19 055 läst ·
25 svar
19k läst
25 svar
kapa golvvärmekabel
Sida 1 av 2
Hej1 plattsättaren har nu gjort klart badrummet o jag väntar bara på elektriker igen. Undrar bara lite om golvvärmen , det står att man ej får kapa värmekabeln men det är ju över en meter kabel som hänger ut ur apparatdosan så den får ju inte plats där innanför termostaten så i den änden lär man väl få kapa den??lär väl bli bra varmt om man har den lindad några varv i dosan också så det går ju inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som sagt själva värmekabeln får man absolut inte kapa. Men det som hänger ut ur dosan är en kall anslutningskabel (om det är rätt gjort).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jag vet att man inte får kapa en värmekabel, men jag har för mig att jag hört någonstans att om man t.ex. ska skarva och kan skarva helt enligt boken (med krympslang och hela köret) så är det tillåtet att kapa en värmekabel. Stämmer det?
(Kom bara att tänka på det).
(Kom bara att tänka på det).
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
NEJ.
Nu finns det iofs 2 olika huvudtyper av kablar. Men den vanligaste kabeln är gjord så att den har en viss resistans per meter. Om man då kortar av den så minskar den totala resistansen, strömmen blir med andra ord (enl ohms lag) större i den kortare kabeln, vilket ger att effekten ökar i kabeln, den blir för varm och kan börja brinna. Dom här kablarna har alltså en serieresistans. Strömmen går genom en motståndstråd till änden av kabeln där tråden är ihopkopplad med en returtråd (vet inte om även returtråden är av motsåndstyp).
Sedan finns det kablar av parallelltyp, där ligger det två vanliga metalltrådar längs hela kabelns längd, trådarna är "isolerade" från varnadra med motståndsmassa. Det läcker med andra ord ström mellan de 2 trådarna utefter hela kabelns längd, kapar man av en meter från en sådan kabel så blir det alltså bara en meter mindre som läcker ström. En sådan kabel går rent teoretiskt att kapa, men det måste i så fall ske med en metod som är exakt beskriven och godkänd av tillverkaren. Det är inte säkert att man kan använda vare sig normala kopplingklämmor eller vanliga isoleringsmaterial, både beroende på värme utvecklingen och beroende på kabelns mekaniska konstruktion. Dvs med en sådan kabel så gäller ingen annan "bok" än installationsanvisningen från tillverkaren.
Nu finns det iofs 2 olika huvudtyper av kablar. Men den vanligaste kabeln är gjord så att den har en viss resistans per meter. Om man då kortar av den så minskar den totala resistansen, strömmen blir med andra ord (enl ohms lag) större i den kortare kabeln, vilket ger att effekten ökar i kabeln, den blir för varm och kan börja brinna. Dom här kablarna har alltså en serieresistans. Strömmen går genom en motståndstråd till änden av kabeln där tråden är ihopkopplad med en returtråd (vet inte om även returtråden är av motsåndstyp).
Sedan finns det kablar av parallelltyp, där ligger det två vanliga metalltrådar längs hela kabelns längd, trådarna är "isolerade" från varnadra med motståndsmassa. Det läcker med andra ord ström mellan de 2 trådarna utefter hela kabelns längd, kapar man av en meter från en sådan kabel så blir det alltså bara en meter mindre som läcker ström. En sådan kabel går rent teoretiskt att kapa, men det måste i så fall ske med en metod som är exakt beskriven och godkänd av tillverkaren. Det är inte säkert att man kan använda vare sig normala kopplingklämmor eller vanliga isoleringsmaterial, både beroende på värme utvecklingen och beroende på kabelns mekaniska konstruktion. Dvs med en sådan kabel så gäller ingen annan "bok" än installationsanvisningen från tillverkaren.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Okej, tack, då vet jag det. Har också fått lite mer insikt i varför det är så viktigt att resistansen är densamme som tillverkaren angivit ska vara. När man mätte resistansen i skolan så gjorde man det mest bara och tänkte inte på varför.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det hänger ut en meter, på vilken höjd sitter kopplingsdosan?
Kallkabeln brukar vara ca 2 meter har då skarven mellan kall- och varm-kabel hamnat i golvet eller är den i väggen? Skarven ska ligga i golvet annars så blir väggen varm och räcker då inte kylningen så kan brand uppstå.
Ligger skarven i golvet?
Protte
Kallkabeln brukar vara ca 2 meter har då skarven mellan kall- och varm-kabel hamnat i golvet eller är den i väggen? Skarven ska ligga i golvet annars så blir väggen varm och räcker då inte kylningen så kan brand uppstå.
Ligger skarven i golvet?
Protte
ok tack för svaren!kom o tänka på en sak till, värmekabeln består ju av en brun och en blå kabel men även en helt oisolerad kabel, vad är detn till?vill ju lära mig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Fas
Nolla
Skyddsjord
Protte
Nolla
Skyddsjord
Protte
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 inlägg
För T2 gäller:
T-röd har ingen kallkabel utan går hela vägen upp till termostaten. Det funkar för den har inbyggt överhettningsskydd pga dess konstruktion och den säljs i "lösvikt".
De övriga färgerna (blå och grön) har kallkabel som är svart och den svarta delen behöver normalt kapas vid termostaten. Elektrikern fixar detta. Förhoppningsvis hamnade skarven mellan värmekabel och kallkabeln nere i golvet och inte i väggen.
Andra fabrikat är jag inte insatt i.
T-röd har ingen kallkabel utan går hela vägen upp till termostaten. Det funkar för den har inbyggt överhettningsskydd pga dess konstruktion och den säljs i "lösvikt".
De övriga färgerna (blå och grön) har kallkabel som är svart och den svarta delen behöver normalt kapas vid termostaten. Elektrikern fixar detta. Förhoppningsvis hamnade skarven mellan värmekabel och kallkabeln nere i golvet och inte i väggen.
Andra fabrikat är jag inte insatt i.
Jag håller just på att hacka upp flytspacklet för att det har lossnat från underlaget ca 0,3 m2 (en liten del av rummet bara).
Och nu när jag är så gått som klar så slinter jag med mejseln och hugger rätt i värmekabeln.
Det gick hål på plasthöljet men kabeln ser ut att ha klarat sig.
Gör det nåt att det är hål på höljet?
Och nu när jag är så gått som klar så slinter jag med mejseln och hugger rätt i värmekabeln.
Det gick hål på plasthöljet men kabeln ser ut att ha klarat sig.
Gör det nåt att det är hål på höljet?