Hej!
Jag har flyttat in i ett nybyggt bostadrättshus med nyupprättad förening. Har åkt på att sitta i styrelsen.
Huset stod klart för snart 1år sedan och vi är alla inflyttade. Nu har det kommit upp att vi behöver något extra städ-vägguttag i trapphuset och bad en elfirma att installera. Det är inte samma företag som har gjort installationerna i huset under själva byggentrepenaden.
Fick ett samtal från företaget som har gjort el-entrepenaden, alltså elen i huset. De påstår att om vi gör förändringar i huset på elen, (av en annan firma) så upphör deras garanti gentemot oss. Stämmer det verkligen??
Den andra elfirman vi tänkte anlita, menar att det är deras ansvar för elen, (att allt är rätt kopplat typ) som upphör.

Låter helskumt båda fallen, vet någon här hur det ligger till och var man kan hitta information om hur reglerna är så jag ev. kan överbevisa om det blir knepigheter.

////MVH

Det där låter som ett klockrent fall att prata med en jurist som har koll på hur handlingarna kring entreprenaden är utformade.

Sen finns det troligen en del handlingar som behöver uppdateras så jag kan till viss del förstå om det finns klausuler mot detta i entreprenaden.

Vi pratar inte ett års garanti rörande fastigheter utan 10 år...

/Kent

Det gäller kanske till 2-årsbesiktningen åtminstone.

Orginalfirman kan ju knappast stå för att anläggningen är korrekt efter att någon annan har varit och pillat på den.. det är väl ganska solklart?

Sen om ni hittar något som är fel kan de ju bli lite knepigt att veta vem som gjort de ifall det är flera kockar som gjort soppan så att säga.. De skyller på varandra.

Detta brukar ju i verkligheten inte vara något problem ifall det är två normala schyssta firmor normalt förnuft och stolthet för sitt arbete.

Det gäller helt klart att under garantitiden ska ingen annan in i anläggningen och ändra om man vill ha garantin kvar. Jag vill naturligtvis inte ge garanti på ett arbeta där någon annan varit och ändrat. Men i dom delar som inte berörs av ändringen gäller naturligtvis garantin hela garantitiden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.