med jobbet kan få tag på den via grossist. Men man skall vara på det klara med att det inte är samma ljus som halogen ännu.

SkyLight MD-64 230V kan ju vara ett bra köp om du vill satsa på Led ljuskälla

Jag känner mig helt nollad när det finns så mycket olika alternativ.

Det jag har kommit fram till är att 230 V med 35W passar bäst.
Frågan är bara vilken -VIT- spot jag ska välja? Finns alldeles för många olika att välja imellan, är rädd att välja "fel" spot.

Så ligger ni inne med någon specifik rekommendation?
Förslag på dimmer hade gjort sitt också.

Mvh

Redigerat:
Sätt in en elektronisk dimmer för att kunna byta ut ljuskällan mot led så småningom. Är bara att ta den du tycker är snyggast med 230 V och köra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.