I Byggahus beskrivning om Vad man får göra själv så står det:
Byggahus skrev:
- Byta strömbrytare – enkla strömbrytare med två ledare kan du byta själv. Är det fler ledare anslutna kräver det särskilda kunskaper som bara en fackman har.
Var kan stycket om flera ledare komma ifrån?
I Elsäkerhetets skrift om ämnet: ELSÄK-FS 2007:2 så står det:
Elsäkerhetsverket skrev:
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.

Den där texten var ju lite luddig, dom skriver
Enkla strömbrytare för två ledare kan du byta själv. Byte
av strömbrytare med flera ledare anslutna kräver
särskilda kunskaper. Felmontering kan innebära
livsfara. Anlita därför en fackman.
Menar dom att man bör anlita fackman för tvåpoliga brytare om man saknar kunskap eller att man måste göra det oavsett?
Om man måste, varför står inte det i föreskriften isåfall?

Grundar sig inte det hela med att man ska ha nödvändig kännedom?

Är det fler än 2 ledare krävs flera års utbildning, det är inget som en vanlig Svensson kan begripa, därför vill de vara tvetydiga för att skrämma upp dessa hempulare. Men min gissning är att det är tillåtet.

Jag gissar att de allra flesta villaägare inte gärna rör brytare för trefas etc, det räcker att kolla vilken respekt som finns på byggen för de grejorna *S*

Däremot är det fullt tillåtet att bygga egna sladdställ/förlängningskablar och även byta brytare även för trefas _OM_ man vet vad man gör. Skall man vara krass (inte elakt mot någon nu) så om man behöver fråga så har man inte kännedom för detta.
Elsäkerhetsverkets skrifter är till för gemene man och kanske inte riktigt anpassade för de som jobbat under behörighet, har elutbildning etc etc.

Med tanke på riskerna så är det rätt vettigt att låta en elektriker göra det om man är det minsta osäker.

/Kent

C
Något jag har sett upprepade gånger på det här forumet är meningar i stil med "om du verkligen behöver fråga har du inte kännedom/ska du nog kontakta elektriker/rörmokare/osv...".

Min fråga är: Hur ska man kunna lära sig nåt, så att man får kännedomen, om man inte frågar?

cheetah1 skrev:
Något jag har sett upprepade gånger på det här forumet är meningar i stil med "om du verkligen behöver fråga har du inte kännedom/ska du nog kontakta elektriker/rörmokare/osv...".

Min fråga är: Hur ska man kunna lära sig nåt, så att man får kännedomen, om man inte frågar?
Jo, men de gånger jag har sett det så har det ofta rört elcentraler och sånt. Inte byte av strömställare. Det är en viss skillnad.

Men jag håller med dig. Om man inte får fråga, då kan man ju inte lära sig.

//Patrik

C
Ja, nej, det är klart, jag menade saker man får göra själv, som renovera sitt badrum, byta en golvbrunn eller byta en strömbrytare. Det ska göras fackmannamässigt och man måste ha en viss kunskap, men många verkar vara av den åsikten att har man inte kunskapen får man inte skaffa sig den heller...

cheetah1>Sant och det var inte elakt menat vad jag skrev.

Däremot så vet jag få i min bekantskapskrets och jo de gör det mesta själva bra, som reder ut just elen om det rör sig om mer än enfas.
Å andra sidan läser de inte här på el-forumet heller så du får se min kommentar som en spegling av min verklighet, inte av forumets användare.

/Kent

Nu har jag visserligen skruvat ganska många 3-fas brytare sen jag var liten skitunge så det gör väl sitt med att jag känner mig trygg, men har folk så svårt för att hålla isär ledarna vid byte av en brytare (strömställare)? Frågan gäller ju byte, inte nyinstallation...

Bjurran skrev:
Nu har jag visserligen skruvat ganska många 3-fas brytare sen jag var liten skitunge så det gör väl sitt med att jag känner mig trygg, men har folk så svårt för att hålla isär ledarna vid byte av en brytare (strömställare)? Frågan gäller ju byte, inte nyinstallation...
Jo, i och för sig, men en gammal strömställare från 60-talet skiljer sig en del med inkopplingen jämfört med en ny. :p Och har man ingen koll så kan det bli svårt, i.o.f. så har man ju inte nödvändig kännedom då så då har man ju ingen behörighet att göra det i alla fall. :rolleyes:

//Patrik

Bjurran>Nog inte antalet ledare utan det att det är 400V och STORA kontakter som skrämmer folk. Det märks så oerhört väl när man pratar med folk, en del ser t ex enfas som så gott som ofarligt *suck*

/Kent

Men om man vänder på det hela, bland det jag skruvat i brukar det ju vara vanligare att flerfasprylarna har märkning vid anslutningarna än att enfassakerna har det. Jag menar, det är ju ofta man sett att vanliga stickproppar, uttag etc saknar märkning för jorden, och tyvärr har ju många här berättat om skräckexempel på felaktiga kopplingar.
Ok att många kanske funderar en hel del på vad U, V och W är, men om det står L1 L2 o L3 borde ganska många kunna förstå det speciellt om man ser hur den tidigare brytaren var kopplad. Men men, uppmuntrar ingen som är osäker att skruva i någon el alls...

Bjurran>Jo men sen undrar en del om fasföljden t ex spelar någon roll på en spis eller var nollan skall in för att få 400V så där är en rätt stor osäkerhet rörande flerfas.
Många har exakt noll pejl på hur det funkar och då är det tur att de i alla fall struntar i detta, ofta illa nog att de rör enfas, speciellt om de ser det som lika "ofarligt" som 12V.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.