Hej!

Jag är på jakt efter en timer som ska öppna en krets för att på så sätt förändra inställningen på min värmepanna. I pannans instruktioner står det att det ska vara en potentialfri kontakt, dvs ingen spänning.

Har sökt på internet och bara hittat svindyra varianter på 800 spänn och uppåt. Kan det funka med en mekanisk timer som normalt används för att bryta el med vred som jag inte kopplar in på elnätet? Eller behöver en sådan ström på något sätt för att fungera.

Eller finns det andra idéer på en potentialfri kontakt med timer som inte kostar skjortan?

C
Vad för timer? Nedräknande timer bara? Dom behöver ingen el. En klocka lär behöva el för att fungera.

Vad för inställning ska ändras?

Använd ett relä mellan din timer och vp.
Eller använd ett kopplingsur 67030 från Kjell tex.

Redigerat:
Cheeta: Timern ska aktivera sänkning av framledningstemperaturen på pannan. Jag ska kombinera den med en termostat som jag redan har kopplat in. Jag vill kunna slå på timern när jag tänder i kaminen så att pannan direkt justeras ner och när timern slår av så går termostaten in och styr. Så det är alltså en nedräknande timer jag behöver. Så du tror att en timer med vred från Clas Ohlson för 39:- skulle funka? Tänkte i så fall att jag kunde ansluta tråden från pannan till ett uttag som jag sätter på väggen och klämmer in timern i och sen en stickpropp där jag anslutit andra änden. Blir inte jättesnyggt men arrangemanget ska sitta i tvättstugan.

Shäfer, du menar att jag använder en timer som jag kopplar in på elnätet som i sin tur styr ett potentialfritt relä? Den grunka du postade länk till ska väl monteras på skena? Jag tänkte mig nått jag kan klämma upp på väggen brevid pannan.

Redigerat:
Precis den skall monteras i en kapsling, men nu när du förklarade lite bättre så är det ju inte riktigt rätt grej för dig.
87141 om du vill löda.
Men om du har en annan timer du vill använda så är det ju bara att montera ett relä mellan. Om du har en "vanlig" 230V timer så bygger du bara in ett relä i en låda mellan timern och VP.
Nu berättar du ju inte om hur lång fördröjning du behöver.
Men 50300 + 67153 + en lämplig kapsling för reläet.
Annars fins det från/till slags fördröjda relän som du lätt styr med en tryckknapp tex.
Men dom kostar några 100 kr

Redigerat:
Schäfer skrev:
Precis den skall monteras i en kapsling, men nu när du förklarade lite bättre så är det ju inte riktigt rätt grej för dig.
87141 om du vill löda.
Men om du har en annan timer du vill använda så är det ju bara att montera ett relä mellan. Om du har en "vanlig" 230V timer så bygger du bara in ett relä i en låda mellan timern och VP.
Nu berättar du ju inte om hur lång fördröjning du behöver.
Men 50300 + 67153 + en lämplig kapsling för reläet.
Annars fins det från/till slags fördröjda relän som du lätt styr med en tryckknapp tex.
Men dom kostar några 100 kr
Jag behöver ett par timmars fördröjning för att innetempen garanterat ska ha passerat termostatens tempnivå. Tror du inte att en timer med vred som jag kör utan el skulle funka?

Hur ser en sån timer ut?

Gurravasa skrev:
[länk]

Frågan är alltså om jag kan använda denna för att öppna och sluta en krets utan att den är inkopplad på elnätet.

Jag har inte testat just den där, men jag har en liknande timer med vred, och den är inte mekanisk utan har en liten elmotor som drar tillbaka vredet. Blir det strömavbrott stannar vredet och fortsätter inte räkna ner förrän strömmen kommit tillbaka. Fast om den är mekanisk går det förmodligen bra att bryta en krets med den, men du måste naturligtvis koppla kretsen genom den pol som timern bryter i sådana fall. Egentligen skulle det kunna gå att "modda" en billig digital timer också. Jag öppnade någon billig variant från Biltema och den var rätt enkelt byggd med ett relä inuti, så det skulle inte vara så jättemärkvärdigt att nyttja reläet till en annan krets.

mulpac skrev:
Jag har inte testat just den där, men jag har en liknande timer med vred, och den är inte mekanisk utan har en liten elmotor som drar tillbaka vredet. Blir det strömavbrott stannar vredet och fortsätter inte räkna ner förrän strömmen kommit tillbaka. Fast om den är mekanisk går det förmodligen bra att bryta en krets med den, men du måste naturligtvis koppla kretsen genom den pol som timern bryter i sådana fall. Egentligen skulle det kunna gå att "modda" en billig digital timer också. Jag öppnade någon billig variant från Biltema och den var rätt enkelt byggd med ett relä inuti, så det skulle inte vara så jättemärkvärdigt att nyttja reläet till en annan krets.
Tack för ditt svar. Någon som vet om det finns mekaniska vred-timers typ äggklocka med relä?

Har funderat på hur digitala timers med batteri funkar. På den du tittade på, drevs relät av batteri eller behövde relät ström?

Redigerat:
Gurravasa skrev:
Har funderat på hur digitala timers med batteri funkar. På den du tittade på, drevs relät av batteri eller behövde relät ström?
Det var ett litet laddbart batteri i den, men det drev bara själva klockan. Manöverspolen till reläet drevs av ström som den tog via nätanslutningen.

Kan inte 87714 från Kjell vara precis det du behöver?
Behöver bara modifiera den lite så är den perfekt.
149:- då behöver du bara en liten låda till den.

Redigerat:
Schäfer skrev:
Kan inte 87714 från Kjell vara precis det du behöver?
Behöver bara modifiera den lite så är den perfekt.
149:- då behöver du bara en liten låda till den.
Ja det är nog något sådant jag behöver, men det blir lite väl komplicerat för min förmåga att modifiera den så att relät blir potentialfritt. Trodde i min enfald att det fanns timers med potentialfria reläer färdiga för en rimlig penning eller mekaniska nedräkningstimers med relä.

Det jag behöver är exakt detta https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog, men 765kr, känns för mycket...

Jag öppnade en nedräkningstimer från clas ohlson och eftersom den funkar genom att strömmen till den lilla motorn som drar vredet också bryts av relät så måste relät ha spänning. Förbikopplar man relät så går ju motorn hela tiden och då går vredet bara runt, dvs den slår av, men slår på igen som om någon vridit på den.

Jag tror jag skiter i hela grejen och kör med termostaten och en vanlig brytare istället som jag får komma ihåg att slå tillbaka när jag inte eldar.

Eller så tar jag en gammal äggklocka som man vrider på mitten och sätter en metallremsa runt förutom vid läget när den står på 0 och fäster ena kabel vid den och låter den andra glida mot metallremsan tills klockan når 0 och kretsen bryts. Skulle funka men se ut som en bombdetonator a la Jönssonligan...

Tack för ert engagemang iaf!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.