3 858 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Dra om elen
Sida 1 av 3
Jag har en polare som tycker jag ska dra om elen på övervåningen så att färgerna följer den nya standaren + att jag då ska ha jordade väggutag, Men jag tycker att det inte finns någon annledning till att göra det. Jag kunde förstå om det nu vore gamla kablar som smula sönder men så är inte fallet. Huset är byggt 1980.
Vad tycker ni om hans ide? Jag har ju ändå jordfelsbrytare som slår ifrån vid fel.
Vad tycker ni om hans ide? Jag har ju ändå jordfelsbrytare som slår ifrån vid fel.
Fixa jordfelsbrytare istället (om du inte har det redan vill säga, ökar säkerheten betydligt mer än att byta till jordade uttag).
Hade sett till att allt är jordat är en trevlig säkerhet bara att dra i jord tråd behöver inte byta ut det andra.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Dra i skyddsjord till alla uttag är det du ska göra.
Hans idé att byta allt bara för att få brun fas i stället för svart i väggarna är ju bara löjligt. Inte alls något fel på FK från 80-talet!
//Patrik
Hans idé att byta allt bara för att få brun fas i stället för svart i väggarna är ju bara löjligt. Inte alls något fel på FK från 80-talet!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du kan prova dragfjäder det kan gå med trådarna i men annars så får det bli som Patrik_Hed skrev
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
1. Det tar längre tid för att det blir mer omkopplingar.cheetah1 skrev:
2. Det kostar mer.
Nu är väl i.o.f. tiden inget problem när det gäller hempul hos sig själv, men ändå...
Men jag förstår din tanke.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Dragfjäder och silikonspray
Vad kan det gå på ca att byta ut till jordade uttag överallt i ett hus från -75. 117 kvm boyta plus 117 kvm källare. Man börjar vid ett uttag och drar in jord dosa för dosa ända fram till elcentralen bara? Kanske bäst att byta ut den till en ny med automatsäkringar å jordfelsbrytare mm direkt? Och få all utebelysning tex på en egen timer i centralen.