2 022 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
35W halogen ut, men 230V LED dimbart?
Hej,
Vi är väl tämligen många som har x antal infällda spottar i våra tak som oftast är bestyckade med 230V 35W halogen och som i princip alltid är dimmade.
Vad är lösningen på detta när det nu kommer att fasas ut allt vad halogenspottar heter i successiv takt?
Visst, jag kan sätta i 3W LED som finns både för GU5,8 och GU10... men hur var det med dimfunktionen då - den vill man ju absolut inte tappa och vad jag förstår är det denna typen av LED som inte går att dimma?
En annan sak; kanske OT; vad är det för färgtemperatur på en vanlig 35W halogenspot för det LED-fabrikanterna kallar varmvitt 3000 grader är ju bra mycket kallare i ljusbild än de 35W halogenspottar jag stött på. Ser en ruskig skillnad i mina spottar i trädgården där jag successivt bytt till LED...??
Mvh
TMC
Vi är väl tämligen många som har x antal infällda spottar i våra tak som oftast är bestyckade med 230V 35W halogen och som i princip alltid är dimmade.
Vad är lösningen på detta när det nu kommer att fasas ut allt vad halogenspottar heter i successiv takt?
Visst, jag kan sätta i 3W LED som finns både för GU5,8 och GU10... men hur var det med dimfunktionen då - den vill man ju absolut inte tappa och vad jag förstår är det denna typen av LED som inte går att dimma?
En annan sak; kanske OT; vad är det för färgtemperatur på en vanlig 35W halogenspot för det LED-fabrikanterna kallar varmvitt 3000 grader är ju bra mycket kallare i ljusbild än de 35W halogenspottar jag stött på. Ser en ruskig skillnad i mina spottar i trädgården där jag successivt bytt till LED...??
Mvh
TMC
TMC skrev:En annan sak; kanske OT; vad är det för färgtemperatur på en vanlig 35W halogenspot för det LED-fabrikanterna kallar varmvitt 3000 grader är ju bra mycket kallare i ljusbild än de 35W halogenspottar jag stött på. Ser en ruskig skillnad i mina spottar i trädgården där jag successivt bytt till LED...??
de brukar väl vara 2.700-3.000, kanske ner till 2.500 K.
Billigare LED-spottar kan vara av varierande kvalitet, då med varierande livslängd och färgtemperatur. Men det kan helt klart vara skillnad på 3.000 K och 3.000 K
Det börjar komma dimbara 230V GU10 LED. Det var nån som länkade till sådana i en annan tråd här för några dagar sen.TMC skrev:
Färgtemperaturen för LED (och lågenergi också) är långt ifrån exakt eftersom dessa ljuskällor har en annan spektral profil än glödljus. Färgtemperatur definieras ju utifrån den spektrala profilen för glödljus. Med LED gör man en approximation och anger ett värde som man tycker ligger någorlunda i rätt härad.ybu skrev:
Problemet med LED är att ju gulare ljus man gör desto sämre blir ljusutbytet per watt. Därför strävar man efter att ligga så långt åt det blåvita hållet som känns acceptabelt.
Klicka här för att svara